• Hoe scoort jouw website?

    Doe NU de gratis website scan!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Influencer marketing: ook iets voor jouw onderneming?

Bel nu naar 0575 512 125 0575 - 51 21 25

>> Gepost op: 9 juli, 2018 in Blog, Kennisbank, Kenniscentrum, Ondernemen, Social Media, Trends

Steeds meer bedrijven schakelen influencers in die hun product of dienst als geen ander aan de door hen beoogde doelgroep kunnen introduceren. Of het nu gaat om een nieuwe zonnebrillenlijn, frisdrank, kantoorartikelen, een nieuwe gadget of gereedschap: er bestaan in vrijwel iedere sector geschikte influencers om je merk mee te versterken. In dit artikel gaan we in op de beginselen van influencer marketing, zodat je aan de hand daarvan kunt bepalen of het ook voor jouw onderneming interessant is om eens met een influencer om tafel te gaan.

Allereerst de vraag: wanneer is iemand een influencer? Er is een aantal criteria waar een goede influencer aan voldoet. Hij/zij is veel aanwezig op social media en heeft een groot bereik onder een publiek dat goed naar hem of haar luistert. Deze personen zijn vertegenwoordiger van hun eigen ‘merk’, van zichzelf dus. Hun fans zien de influencer als een soort rolmodel, soms zelfs als een vriend, wat de invloed die een influencer op zijn/haar publiek heeft alleen maar groter maakt. Gebruikt de influencer een bepaald product of is hij/zij bij een bepaalde horecagelegenheid geweest, dan móet het het wel een geweldig product of fantastische plek zijn.

Van alle social media kanalen zijn Instagram en YouTube de belangrijkste platformen voor influencers. De grote rol van (bewegend) beeld op deze kanalen biedt hen namelijk de mogelijkheid om een product of dienst letterlijk te laten zien aan het publiek. En dat heeft natuurlijk veel meer impact dan slechts een geschreven stukje. Ook is het door middel van video’s en foto’s veel gemakkelijker om een diepe connectie te verkrijgen met het publiek.

Misschien denk je bij influencers vooral aan modebloggers en -vloggers, maar er zijn inmiddels veel meer branches waarin influencers actief zijn. Denk bijvoorbeeld aan sporten, gezond leven, auto’s, make-up, koffie, vakanties, enzovoorts.

Mond-tot-mondreclame, maar dan gestructureerd

Standaard advertenties hebben steeds minder invloed, mond-tot-mondreclame en aanbevelingen van bekenden zijn daarentegen veel effectiever. Door influencer marketing in te zetten speel je dus in op de steeds kritischer wordende consument en de behoefte van hem/haar om geïnformeerd te worden door een echt persoon. Je neemt immers eerder van een vriend aan dat je echt eens naar dat nieuwe koffietentje moet gaan omdat de koffie daar zo lekker is, dan dat je een advertentie hierover gelooft. Zo werkt het ook met influencer marketing.

Je kunt influencer marketing inzetten voor verschillende doeleinden: om naamsbekendheid te genereren, betrokkenheid te creëren, een nieuw product of nieuwe dienst zichtbaar te maken of om je eigen social media kanalen te promoten. Het is van belang om vooraf helder te hebben wat je doel precies is, omdat je dan tussentijds en na afloop kunt meten of de influencer marketing campagne de gewenste impact heeft gehad.

De juiste match én de juiste content

De belangrijkste voorwaarde die je jezelf moet stellen als je met influencer marketing aan de slag gaat is dat de influencer moet passen bij je merk. Anders komt de boodschap niet geloofwaardig over en bereik je het tegenovergestelde effect. Daarnaast is het van belang om je te realiseren dat influencer marketing inmiddels, vooral onder millennials, ook alweer de nodige tegenstand krijgt. Eerder kwam het slechts sporadisch voor dat een Instagrammer een bepaald product aanprees; inmiddels staat de tijdlijn van veel mensen vol met gesponsorde content en influencer marketing posts en dat kan irritatie opwekken bij de eindgebruiker. Terwijl dat natuurlijk degene is die je wilt bereiken en warm wilt maken voor je merk. Het is dus zowel voor het merk zelf als voor de influencer van belang dat de match goed is en dat de content die de influencer over jouw product of dienst maakt, écht relevant is voor de doelgroep.

Een mooi voorbeeld is die van Albert Heijn. Zij zetten verschillende influencers in om zo meer bekendheid te genereren voor het feit dat de supermarktketen allerlei producten verkoopt voor het maken van gezonde, snelle salades. De volger van de influencer heeft hier iets aan: hij of zij kan zelf ook aan de slag met het recept en hoeft niet meer na te denken naar welke supermarkt hij/zij moet om de ingrediënten in huis te halen. De content is dus relevant. Daarnaast introduceerde Albert Heijn bij deze campagne een aantal hashtags (zoals #AHvers) om te kunnen meten wat het daadwerkelijke bereik was van de campagne.

De juiste beweegredenen

Na het lezen van deze informatie klinkt influencer marketing misschien als het gouden ei voor jouw organisatie. Maar pas op: influencers inzetten, puur en alleen omdat het een trend is, is niet slim. Het is van belang dat je weet welke behoeften er spelen onder jouw doelgroep en welke personen zij als influencer zien. Zijn dat mensen die passen bij jouw merk? En past het inzetten van een influencer bovendien wel in je marketingstrategie? Zet de behoeften van je doelgroep dus naast die van je bedrijf en kijk welke je van beide lijstjes kunt koppelen.

Is het inzetten van een influencer de juiste manier om aan deze behoeften te voldoen? Dan zijn er verschillende manieren waarop je het opzetten van een influencer marketing campagne kunt aanpakken. Je kunt bijvoorbeeld eens aankloppen bij een ‘influencer makelaar’ die diverse influencers in zijn database heeft. Of zoek het dichterbij huis en leg eens contact met de lokale held in jouw regio (een sporter, ondernemer, muzikant, gewaardeerde vrijwilliger, etc.). Wie weet is een mooie samenwerking dichterbij dan je denkt.

Succes!

Best4u

Best4u

Best4u Group voorziet al jarenlang bedrijven in online oplossingen. Wij slaan een brug tussen ingewikkelde online technieken en een succesvol online eindproduct middels de meest fanatieke service en support.