Internet marketing wordt gebruikt om een bezoeker naar uw website te lokken. Zonder een weg naar een website toe is een website niets waard. Deze situatie is te vergelijken met een fantastisch vakantieresort op een eiland in de Middellandse Zee. Zonder weg naar het vakantieresort toe is het resort niets waard omdat er geen klanten komen.
Maar nu draai ik het om. Stelt u zich voor dat alle bezoekers van het vakantieresort zo ontevreden zijn dat ze niet willen betalen voor de accommodatie? Ontzettend veel bezoekers maar geen betalende klanten. En dit is precies wat op veel websites gebeurd. Er komen ontzettend veel bezoekers op een website. Maar een heel klein gedeelte van de bezoekers doet een aankoop. Er is flink geïnvesteerd in een internet marketing campagne, de weg naar de website is duidelijk, maar de resultaten blijven uit. Hier komen usability en grafische vormgeving om de hoek kijken.
Usability zorgt dat de bezoeker vindt wat hij moet vinden
Heeft u wel eens een website gezien waarbij het heel lang duurde voordat u eindelijk door had waar u moest klikken om bij een andere pagina te komen? Of kon u geen knop vinden om contact op te nemen met de organisatie? Dit is gebruiksonvriendelijk. De usability van een website is een indicatie voor hoe snel en gemakkelijk bezoekers bepaalde informatie op een website vinden. Bezoekers houden van websites die eenvoudig in gebruik zijn. Dat bespaart een bezoeker heel wat tijd en ergernissen en heeft dus een rechtstreekse impact op de doelstellingen van de website. Uw doelstelling is dat de bezoekers contact opnemen? Zorg dan dat de contactinformatie binnen handbereik is.
Wat is het belangrijkste onderdeel op deze website?
Grafische vormgeving moet zorgen voor evenwicht
Grafische vormgeving is naast internet marketing en usability een derde belangrijke factor van een website. Grafisch vormgeven is het visueel vormgeven van, in dit geval, een website. Heeft u wel eens een website gezien waarbij u eigenlijk niet meer wist waar u moest kijken? Grafische vormgeving heeft niet alleen alles te maken met de kleurtjes en lijntjes die een website heeft. De grafische vormgeving moet er ook voor zorgen dat de belangrijkste dingen opvallen en de minder belangrijke dingen niet. Tactiek.
Ziet u in één oogopslag wat het doel is van deze website?
Hoe ziet uw website eruit?
Kijk eens kritisch naar uw eigen website. Wat is het belangrijkste doel van uw website? Waar zou een bezoeker op klikken als hij dat doel wilt bereiken? Moet de bezoeker niet te vaak klikken? Dit soort vragen zijn belangrijk om uzelf zo nu en dan te stellen. Doet de website wel wat hij moet doen?
Tips voor grafische vormgeving en usability
In de komende artikelen ga ik dieper in op de usability en grafische vormgeving van een website. Hierin komen de volgende onderwerpen onder andere terug: kleurengebruik, het gebruik van lettertypes, het gebruik van afbeeldingen, het navigatiemenu, het doel van een website, betrouwbaarheid van een website, en meer!
Typografische vormgeving zorgt voor een leesbare tekst (deel 2)