Optimaliseren voor mobiele gebruikers

Bel nu naar 0575 512 125 0575 - 51 21 25

best4u-group-1-e1424358942348

>> Gepost op: 30 april, 2015 in Kenniscentrum, Mobiel, SEO, Trends

In 2007 lanceerde Apple de eerste iPhone. Al gauw lanceerden andere fabrikanten hun versie van de smartphone om de concurrentie met Apple aan te gaan. Vanaf dat moment heeft de smartphone een enorme vlucht genomen.

 

Op dit moment bezit ruim 75% van de Nederlanders een smartphone.  In vergelijking: in 2012 was dit nog net iets meer dan 50% van de Nederlanders. Toenemende prestaties van mobiele apparaten en verbeterde  usability van websites en webshops zorgen voor een sterke groei in mobiele aankopen. Verwacht wordt dat in Nederland de omzet van mobile commerce met 92,5% zal toenemen.

Het gevolg van deze snelle ontwikkeling is dat menig ondernemer zich niet heeft voorbereid. Slechts 18% van de 10.000 populairste websites zijn op dit moment mobiel vriendelijk.

 

Waarom optimaliseren voor mobiele gebruikers?

Mobiele gebruikers hebben een hogere aankoop intentie
Volgens Google,  gebruiken 50% van de internet gebruikers hun smartphone of tablet om te bepalen wat ze willen kopen of waar ze dit kopen. Een gebruikelijke actie op de smartphone is om na het zoeken, direct het bedrijf in kwestie op te bellen.

Onderzoek toont aan dat 78% van de mensen die zoeken naar een lokaal bedrijf op de smartphone daadwerkelijk overgaan tot aankoop. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat 76% van deze aankopen al direct dezelfde dag gebeurt.

Mobiele websites zijn beter vindbaar
Google vermeldt dat de helft van haar gebruikers zoekt via mobiel. Deze bezoekers komen nu vaak terecht op slecht ingerichte websites voor mobiele apparaten. Dit geeft de gebruiker een slechte ervaring, wat weer een negatief effect heeft op het imago van Google.

Google stimuleert daarom website eigenaren om hun website te optimaliseren voor mobiele aparaten door mobielvriendelijke websites hoger te positioneren in de zoekmachine resultaten vanaf 21 april 2015. Uiteindelijk verbetert dit ook de zoekervaring die Google biedt.

 

mobiel-zichtbaarheid

 Wat is een mobiel vriendelijke website?

Google geeft zelf de volgende criteria voor een mobielvriendelijke website:

-Het vermijden van software die niet geschikt zijn voor mobiele apparaten.

(Bijvoorbeeld Flash)

-Website bestaat uit teksten die zonder zoomen duidelijk te lezen zijn.

-Content wordt automatisch voor mobiele schermen ‘re-sized’, zodat de content zonder horizontaal te scrollen bekeken kan worden (responsive).

-Links en buttons ver genoeg van elkaar uitgelijnd, zodat de bezoeker eenvoudig kan drukken.

Wil je weten of jouw website mobiel vriendelijk is? Google heeft een handige testpagina ontwikkeld, waar je jouw website eenvoudig kunt testen op mobielvriendelijkheid.

Ga hier naar de mobielvriendelijkheid test van Google

 

Tips voor het optimaliseren voor mobiele gebruikers

Naast de tips van Google hierboven, zijn er nog enkele dingen die ervoor kunnen zorgen dat je mobiel goed vindbaar bent.

 

Tip 1:  Zorg voor een mobiel vriendelijke website

Je zult je website moeten aanpassen voor mobiele apparaten, zodat je jouw mobiele bezoekers optimaal kunt bereiken. Hier zijn enkele methodes voor. waaronder de tip die Google als belangrijke criteria opgeeft: een responsive website.

1. Responsive website
Responsive design wil zeggen dat je website design flexibel is.  Een website design reageert op verschillende schermformaten van apparaten. Het zorgt er voor dat de website zonder horizontaal te scrollen te bezichtigen is en dat een gebruiker niet hoeft te ‘zoomen’ als men een tekst wil lezen. Op elk apparaat is de website optimaal te bekijken: mobiel, tablet of desktop.

