‘Welkom op mijn website’? Liever niet…

Bel nu naar 0575 512 125 0575 - 51 21 25

>> Gepost op: 23 september, 2016 in Blog, Content Marketing, Geen categorie, Kenniscentrum

Deel 2 van een vijfdelige serie

600-000
Vorige week, in deel 1 van deze serie, zetten we de eerste stappen richting aantrekkelijke content voor jouw publiek. We bepaalden de doelgroep en vormden de tone of voice. Nu is het tijd om onze content onderscheidend te maken. Maar hoe word je origineel als iederéén dat wil worden? Dat klinkt lastig. En dat is het ook best. Ik had natuurlijk kunnen zeggen dat je met de volgende tips al een heel eind komt, maar dat doet iedereen die contenttips publiceert. Niet origineel dus.

Toch gaan we een poging wagen.

Onderscheidende content

Allereerst de tip van de dag. En direct die van de week, de maand, het jáár: “Welkom op deze website” kan echt niet (meer). Natuurlijk wil je jouw websitebezoekers en potentiële klanten welkom heten, maar dat kan op een andere, leukere, fijnere manier. Geef je bezoekers het gevoel dat ze welkom zijn om bij je aan te kloppen. Beschrijf in je teksten dat je graag kennismaakt, in gesprek gaat, gasten ontvangt. Sowieso doen: regelmatig refereren naar de contactpagina. Niet per se origineel, wél belangrijk voor de conversie. Daarover meer in deel 3 van deze serie.

Terug naar het schrijven van een originele tekst. Elk bedrijf heeft iets bijzonders. Iets unieks. Wat heb jij je klanten als extraatje te bieden ten opzichte van je concurrent? Loop je voorop als het gaat om technische ontwikkelingen in je vakgebied? Heb je onlangs een unieke cursus gedaan? Verkoop je een heel bijzonder product of bied je je klanten gratis koffie aan? Waarschijnlijk kun je de onderscheidende eigenschappen van jouw bedrijf moeiteloos opnoemen. Stip dit soort zaken dan aan in je teksten. Sterker nog, neem die onderscheidende factor(en) als invalshoek voor je tekst.

De invalshoek is datgene waarop je inzoomt, de rode draad in je verhaal. Het originele wapen waarmee je je tekst interessant maakt, zelfs als het een saai onderwerp betreft. Het kiezen van een invalshoek is voor schrijvers en journalisten over het algemeen hard werken. Jij als ondernemer kent je bedrijf door en door, je weet je unique selling points moeiteloos te formuleren. En daarmee dus ook je invalshoek. Handig!

Pas wel op dat je invalshoek niet té letterlijk is. Vorm het behalen van belangrijke certificaten om naar het feit dat je beschikt over up-to-date kennis en bereid bent continu door te leren. Je bijzondere product betekent dat men zoiets nergens anders dan bij jou zal vinden. En de gratis koffie benadrukt natuurlijk dat je gastvrij en klantvriendelijk bent.

Schrijven vanuit die invalshoek is vervolgens eigenlijk heel simpel. Begin je verhaal ermee, refereer er regelmatig naar en gebruik het als uitsmijter. Bouw je tekst op vanuit de invalshoek. Wil je hulp bij het opstellen van je tekst of het kiezen van je invalshoek? Neem dan contact met ons op.

Gebruik beeldmateriaal

We weten allemaal wel dat beeld sneller in het oog springt dan een lap tekst. Visuele informatie wordt zelfs zeshonderdduizend keer sneller door ons brein opgenomen dan tekst. Jouw oog had de 600.000-illustratie dus allang gezien voordat je deze tekst begon te scannen.

Ook voor beeldmateriaal geldt: wees origineel. Zorg voor een link met je verhaal. Dat kan een hele duidelijke zijn, maar een wat abstractere link kan ook positief prikkelend werken. Ik heb bijvoorbeeld de 600.000-illustratie gekozen als blikvanger voor dit verhaal. Toen je de illustratie zag wist je niet waar deze tekst over zou gaan, maar je bent wel begonnen met lezen. Je hield het bovendien tot de vorige alinea vol om te blijven lezen zonder de link tussen de tekst en het gekozen beeld te weten. Als je nu begrijpt wat ik met de werking van een abstracte maar prikkelende link bedoel én je bent nog steeds aan het lezen, is mijn missie geslaagd.

Foto’s, illustraties en video’s vullen je verhaal dus aan, ze versterken, maken aantrekkelijker, geven een gezicht, mits ze goed gekozen zijn. Stockfoto’s zijn alleen geoorloofd als je genoeg tijd besteedt aan het zoeken naar écht geschikte beelden. Beter is het om gebruik te maken van eigen (professioneel geschoten) beeldmateriaal. Ten eerste ben je daarmee verzekerd van unieke en originele content. Ten tweede kun je met eigen beeldmateriaal je bezoekers het beste laten zien wat je in huis hebt. Daarnaast kun je met beeldmateriaal jouw bezoekers datgene laten zien wat je niet of lastig in woorden kunt vertellen. Een infographic of productvideo is bijvoorbeeld ideaal om ingewikkelde informatie overzichtelijk aan je bezoekers te presenteren.

Het is niet voor niets dat de populariteit van platformen als Instagram, Pinterest, YouTube en Tumblr hard groeit onder zakelijke gebruikers. Informatie overbrengen met behulp van visuele elementen gaat niet alleen sneller, deze content wordt ook veel vaker gedeeld op social media platformen. De extra kracht die een beeld aan jouw tekstuele boodschap toevoegt, zal je alleen met woorden niet makkelijk bereiken. Maar natuurlijk ben ik er als contentstrateeg c.q. tekstschrijver van overtuigd dat de combinatie van tekst en beeld pas écht goud waard is. Wil je eens sparren over beeldmateriaal, onderscheidende content en dat soort zaken? Neem dan contact met ons op. ‘Let op de lengte’ en ‘Content is een middel (en geen doel)’ zijn de onderwerpen die volgende week aan bod komen.

Eline

Eline

Teksten en woorden inspireren mij enorm. Dagelijks ben ik bezig met het zoeken naar de juiste woorden om de boodschap van ons - als jouw online wegwijzer - optimaal aan jou over te brengen.
Eline

Laatste artikelen van Eline