Digitale personeelswerving is helemaal van nu. Branche afhankelijk, bereikt een advertentie in de krant niet meer de juiste doelgroep.
Organisaties zoeken hun nieuwe talenten ook niet ‘’gewoon’’ via de eigen website. Tegenwoordig wordt vooral social media ingezet om de (vaak net afgestudeerde, jonge) potentiële werknemers te bereiken. Dit blijkt uit onderzoek van Potentialpark.
Welke social media dan wordt ingezet is vaak afhankelijk van de functie van de openstaande vacature. Wanneer een onderneming opzoek is naar iemand voor een leidinggevende functie met ervaring, richten zij zich het meeste op LinkedIn. Dit kanaal wordt toch vaak het meest serieus genomen vanwege de zakelijke insteek van het platform.
Wil de onderneming liever iemand die zojuist is afgestuurd en vaak een jonge moderne kijk heeft op zaken, dan wordt er gebruik gemaakt van Facebook.
De online aanwezigheid van 500 bedrijven uit de VS, Europa en Azië is geanalyseerd. Bijna de helft van de Europese respondenten wil door organisaties het liefst benaderd worden via LinkedIn. Dit wordt toch meer gezien als het geschikte medium, terwijl Facebook meer wordt gebruikt voor het sociale gedeelte.
Toch gebruiken de organisaties zelf liever Facebook om in contact te komen met potentiële werknemers. Waarom?
Facebook is de grootste
Facebook heeft meer dan 800 miljoen leden. LinkedIn heeft er 120 miljoen. Alleen al om deze reden is Facebook aantrekkelijker voor organisaties; het bereik is veel groter. Ook blijkt dat studenten en afgestudeerden hun Facebook status veel vaker updaten dan die van LinkedIn.
Op Facebook is deze doelgroep dus ook actiever.
Gratis
Alles op Facebook is gratis. Vacatures, video’s en testimonials kunnen zonder enige vergoeding worden geplaatst. Hierdoor kan een bedrijf alle gewenste middelen inzetten om zich zo goed mogelijk te profileren. Buiten dat is er ook geen sprake van premium accounts of andere ‘’door betaling mogelijk gemaakte’’ updates. Alle leden kunnen dus overal bij en het is laagdrempelig.
Communicatie
LinkedIn zorgt er vooral voor dat organisaties de werkzoekenden benaderen.
Via Facebook zorgen organisaties er meer voor dat werkzoekenden naar hen toe komen. Organisaties plaatsen een pagina met de missie en de voordelen van de organisatie. Wanneer dit interessant genoeg is voor werkzoekenden komen zij hier vanzelf op af. Ook is er op zo’n pagina ruimte voor discussie en persoonlijke interactie.
Een organisatie haalt op deze manier ook direct de ‘’ondernemende’’ personen eruit.
Naamsbekendheid
Voor ondernemingen is het ook makkelijker meer naamsbekendheid te genereren op Facebook dan op LinkedIn. LinkedIn is, doordat het zo zakelijk is vooral gericht op interne verbeteringen. Hierbij kun je dus ook denken aan het werven van nieuw personeel.
Facebook heeft meer mogelijkheden om eruit te springen, op te vallen en bekender te worden. Dit maakt het werven weer gemakkelijker.