• Hoe scoort jouw website?

    Doe NU de gratis website scan!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Hoe brengt interne linkbuilding je hoger in Google?

Bel nu naar 0575 512 125 0575 - 51 21 25

Linkbuilding is één van de krachtigste wapens van internetmarketeers om websites hoger in Google te krijgen. Naast externe linkbuilding, waarbij er voor kwalitatief goede links naar de website wordt gezorgd, is ook de interne linkstructuur van een website erg belangrijk. Het verbeteren van deze interne linkstructuur wordt ook wel interne linkbuilding genoemd. In dit artikel lees je waarom interne linkbuilding zo belangrijk is voor de posities in Google en waar je rekening mee moet houden bij het aanleggen van een interne linkstructuur.

Linkbuilding helpt je bezoekers én de zoekmachine

De gedachte achter interne linkbuilding is vrij simpel. Door het aanleggen van interne links tussen verschillende pagina’s op een website kunnen de bezoekers gemakkelijk over een website navigeren en daardoor snel de juiste informatie vinden. Een juiste interne linkstructuur verhoogt dan ook de gebruiksvriendelijkheid van een website.

Interne linkbuilding zorgt niet alleen voor een goede gebruikerservaring voor bezoekers van een website, ook biedt het Google meer inzicht in de website. Links tussen de verschillende pagina’s op een website vertellen Google welke pagina’s belangrijk zijn en welke pagina’s verwant zijn aan elkaar. Hierdoor krijgt Google, door het scannen van de broncode, een goed beeld van de opbouw van de website. Door Google te begeleiden door de website met behulp van interne links komt een site hoger in de resultaten van de zoekmachine.

Een website bouwt door de jaren heen autoriteit op bij Google. Dit gebeurt onder meer dankzij de links die vanuit andere websites naar één website linken, externe linkbuilding dus. Vaak worden deze externe links gekoppeld aan de homepagina van een website waardoor alleen deze pagina een hogere autoriteit bij Google opbouwt. Heeft de website een slechte interne linkstructuur, dan zal de autoriteit niet goed verspreid worden over de website waardoor de resultaten in Google tegen kunnen vallen. Een goede samenwerking tussen interne en externe linkbuilding is daarom van groot belang.

5 tips voor interne linkbuilding

Om ervoor te zorgen dat Google de website goed kan indexeren en de opgebouwde autoriteit goed kan verdelen is het dus belangrijk om een goede interne linkstructuur aan te leggen. Maar hoe doe je dat precies? De tips hieronder helpen je bij het aanleggen van je eigen interne linkstructuur. Belangrijk: de interne links dienen aangelegd te worden voor de bezoekers en niet direct voor Google. Google hecht namelijk veel waarde aan natuurlijk gedrag. Onnatuurlijk gedrag wordt direct bestraft.

Zet vooraf op papier welke pagina’s je aan elkaar wilt linken. Belangrijk hierbij is dat je start bij de homepagina en vervolgens linkt naar de onderliggende pagina’s. Denk hierbij aan de pagina’s die onder de menuknoppen zitten. Vervolgens ga je een stap verder, door vanuit de menupagina’s naar de onderliggende submenupagina’s te linken. Op deze manier bouw je een hiërarchie van pagina’s op. Je interne linkstructuur is geboren!

2. Gebruik de juiste zoekwoorden in de ankertekst

Het is belangrijk om goed na te denken over de zoekwoorden waarop je met de website beter gevonden wilt worden in Google. Vervolgens verwerk je deze zoektermen in de ankertekst van de links die je aanlegt. De ankertekst is het woord of zinsdeel waarin je de link naar een andere pagina maakt. Let er wel op dat je niet te vaak hetzelfde zoekwoord toepast. Gebruik daarom verschillende varianten of combinaties op één pagina.

Gebruik je teveel links, dan kan dat ervoor zorgen dat Google opmerkt dat je opzettelijk interne links aan het aanleggen bent. Dit heeft juist een negatief effect op je posities in Google en dat willen we nu net niet. Ons advies is daarom om maximaal 5 links op één pagina te plaatsen.

Aansluitend op het voorgaande punt: voor Google is het belangrijk dat de links op een natuurlijke wijze worden aangelegd. Dit betekent niet alleen dat er niet teveel links op één pagina mogen staan, maar ook dat de link voor de bezoeker daadwerkelijk van toegevoegde waarde moet zijn. Met andere woorden; de link moet ervoor zorgen dat de bezoeker datgene vindt waar hij of zij naar op zoek is. Heb je het in je ankertekst bijvoorbeeld over ‘bedrijfsinformatie’, zorg dan dat deze link naar de Over ons-pagina van de website leidt.

Naast het plaatsen van links in de teksten van de website zijn er ook andere manieren waarop de interne linkstructuur kan worden verbeterd. Denk onder andere aan het plaatsen van links in de footer van de website of het gebruik van de zogenoemde breadcrumbs. Ook de implementatie van een XML en HTML sitemap komt de interne linkstructuur ten goede. Een sitemap geeft met name Google een goed beeld van de website waardoor de zoekmachine gemakkelijk door de website kan navigeren.

Wil je meer informatie over interne linkbuilding en alles wat daarbij komt kijken? Onze internetmarketeers vertellen je graag over de mogelijkheden. Neem contact op met Best4u en ontdek wat interne linkbuilding voor jouw website kan betekenen.

Tom

Tom

Als projectmanager & internet marketeer houd ik mij dagelijks bezig met zoekmachine optimalisatie waarbij het analyseren en optimaliseren van internetmarketing campagnes centraal staat. Om van iedere campagne een succes te maken zorg ik dat ik altijd up-to-date ben met de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van internetmarketing.
Tom

Laatste artikelen van Tom