Wie zijn jouw klanten en wat willen zij lezen?

Bel nu naar 0575 512 125 0575 - 51 21 25

>> Gepost op: 15 september, 2016 in Algemeen, Blog, Content Marketing, Geen categorie

Deel 1 van een vijfdelige serie

Content: onmisbaar, maar aanwezig in overvloed. Tenzij je het taalgevoel en de schrijfvaardigheden van een bestsellerauteur hebt, zullen de meeste van je gecreëerde teksten verdrinken in de waterval van informatie die dagelijks op de consument afstroomt. Nu wilde je wellicht net beginnen met het schrijven van webteksten en zakt de moed je in de schoenen. Niet nodig! Want content is zoals gezegd niet alleen aanwezig in overvloed, maar ook onmisbaar. Je zal dus wel moeten. En met onze tips kom je met je content een stap dichterbij jouw gewenste publiek.

Eerder dit jaar publiceerden we al een artikel met 10 tips voor het creëren van aantrekkelijke content, in deze vijfdelige serie zoomen we wat dieper in op de in dat artikel genoemde tips. ‘Doelgroep’ en ‘tone of voice’ hangen nauw met elkaar samen. Het zijn tevens de onderwerpen die we bespreken in dit eerste deel.

Doelgroep

Natuurlijk moet jouw doelgroep altijd het uitgangspunt zijn. Maar weet je eigenlijk wel wie je doelgroep precies is? Als contentstrateeg vraag ik aan elke klant die ik spreek wat zijn of haar doelgroep is en heel vaak krijg ik het antwoord ‘mijn doelgroep is heel breed’, of iets in die trant. Oh nee, denk ik dan. Want hoe kan ik nou in één tekst een vijftigplusser en een achttienjarige, een hoog- en laagopgeleide, een sportfanaat en een geboren luiaard, een Limburger en een Groninger aanspreken?

Jouw belangrijkste klanten vormen je doelgroep. Je stemt je producten of diensten af op de behoefte van die specifieke groep. Durf daarom te kiezen: het is beter om je te richten op een kleine groep dan je product of dienst aan een heel grote groep te willen verkopen. Breng factoren als leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, woonplaats, interesses, hobby’s, karaktereigenschappen en sociaal-economische achtergrond in kaart.

Denken vanuit je doelgroep, in plaats van vanuit jezelf, is de volgende stap. Jij wilt je product of dienst verkopen, maar je doelgroep is op zoek naar een oplossing of ervaring. Inspelen op de behoefte van je (potentiële) klant is dus de belangrijkste factor binnen je doelgroepgerichte tekst. Dat doe je bijvoorbeeld door heel concreet de behoefte te noemen en daar direct jouw oplossing aan te koppelen: “Uw administratie uitbesteden aan een specialist? Huur onze behulpzame experts in!”.

Tone of voice

Het bepalen van je doelgroep gaat vooraf aan het vinden van de juiste aanspreektoon voor in je tekst. De tone of voice is de toon waarmee je jouw potentiële klanten gaat benaderen. Het is de stijl waarmee je communiceert met je doelgroep, de stem van jouw bedrijf waarmee je praat met je potentiële klant. Die stijl stem je dus af op je doelgroep.

Om jouw tone of voice te bepalen zet je de volgende zaken op een rij:

  • Welke zinslengte past bij je doelgroep?
  • Schrijf je beknopt of uitgebreid?
  • Gebruik je lange of korte zinnen?
  • Ga je voor een directe of indirecte schrijfstijl?
  • Maak je gebruik van ‘je’ of ‘u’?
  • Pas je jargon toe of juist niet?
  • Schrijf je zakelijk of speels?
  • Straalt je tekst rust of juist enthousiasme uit?

Zo kun je aan de hand van bovenstaande keuzes tot de kern van je schrijfstijl komen. Uiteraard kun je jezelf nog veel meer vragen stellen die je helpen je tone of voice af te kaderen. Noteer alles wat in jouw ogen belangrijk is voor je schrijfstijl, vat dit samen en haal hier je tone of voice uit.

Consequent je tone of voice toepassen is daarnaast erg belangrijk. Switchen tussen u en je in één tekst is vanzelfsprekend onlogisch, maar ook op minder ‘letterlijk’ niveau dien je je gekozen toon te behouden. De vreemdsoortige frase die je op dit ogenblik al lezend tot je neemt valt zonder meer onmiskenbaar – althans, in deze tekst – buiten de boot. Een abrupte stijlverandering die je laat zien hoe het dus niet moet.

Voor jou als ondernemer is het van groot belang om consistent te zijn in de manier van communiceren met je doelgroep. Wil je hulp bij het schrijven van doelgroepgerichte teksten? Vind je het bijvoorbeeld lastig om jouw woorden af te stemmen op de specifieke behoefte van je klanten? Kun je wel wat hulp gebruiken bij het bepalen van je tone of voice? Of ben je er al wel achter in welke toon je wilt schrijven, maar krijg je de juiste woorden nog niet op papier? Neem dan gerust contact met ons op. Volgende week schrijven we over onderscheidende content en beeldmateriaal.

Eline

Eline

Teksten en woorden inspireren mij enorm. Dagelijks ben ik bezig met het zoeken naar de juiste woorden om de boodschap van ons - als jouw online wegwijzer - optimaal aan jou over te brengen.
Eline

Laatste artikelen van Eline