Je wilt met je winkel online vindbaar zijn, mensen moeten immers op je website kunnen komen om wat te kopen of een offerte aan te vragen. Maar zou het niet mooier zijn om online vindbaar te zijn en daardoor ook nog eens het aantal bezoekers in je winkel vergroten? De kans dat bezoekers binnen een kleine kilometer straal naar je winkel komen is natuurlijk groter dan dat iemand eerst een hele reis moet afleggen. De truc is om online, ook lokaal goed vindbaar zijn. Een bezoeker in de winkel kun je immers persoonlijk verleiden tot een verkoop of beter helpen en kennis laten maken met uitstekende service. Vandaar dat ik hier een aantal simpele tips prijsgeef waarmee jij, je winkel lokaal een stukje beter vindbaar kan maken.
Google mijn bedrijf
Maak een “Google mijn bedrijf” aan (https://www.google.nl/mijnbedrijf). Dit is een Google+ pagina voor je bedrijf. Op deze manier geef je aan Google door in welke regio jouw bedrijf actief is. Ook wordt bedrijfsinformatie weergegeven in de zoekresultaten zoals Google Maps. Je moet denken aan informatie als contactgegevens, logo, openingstijden en beschrijving van het bedrijf. Wanneer je bedrijf een recensie krijgt op zijn bedrijven pagina wordt dit ook weergegeven in de zoekresultaten waarmee je dus gelijk vertrouwen kunt kweken bij potentiele bezoekers.
Social Media
Maak je bedrijf zichtbaar op het internet. Denk hierbij aan mond tot mond reclame. Met social media hebben we tegenwoordig een medium ter beschikking om grote groepen mensen te bereiken. Wanneer je als bedrijf zichtbaar bent op social media en proactief je klantenservice verzorgd zal dit leiden tot meer bezoekers en goede reviews. En meer bezoekers zorgt voor een grotere naamsbekendheid en meer waarde in Google.
Linkbuilding
Zorg voor links die verwijzen naar je website. Ga hierover in gesprek met mede ondernemers in de regio of met partners en leveranciers. Vraag of zij een link willen plaatsen van hun website naar jouw website en doe hetzelfde voor hen. Lees hier het artikel van mijn collega Pascal om meer handige linkbuilding tips te bekijken, en zo zelf bij te dragen aan een betere vindbaarheid in Google.
Responsive website
Wanneer je nog geen mobielvriendelijke website hebt wordt het tijd om dit toch eens echt serieus te gaan overwegen. Naast het feit dat Google zelf steeds meer waarde hecht aan mobielvriendelijkheid bij het weergeven van zoekresultaten, leiden ook bijna 80% van alle lokale zoekopdrachten vanaf mobiele apparaten tot offline verkopen. Als dit niet genoeg reden is om vandaag je website responsive te laten maken, lees dan ook het artikel optimaliseren voor mobiele gebruikers van Jurien nog even na.