Door een groot publiek te bereiken vergroot je de kans tot verkopen van je product of dienst. Het hebben van een goed ogende website is een goede factor maar is niet de doorslaggevende factor voor online succes. Wanneer je commerciële producten op het internet aanbied is de kans groter dat je verkoopt wanneer er meer bezoekers op je website komen. Uiteraard moeten deze bezoekers je kunnen vinden en daar gebruiken ze meestal zoekmachines voor.
Maar de vraag is: hoe kom je hoog in die zoekmachines te staan zodat bezoekers je makkelijk vinden? Het antwoord: onder andere door SEO teksten te schrijven.
SEO betekent Search Engine Optimization of te wel zoekmachine optimalisatie.
Een goede SEO tekst moet aan de volgende zeven aspecten voldoen:
- Een duidelijk zoekwoord en onderwerp
- De juiste positie van het zoekwoord in de tekst van een pagina
- Een effectieve tekstopbouw
- Het gebruik van de juiste woorden
- Voldoende tekst
- Kwaliteit en meerwaarde voor de bezoeker
- Beeldmateriaal
Effectieve Tekststructuur
De opbouw van de teksten die je schrijft moeten voldoen aan een structuur. Dit is minder belangrijk voor zoekmachines, maar wel voor de omzet. Je kunt daarvoor de PPPP-structuur (picture, promise, prove, push) gebruiken. Dit is een techniek die veel wordt toegepast in een direct mail. Het is een goede methode om de bezoekers van je website stap voor stap te verleiden en hem tot actie aan te zetten.
Kwaliteit en meerwaarde voor de bezoeker.
Wanneer de teksten SEO geschreven zijn, levert dit kwaliteit en meerwaarde op voor de bezoekers. Ook een goede opbouw van de website speelt een grote rol. Hierdoor komt de website hoog te staan in de zoekmachines, en wordt de website dus makkelijk gevonden door je bezoekers.
De kwalitatief goede teksten worden dus op meerdere manieren beloond:
- Door zoekmachines die jouw pagina beter laat ranken
- Door bezoekers die de gewenste omzetting gaan maken
Tips en trucs die je goed kunt gebruiken bij het schrijven van SEO teksten
- Kwaliteit = koning! Geen ideale aantal woorden, maar waardevol schrijven
- Plaats belangrijke zoekwoorden in je tekst, maar overdrijf niet
- Simpele test: lees de tekst voor
- Zorg ook voor afbeeldingen, video en andere media (zoals podcastst)
- Maak slim gebruik van interne links
Lees de tekst hardop voor. Lopen de zinnen lekker? Is de SEO tekst lekker leesbaar? Is het artikel informatief en heb je gebruik gemaakt van meervoud- en enkelvoudige woorden, synoniemen en zoekzinnen? Komt het geheel natuurlijk over en klinkt het goed? Neem ongeveer 10 minuten de tijd om dit allemaal goed te checken.
- Zet niet te veel zoekwoorden in je tekst
- Schrijf teksten waar de mensen wat aan hebben
En daarnaast is beeldmateriaal fijn voor de bezoeker. Je splitst je tekst op door het gebruik van bijvoorbeeld een afbeelding waardoor een bezoeker meer overzicht heeft.
Schrijf de teksten zo dat je de vragen van de bezoekers al hebt beantwoord. Gebruik de woorden op de juiste manier en zorg dat het betrekking heeft op het thema van de pagina.
Schrijf de tekst dus wel voor de bezoekers, en niet voor Google, maar natuurlijk moet je bij SEO wel rekening houden met kopteksten, subkopjes, title tags en descriptions.
Heb je toch nog vragen of wil je liever zoekmachinemarketing zoals zoekmachineoptimalisatie (of ook zoekmachine adverteren) uitbesteden? Neem dan contact met ons op!