Als relatie of klant van Best4u Media ben je waarschijnlijk wel bekend met Qind, het door ons zelf ontwikkelde Content Management Systeem. Het stelt je in staat om zelf je site op een betrekkelijk eenvoudige wijze te beheren. Toen de redactie van 2morrow vroeg om mijn visie te delen over de toekomst van Content Management was ik direct enthousiast. Toch bleek het lastiger dan verwacht om een helder verhaal op papier te krijgen, zonder te vervallen in het schrijven van een compleet boekwerk. Er is namelijk nogal wat veranderd in de afgelopen 20 jaar. Een collega zei laatst ook tegen me; “internet is wat gebeurt wanneer iedereen te druk bezig is plannen voor de komende vijf jaar te maken”. Om iets over de toekomst te kunnen zeggen, moeten we misschien eerst naar het verleden kijken.
Web 1.0
Toen in de jaren 90 het internet voor het eerst op grote schaal werd gebruikt voor het ontplooien van commerciële activiteiten was het met name gericht op one-way communication. Het werd met name gebruikt om een visitekaartje of folder digitaal te kunnen plaatsen. Je kon er veel informatie vinden en lezen maar er was geen interactie tussen bezoeker en de website. Het bijhouden van websites was een taak die alleen voor echte ‘nerds’ was weggelegd.
Web 2.0
Met het ontstaan van web 2.0 aan het begin van de nieuwe eeuw bedoelde men dat er “interactie” ontstond op het web. Mensen konden reacties achterlaten en de site eigenaar hoefde dus niet meer de enige te zijn die bepaalde wat er op zijn site verscheen. Het web was nu een plek om ook actief aan deel te nemen. Je kon je vriendennetwerk uitbreiden met Facebook of Hyves, films met de rest van de wereld delen via YouTube of meeschrijven aan een encyclopedie bij Wikipedia. Het bijhouden van websites werd met de komst van CMS-en een fluitje van een cent.
Nu
Eigenlijk zitten we qua ontwikkelingen nu tegen het einde van Web 2.0 aan. Een logische volgende stap is het volwasser en intelligenter worden van het internet. Stel je voor dat je een oud klasgenoot hebt die is verhuisd naar een ander land en dat je hem daar wilt opzoeken om samen wat te gaan drinken. Als je toegang hebt tot het intelligente web, zoekt je computer zelf een cafe met
een goede beoordeling in de buurt van het huis van je klasgenoot, checkt in de agenda’s van jou en je vriend welke dag het beste uitkomt, en kijkt of dit matcht met de openingstijden. Vervolgens zoekt hij ook alvast voor je uit hoe je daar het beste kun komen en of er eventueel vertraging zou kunnen ontstaan door file. We noemen dit het semantische web of Web 3.0. Google is hier al erg ver mee door alle data die ze afgelopen jaren hebben verzameld. Op een of andere manier zullen we dus ook duidelijker aan onze “content” mee moeten gaan geven wat het is. Daarnaast verwacht de bezoeker steeds vaker informatie op maat en op hem afgestemd. Het web zal dus ook steeds meer persoonlijker moeten gaan worden.
Wat zal dit betekenen voor CMS?
Integratie, Integratie, Integratie. Wij denken dat CMS steeds meer het “hoofdkwartier” van je bedrijfsinformatie zal worden. Je hebt een brok “content” welke bestaat uit tekst, afbeeldingen of video. Vanuit hier ga je bepalen wat er met deze info zal moeten gaan gebeuren. Ga je het delen op de bedrijfswebsite, publiceren op twitter of facebook, weergeven op een tablet app, rondsturen naar een specifieke klantengroep of toch juist publiceren op het eigen intranet. Daarnaast zal er een laag zijn die zorgt voor persoonlijk maken van content op basis van het bezoekersprofiel en zorgen voor de juiste taal. Het CMS is niet meer primair een plek waar je je website bijhoudt, maar meer een plek waar je bepaalt waar je informatie publiceert, hoe je informatie weergeeft en wanneer je informatie wordt vrijgegeven. Maar ook een plek waar je informatie bij elkaar komt, je statistieken kunt bekijken van je bezoekers op alle platformen en nieuwe campagnes kunt starten. Eén ding is echter zeker, het internet wordt steeds slimmer en groter en gaat een nog grotere rol spelen dan het nu al heeft.