Eyetracking

Bel nu naar 0575 512 125 0575 - 51 21 25

eyetracking

>> Gepost op: 12 juni, 2015 in Algemeen, Geen categorie, Kenniscentrum, Trends

Eye-tracking is een nieuw soort onderzoek naar de manier waarop mensen een ontwerp bekijken. Dit kan gaan om een tijdschrift of poster, maar het wordt vooral veel gebruikt om de functionaliteit van websites, applicaties of andere digitale middelen te verbeteren.

Een tracking apparaat zet oogbewegingen en -fixaties om tot een schema waar veel informatie uit kan worden gehaald. In deze schema’s zie je onder andere waar een bezoeker van een website bijvoorbeeld als eerst naar kijkt, hoe de kijkrichting verloopt, welke elementen de aandacht trekken en welke gedeeltes bijna helemaal worden genegeerd.

Blijft jouw boodschap hangen?

Er zijn een aantal belangrijke patronen ontdekt in het kijkgedrag van websitebezoekers. Deze patronen zijn handig om in gedachten te houden bij het ontwerpen van een nieuwe website. Door tijdens het plaatsen van content op je website rekening te houden met waar mensen wel of niet graag naar kijken, heb je extra veel kans dat jouw boodschap blijft hangen. Hieronder drie tips om door middel van Eye-tracking patronen de boodschap op jouw website te versterken.

1. Werk in een F vorm

Een niet heel verassend patroon dat is ontdekt via Eye-tracking, is de steeds terugkomende F-vorm waarin mensen kijken. Wij zijn in onze cultuur gewend om links bovenaan te beginnen met lezen en dit is daarom ook de eerste plek waar we kijken op een website. Een goede plek dus voor bijvoorbeeld je logo. Vanaf hier gaat de kijkrichting meestal naar rechts en vervolgens vaak een tweede keer van links naar rechts. De rest van de website wordt tijdens een kort bezoek vaak alleen “gescand” van boven naar beneden. Een slogan bovenin of een horizontale menubalk zijn elementen die goed kunnen bijdragen aan de F-vorm.

2. Beïnvloed de kijkrichting

Uit Eye-tracking onderzoeken is gebleken dat gezichten enorm de aandacht trekken. Niet alleen kijken we vaak een stuk langer naar gezichten dan naar de rest van de website, we hebben ook de natuurlijke neiging om de blik van de afgebeelde persoon te volgen. Een slimme truc dus om extra aandacht op een bepaald element in je website te vestigen.

eyetracking

3. Advertentieblindheid

Een interessante uitkomst uit Eye-tracking onderzoeken is dat mensen in de loop der tijd ‘Advertentieblind’ zijn geworden. Opvallende banners, bewegende plaatjes, je ziet ze nog regelmatig. Maar een groot deel van de websitebezoekers heeft een blinde vlek ontwikkeld voor advertenties en negeren onbewust alles wat hier op lijkt. Zorg ervoor dat je boodschap, naam of slogan niet teveel lijkt op een advertentie door flitsende effecten of kleine drukke afbeeldingen. Hou het liever rustig en duidelijk.

banner-blindness

 

Best4u

Best4u

Best4u Group voorziet al jarenlang bedrijven in online oplossingen. Wij slaan een brug tussen ingewikkelde online technieken en een succesvol online eindproduct middels de meest fanatieke service en support.
Best4u

Laatste artikelen van Best4u