Gelijk antwoord krijgen op je vraag in Google zonder door de zoekresultaten te moeten filteren? Dat is nu mogelijk! Google begrijpt je vragen en zal het antwoord dan ook direct bovenaan de zoekresultaten laten zien.
Deze stukjes worden ook wel Featured Snippets ( Uitgelichte fragmenten ) genoemd. Het is een normaal organisch zoekresultaat, maar wel één die extra wordt uitgelicht. De content die hiervoor wordt gebruikt komt van derden. Dit is een groot voordeel, het kan namelijk voorkomen dat een fragment uit jouw website getoond wordt.
De onderstaande afbeelding geeft aan hoe Google de Featured Snippets toont:
Zoals je ziet op de afbeelding wordt ook gelijk de website getoond waar Google de content vandaan haalt om de vraag te kunnen beantwoorden.
Het is voor Google natuurlijk het belangrijkste om het voor de eindgebruiker zo gemakkelijk mogelijk te maken. Google heeft veel websites geïndexeerd. Uit deze index wordt dan ook het antwoord op jouw vraag gehaald en dit wordt vervolgens getoond als de Featured Snippet in de zoekresultaten. Het enige wat hier nog boven wordt getoond zijn de advertenties.
Hoe kom je in aanmerking voor Featured Snippets?
Google bepaalt zelf of er op jouw website een goed antwoord staat om een zoekvraag te kunnen beantwoorden. Maar natuurlijk kun je Google hier wel een handje bij helpen.
Veel zoekopdrachten beginnen met wat of hoe. Je moet er dus voor zorgen dat Google in de gaten krijgt dat jouw content informatief is zodat er vragen mee beantwoord kunnen worden. Een goede manier om dit te doen, is het toevoegen van een kennisbank op jouw website. Het woord zegt het natuurlijk al ‘kennis’. Met een kennisbank wil je bereiken dat je de bezoeker van jouw website informeert over bepaalde onderwerpen zodat veel vragen beantwoord kunnen worden.
Geef je kennisbank artikelen dus een titel met wat of hoe erin. Op deze manier zorg je ervoor dat Google misschien jouw website wel uitkiest als Featured Snippet vanwege je informatieve content. Natuurlijk heb je ook altijd te maken met concurrentie. Het biedt daarom niet altijd garantie.
Pagina’s die uitgekozen worden als Featured Snippet hebben tevens de volgende overeenkomsten:
- De pagina titel heeft een zeer hoge relevantie met de vraag die gebruikt wordt.
- Een uitgebreid en duidelijk antwoord is aanwezig op de pagina.
- De pagina’s zijn zeer gestructureerd en overzichtelijk.
- Ze bevatten ‘schone’ HTML en bevatten microdata.
Kun je je ook afmelden voor de Featured Snippets?
Het kan zijn dat je niet gediend bent van de Featured Snippets. Google geeft aan dat er een mogelijkheid bestaat om te laten weten dat je hier niet voor in aanmerking wilt komen. Dit kan met de tag <metaname=”googlebot” content=”nosnippet”> op je pagina te vermelden.
Heb je vragen over de featured snippets of over hoe een kennisbank eigenlijk in elkaar steekt? Neem dan gerust contact met ons op!