Korting? Welke korting?

Bel nu naar 0575 512 125 0575 - 51 21 25

ade10da7a80a3430f204b48932373398

>> Gepost op: 20 maart, 2012 in e-commerce, Kenniscentrum, ondernemen

Als ondernemer is het lastig om vast te stellen, wat een goede prijs is voor de diensten, producten of uren die jij als bedrijf levert. De klant moet namelijk bereid zijn om de prijs die jij hanteert te willen betalen. Een klant wil altijd korting en daarvoor zul je sterk in je schoenen moeten staan om deze niet te geven en toch de opdracht binnen te kunnen halen. Wie geen korting geeft, verdient meer!

 

Wat is korting?

Door korting te geven laat je blijken dat je je eigen product niet genoeg waardeert. Klanten zullen je prijs niet meer serieus nemen naar het geven van korting. Wanneer ze een volgende aankoop willen doen, zullen ze weer korting willen. Daarnaast zal het geven van korting ook mond tot mond bekend worden bij andere. Logisch dat zij deze korting ook willen. Ze zullen geen genoegen meer nemen met de prijs zonder korting. Korting is verslavend.

 

Korting? Wat staat er tegenover?

Als de klant vraagt: “kun je nog iets met de prijs doen?” Zeg jij: ”dat kan, wat staat er tegenover?” Dat is niet raar om te vragen, sterker zelfs: het is meer dan logisch! Het hoeft niet groot te zijn. Maar de klant zal zich er van bewust zijn dat hij de volgende keer niet meer om korting hoeft te vragen. Als mensen mij om korting vragen, vraag ik altijd aan de klant: “zullen we dan samen even kijken welk gedeelte we van de  (product) weg laten?”

 

Dus… geen korting?

Korting weg geven is een not done. Maar dat wil niet zeggen dat je nóóit meer flexibel kan zijn met de prijzen die je hanteert. Als je een grote klant hebt die veel dingen bij jou afneemt, mag je hem daar best voor belonen door wat scherper te zijn in je tarieven. Leg dit wel duidelijk aan je klant uit en zet op de factuur ook niet: “korting op onderstaand bedrag.” Noem het liever volume korting. Dan is het voor de klant meteen duidelijk dat hij deze korting heeft gekregen omdat deze op een bepaald niveau klant is. Aan afnemers leg je uit dat je een gedeelte van de administratie kosten terug geeft. Dit zal iedereen begrijpen

Om de volgende reden zou je eventueel ook korting kunnen geven:

  • Wanneer de klant besluit een contract af te sluiten voor een bepaald termijn (bijv. 3jaar);
  • Vooruit betalen;
  • Pakket korting (Wanneer de klant besluit meerdere producten of diensten tegelijkertijd aan te schaffen);
  • Volgend jaar vervallen de opstart kosten en bent u goedkoper uit;
  • Korting die je geeft omdat de klant per jaar betaalt;

 

Best4u

Best4u

Best4u Group voorziet al jarenlang bedrijven in online oplossingen. Wij slaan een brug tussen ingewikkelde online technieken en een succesvol online eindproduct middels de meest fanatieke service en support.