2. Parallel Mobiele website
Hier zal de mobiele gebruiker omgeleid worden naar een aparte website die speciaal is ingericht voor mobiele gebruikers. Meestal is dat: m.naamvanwebsite.nl. Deze website is puur ontworpen voor een mobiele telefoon.

3. Dynamic Serving
Dit laat de gebruiker andere content zien, dan gebruiker op bijvoorbeeld een desktop, maar blijft wel op dezelfde URL.

Content voor mobiele gebruikers:
Ook op content niveau moet er goed bekeken worden wat de mobiele bezoeker nodig heeft. Zorg er voor dat telefoonnummers klikbaar zijn en dat navigeren eenvoudig is.  Indien je gebruik maakt van pop-ups, let er dan op dat deze uitgeschakeld staan voor mobiele apparaten. Ze zullen namelijk het hele scherm vullen en een pop-up afsluiten op een mobiel  is vaak zeer ingewikkeld.

 

Tip 2: Zorg voor een snelle laadtijd

Om er voor te zorgen dat de website snel laad,  is het raadzaam om weinig HTTP aanvragen (requests) te hebben bij het inladen van de website.

Enkele tips om het aantal HTTP aanvragen te verminderen:

-Zorg voor één extern CSS bestand en één extern script bestand

-Verplaats interne JavaScript bestanden naar de onderkant van je HTML bestand.

-Verklein je JavaScript en CSS bestanden (meer informatie over minify)

-Zorg voor browser caching

-Optimaliseer en comprimeer afbeeldingen op de website

-Met de Page Insights tool van Google kun je gedetailleerde informatie over laadtijd krijgen en daarbij gemakkelijk te volgen instructies om deze laadtijd te verbeteren.

 

Tip 3: Lokale vindbaarheid

Mobiele gebruikers zijn vaak direct op zoek naar contact met een bedrijf. Bedrijven in de directe omgeving krijgen dan sneller de voorkeur. Het is daarom belangrijk om lokaal goed vindbaar te zijn.

Zorg er voor dat je aangemeld bent bij de lokale services van Google: Google Mijn Bedrijf en diverse online bedrijven registers. Om beter vindbaar te worden bi j de lokale vermeldingen van Google is het raadzaam om op veel (lokale) bedrijvengidsen aanwezig te zijn. Hoe meer vermeldingen met adresgegevens hoe hoger je posities zullen zijn.

Lokale resultaten zullen boven de normale resultaten zichtbaar zijn.  Een groot voordeel is dat mobiele gebruikers direct de mogelijkheid krijgen om telefonisch contact met je op te nemen, zonder dat ze daadwerkelijk naar de website te hoeven navigeren.

lokale vindbaarheid

Tip 4: Adverteer op Google

Afhankelijk van je budget en de concurrentie in je branche kan Google Adwords een effectieve manier zijn om leads te genereren uit mobiele zoekers. Op een mobiel apparaten worden advertenties boven het lokale gedeelte en boven de organische resultaten weergegeven. Een groot voordeel is dat je de advertenties zo kunt opmaken dat er direct telefonisch contact met je kan worden opgenomen, zonder dat ze hoeven door te klikken naar de website of Google bedrijvenpagina.

Voldoet jouw website aan de eisen die Google stelt? Wil je beter vindbaar zijn voor mobiele gebruikers, die een groot deel uitmaken van het aantal bezoekers op jouw website? Zorg er dan voor dat je snel aan de slag gaat met je website om deze volledig te optimaliseren voor mobiel gebruik.

 

 

 

Jurien

Jurien

Als internetmarketeer actief voor Best4u Group. Altijd enthousiast bezig met het optimaliseren van websites voor zowel de bezoeker als de zoekmachine, het verbreden van mijn kennis en het analyseren van nieuwe trends.
Jurien

Laatste artikelen van Jurien