Overtuig jouw bezoekers!

Bel nu naar 0575 512 125 0575 - 51 21 25

dc372ce3a1daafc4e686c3589a510248 (2)

>> Gepost op: 22 juli, 2015 in Algemeen, content marketing, Geen categorie, Kenniscentrum

Met de juiste aanpak kan een website van bezoekers nieuwe klanten maken.

Er zijn veel manieren waarmee je jouw websitebezoekers positief kunt beïnvloeden binnen hun aankoopproces. Enkele manieren zijn hieronder beschreven en makkelijk toepasbaar binnen zowel webshops al websites. Elke ondernemer en marketeer kan van deze basisprincipes profijt hebben. Benieuwd hoe jouw website leads kan genereren? In dit artikel lees je hoe je dit het beste kunt aanpakken. Indien je aan een aantal basisprincipes in het achterhoofd houdt, zul je hier zeker in slagen!

Help je bezoeker door het aankoopproces heen

Een bezoeker kan zich in elk stadium binnen het aankoopproces bevinden.  Zorg ervoor dat jouw website inspeelt op elke behoefte van je bezoeker. Dat betekent dat je website zowel de benodigde informatie moet bevatten voor iemand die nog in de probleemherkenning fase zit, als iemand die zich al in de buying  fase bevindt. En dat betekent dat je content moet aanbieden die ze constant over die streep trekt.

Bied waardevolle informatie aan, die behoefte creëert. Denk bijvoorbeeld aan blogs,  infographics en statistieken. Vervolgens wil je jouw bezoekers informeren over jouw aanbod, hier kun je ook weer verschillende content  voor gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan gratis webinars, factsheets met informatie over jouw dienstverlening of klant cases. Uiteraard is het daarna belangrijk om je bezoeker daadwerkelijk over de streep te trekken zodat deze een aankoop doet of contact opneemt. Denk aan product features, reviews en informatie die antwoord geven op vaak gestelde vragen over je dienst of product. Zo help je jouw bezoeker door het aankoopproces heen en kun je ze onderweg positief beïnvloeden.

Hoe beïnvloed je jouw bezoekers online?

De overtuigingsprincipes van Cialdini zijn bekend bij veel (online) marketeers. Het zijn simpele trucs waarmee je jouw bezoekers net over die streep kunt trekken. Hieronder zal ik ze kort toelichten:

cialdini

1. Wederkerigheid

Wanneer jij iets gratis weggeeft voelt jouw bezoeker zich ‘verplicht’ iets terug te doen. Daarom werken weggevertjes altijd erg conversieverhogend. Je kunt dit gemakkelijk inzetten door bijvoorbeeld gratis whitepapers aan te bieden met relevante, waardevolle informatie, of bijvoorbeeld een e-book. Wat ook kan, is het gratis aanbieden van een product binnen je webshop of een free sample.

2. Commitment & consistentie

Wanneer je ooit hebt toegegeven aan iets, of een bijdrage ergens aan hebt geleverd, zal je eerder geneigd zijn dit bij een volgend verzoek ook te doen. “Als je A zegt, moet je ook B zeggen”.
Je kunt op deze eigenschap inspelen door bijvoorbeeld in stappen naar je doel te gaan. Wil je bijvoorbeeld dat men een contactformulier invult? Laat ze dan in korte stappen door dit proces heenlopen. Laat je bezoeker instemmen op één klein verzoek op je website (bijvoorbeeld een poll) en stimuleer je bezoeker via deze weg uiteindelijk jouw contactformulier in te vullen.

Een mooi voorbeeld hiervan, is te zien in het onderzoek van Cialdini wat hij omschrijft in zijn boek “Invloed”. In dit experiment deed hij zich voor als vrijwilliger in een woonwijk in California. Hij ging van deur tot deur om te vragen of de bewoner s een groot bord in hun tuin wilde plaatsen met daarop de tekst ‘Rij voorzichtig’. In de meeste gevallen werd het verzoek afgewezen. Logisch. Toch stemde 76% van de bewoners in één straat in met het verzoek. In deze straat was eerder door een vrijwilliger aangebeld met de vraag of zij een sticker wilde plakken op hun voorruit met daarop ‘Rij veilig’. Dit was een klein verzoek, waarmee ze hadden ingestemd. En hierdoor stemde ze ook in met het grote bord. Ze wilde niet terugkrabbelen.

3. Sociale bevestiging

Men is gevoelig voor sociale druk. Dat maakt deze overtuigingsprincipe sterk. De keuze voor een dienst of product wordt een stuk makkelijker als veel mensen aangeven dat dit de juiste keuze is.
Je ziet dit veel terugkomen op websites. Denk bijvoorbeeld aan het gebruikmaken van reviews op een website of webshop. Vaak zijn dit reviews van mensen in dezelfde doelgroep, mensen met wie de bezoekers zich kunnen identificeren. Wanneer je weet dat zij het goed vonden, moet jij het ook wel goed vinden. Dit principe herken je vaak in regels als: “Ruim 800 mensen schreven zich in voor onze nieuwsbrief, meld je nu aan!”

4. Sympathie

Sympathie hebben voor een bedrijf, betekent dat je positief staat tegenover het bedrijf.
Je kunt dit doen door bijvoorbeeld meer persoonlijke elementen te verwerken binnen je website. Naar mijn mening zijn www.drukwerkdeal.nl en www.coolblue.nl uitstekende voorbeelden hiervan. Andere dingen die je kunt doen om sympathie te wekken, zijn bijvoorbeeld het implementeren van social media op je website waar men kan zien hoeveel van hun vrienden jouw Facebook pagina hebben geliked (ook sociale bewijskracht) of het geven van complimenten.

5. Autoriteit

Wanneer je autoriteit uitstraalt, zullen mensen sneller vertrouwen in jou en jouw product of dienst hebben. Hiervan zie je op tv reclames vaak voorbeelden. Denk aan de tandpasta reclame waarbij ze een tandarts of mondhygiëniste het product laten verkopen. Je kunt jezelf als autoriteit opstellen door veel inhoudelijke kennis te delen over jouw dienst/product, de mening van een expert te delen over jouw dienst/product, of het delen van keurmerken en prijzen.

6. Schaarsheid

‘Op=op!’ of ‘Vol=vol!’ Veel gebruikte termen om druk te zetten achter een aankoop en een twijfelende bezoeker over de streep te trekken. Diensten en producten lijken waardevoller en exclusiever wanneer ze maar voor een beperkte tijd of een beperkt aantal beschikbaar zijn.
Wanneer men bang is hun kans op die dienst of dat product te verliezen, zal de keuze makkelijker worden om het wel te doen.  Dit geeft namelijk een gevoel dat je er snel bij moet zijn.

Deze 6 principes van Cialdini zijn voor iedereen goed toe te passen. En elk klein element binnen je website heeft weer een positieve invloed op het aankoopproces van jouw potentiële klant. Uiteraard is het belangrijk om deze principes te toetsen. Door verschillende versies van jouw website te testen, merk je snel genoeg welke toevoegingen het meeste resultaat boeken.

Wil je meer weten over een conversievriendelijke website en het overtuigen van je bezoekers? Neem dan contact met ons op of blijf ons kenniscentrum volgen. Wij plaatsen elke week blogartikelen!

 

Anouk

Anouk

Marketeer binnen de Best4u Group. Continu op zoek naar de nieuwste (online) trends en ontwikkelingen binnen mijn vak die kunnen bijdragen aan het succes van zowel Best4u Group als haar klanten.
Anouk

Laatste artikelen van Anouk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *