Deel 4 van een vijfdelige serie.
Zie jij samenhang tussen de twee elementen in de kop van dit artikel? Op het eerste gezicht waarschijnlijk niet. Toch is er overlapping, maar daarover straks meer.
SEO staat voor Search Engine Optimization: de activiteiten die worden ingezet om een webpagina beter te laten scoren in zoekmachines zoals Google. Keywords gebruiken, relevante meta-descriptions schrijven, link building, dat soort bezigheden.
Feedback, daarvan weten we wel wat het is. Maar de waarde ervan wordt door veel mensen onderschat. Ook door mij, realiseer ik me nu. Hoeveel mensen heb ik nou eigenlijk gevraagd reactie te geven op mijn blogs van de afgelopen weken, voordat ik ze postte? Leermoment! Want een kritische blik kan veel waarde hebben voor je uiteindelijke tekst.
Eigenlijk schrijf je je webtekst voor twee publieken: je doelgroep en Google. Deze twee publieken hadden tot voor kort een verschillend eisenpakket voor jouw teksten. Voldoen aan exact alle eisen van beide partijen was alleen weggelegd voor ervaren copywriters. Geen probleem als jij dat niet bent, want Google wordt steeds slimmer. De behoeftes van jouw twee publieken komen daardoor steeds dichter bij elkaar te liggen.
SEO
Google rangschikt zoekresultaten op basis van diverse factoren. Scoort jouw webpagina slecht? Dan krijg je dus direct feedback – daar hebben we ‘m, de samenhang! – van Google: je tekst is niet SEO vriendelijk genoeg. (Natuurlijk zijn er nog veel meer zaken die meespelen als het gaat om de vindbaarheid van jouw website. Best4u Internet Marketing vertelt je daar graag het fijne van.)
Een SEO tekst schrijf je om meer bezoekers naar je website te trekken. Deze teksten staan niet direct op de homepage, vaak zijn hier speciale landingspagina’s voor aangemaakt. En dat had, tot voor kort, zo zijn redenen. Er bestonden namelijk een aantal tegenstrijdigheden tussen SEO teksten die je schrijft voor Google en prettig leesbare teksten voor je doelgroep. Nog niet zo lang geleden volgde Google de volgende gedachtegang:
Een belangrijk element voor SEO teksten is het zoekwoord. Vaak kiest men één belangrijkste zoekterm waar echt op gescoord moet worden, twee tot drie ondersteunende zoektermen en een aantal synoniemen. Een zoekterm kan uit één of meer woorden bestaan en bevat vaak een plaatsnaam. Stukadoor Amsterdam, bijvoorbeeld. Google vindt het prettig als je dat zoekwoord direct aan het begin van je tekst zet en regelmatig laat terugkomen. Voor mensen zoals jij en ik voelt het onnatuurlijk om een tekst te lezen die begint met een dergelijke woordcombinatie. Wij zijn niet zo gecharmeerd van een tekst die bol staat van de zoekwoorden.
Gelukkig is daar het alsmaar groeiende brein van Google! Want de zoekmachine wordt slimmer en is inmiddels zover dat een tekst, aantrekkelijk geschreven voor jou en mij, ook prima kan scoren op gebied van SEO. Het is niet meer noodzakelijk om zoekwoorden letterlijk in de tekst te plaatsen, Google is namelijk in staat om ook bijbehorende voorzetsels (stukadoor in Amsterdam bijvoorbeeld, leest al veel fijner) te bestempelen als zoekwoord. Een goed geschreven, prettig leesbaar, informatief stuk over stukadoors kan tegenwoordig dus evengoed scoren bij je bezoekers als bij Google.
Dat betekent echter niet dat je helemaal nergens rekening meer mee hoeft te houden. Vorige week stelden we nog dat de perfecte lengte voor je tekst niet bestaat. Het is afhankelijk van jouw tekstdoel of je kiest voor een lange lap tekst of voor een boodschap van drie zinnen. Maar voor Google ligt dat net even anders, de zoekmachine is namelijk gek op teksten van 400 tot 600 woorden. Toch nog een kleine eis, dus.
Nu we weten dat SEO- en andere teksten steeds dichter bij elkaar komen te liggen, kun je vast uit de voeten met de volgende tip: schrijf je tekst eerst op een aantrekkelijke manier voor je doelgroep en pas daarna pas wat SEO trucjes toe, zoals hier en daar een extra zoekwoord. Zo maak je én Google én je lezers blij.
De SEO tekstschrijvers van Best4u zijn gespecialiseerd in het schrijven van SEO teksten. Tevens kunnen de internet marketeers een nauwkeurige zoekwoordenanalyse voor je uitvoeren en je nog veel meer vertellen over zoekmachineoptimalisatie. Neem contact op voor meer informatie.
De waarde van feedback
Niet alleen de feedback die je van Google krijgt (weliswaar in de vorm van een positie binnen de zoekmachine) is relevant. Ook reacties van kritische lezers op je tekst zijn van grote waarde. Een frisse kijk op je tekst geeft je nieuwe inzichten en zorgt ervoor dat je ook zelf nog eens vanuit een andere hoek naar je tekst kijkt. Laat je tekst checken door iemand uit je doelgroep of door een professionele tekstschrijver, zodat je op basis van hun feedback je teksten kunt optimaliseren.
Ook slim: laat een (andere) professional in jouw vakgebied naar je tekst kijken. Zo weet je zeker dat je informatie klopt en dat je alle belangrijke zaken hebt benoemd. Schrijf je over een onderwerp waarvan je wel de basiskennis hebt, maar niet alles tot in detail weet, wees dan zéker niet bang om feedback te vragen aan een kenner. Zonder de feedback van mijn collega van de Internet Marketing afdeling was deze tekst dan ook een stuk minder actueel geweest. Krachten bundelen brengt je verder!
Heb je behoefte aan de frisse blik van een contentstrateeg op je teksten? Of wil je begeleiding in het schrijven van je webteksten? Neem dan gerust contact met ons op. Volgende week volgt het laatste deel van deze contentserie, over scanbare teksten en je website als je digitale gezicht.