Je content in het juiste jasje

Bel nu naar 0575 512 125 0575 - 51 21 25

>> Gepost op: 30 september, 2016 in Algemeen, Blog, Content Marketing, Kenniscentrum

Deel 3 van een vijfdelige serie.

De leestijd van dit artikel is 3 minuten.

Wat denk jij bij het zien van deze informatie? Vind je het lang of juist kort? Stimuleert het je te gaan lezen? Haak je af? Deze simpele indicatie die aangeeft hoelang je er gemiddeld over zal doen om het artikel te lezen, wordt steeds meer gebruikt door nieuwskanalen, blogs en andere websites.

Leestijd vermelden past bij de ‘snelheid’ van ons huidige (online) leven. De stortvloed aan informatie die dagelijks op ons af komt dwingt je niet alleen onderscheidende content te creëren, waarover we het in deel 2 van deze serie al uitgebreid hebben gehad. Je moet ook extra je best doen om een beetje van de tijd van je potentiële klant te winnen. Maar niet te veel willen, want is een tekst te lang? Dan haakt de consument af.

De vraag wat de optimale lengte is voor jouw tekst hangt samen met de vraag welk doel je wilt bereiken met je content. Wil je informeren? Enthousiasmeren? Waarschuwen? Hoeveel woorden heb je nodig om je boodschap duidelijk over te brengen en aantrekkelijk te verpakken? Uiteindelijk ben je met je website natuurlijk altijd uit op conversie (bijvoorbeeld het invullen van een contactformulier of het aanvragen van een offerte). Waak er dus voor dat je je doel niet als behaald ziet als je een mooi pakket aan content hebt gecreëerd. Met dat pakket heb je niet je doel, maar je middel om dat doel te bereiken in handen.

De lengte van je tekst

Volgens het gezegde is schrijven schrappen. Bezoekers van je website klikken weg als ze te veel moeten scrollen, is de gedachte. En die gedachte wordt vaak ondersteund door testresultaten van bijvoorbeeld een heatmaponderzoek. Maar kun je jouw boodschap wel verpakken in amper 200 woorden? En heeft Google jouw tekst dan wel optimaal geïndexeerd? Niet echt, is het antwoord op die laatste vraag. Er bestaat geen specifiek minimum, maar Google wil het liefst minstens 300 woorden zien in jouw tekst om deze beter te kunnen indexeren. Daarover volgende week meer.

Een korte tekst heb je zo gelezen en geeft je snel de informatie waarnaar je op zoek bent, een lange lap tekst schrikt af. Over het algemeen voorkom je door het gebruik van weinig woorden dus dat bezoekers afhaken. Wel moet je er dan voor zorgen dat je de juiste woorden kiest en dat is best een opgave, juist omdat je er maar zo weinig ‘mag’ gebruiken. Maar sommige boodschappen kunnen nu eenmaal niet in 300 woorden verpakt worden. Complexe onderwerpen vragen om uitleg en jij kunt je bezoekers pas overtuigen als ze je begrijpen. Kies je voor een lange tekst (meer dan 1000 woorden), dan zijn een goede intro, een duidelijke rode draad, een heldere alinea-indeling en de juiste tussenkoppen van ongekend belang om de aandacht van je lezer vast te houden.

Conclusie: de perfecte lengte bestaat niet. Het is geheel afhankelijk van je onderwerp, doel en stijl. Wel kan ik je de volgende tip meegeven. Stel jezelf de vragen: heb ik op de gewenste manier verteld wat ik wil vertellen? Zo ja: kan dit korter? Beantwoord je ook de tweede vraag met ja, durf dan te schrappen zodat alleen de kern van het verhaal overblijft.

Content is een middel (en geen doel)

Content is een middel om je doel te bereiken. Dat betekent dat je je middel op dat doel moet afstemmen. Waak er dus voor dat je je doel niet als behaald ziet als je een flinke hoeveelheid content hebt gecreëerd. Soms is het niet nodig om véél content te creëren, maar is juist één diepergaand artikel datgene wat jouw website een stuk waardevoller maakt.

Natuurlijk wil je met je hele website meer klanten binnenhalen, maar al je content op dat specifieke doel afstemmen is niet slim. Overdreven zelfs. Conversiebuttons op strategische plekken werken beter dan tien keer ‘Bel nu!’ op een beeldscherm. Geef je klanten het idee dat ze er daadwerkelijk iets aan hebben om je tekst te lezen. Trek je uiteindelijke doel een goeie jas aan, een jas van aantrekkelijke content die er toe doet. Met een mooie lengte.

Volgende week, in deel 4, schrijven we over SEO en de waarde van feedback.

Eline

Eline

Teksten en woorden inspireren mij enorm. Dagelijks ben ik bezig met het zoeken naar de juiste woorden om de boodschap van ons - als jouw online wegwijzer - optimaal aan jou over te brengen.
Eline

Laatste artikelen van Eline