Elke eigenaar van een website vindt het belangrijk dat er verkeer naar zijn of haar website komt. Met name voor e-commerce websites – die afhankelijk zijn van het inkomen dat via hun website wordt gegenereerd – staat meer traffic vaak evenredig aan meer omzet.
Maar hoe krijg je nou meer traffic naar je website? Er zijn verschillende manieren om dit te bereiken:
- Pas search engine optimization toe. De goede oude zoekoptimalisatie, misschien is dit wel de meest kosteneffectieve manier om meer verkeer naar je website te krijgen, aangezien het vrijwel niets kost.
- Ga adverteren. Banners, advertenties en links zijn belangrijk. Vergeet ook de kracht van offline adverteren niet. Dit kan door advertenties in bijvoorbeeld kranten, maar ook mond-tot-mond reclame is een sterk medium.
- Analyseer je page views. Gebruik analytics software om op de hoogte te blijven van wat er nou wel en niet werkt op je website. Analytics software kan je ook helpen met het controleren of een advertentie wel de juiste resultaten oplevert.
- Word actief op social networks. Onderschat de waarde van social media niet. Social media kan dienen als een snelle en gratis manier van mond-tot-mond reclame en kan zo nieuwe bezoekers aantrekken.
Bounce rate
Naast het krijgen van meer traffic naar je website, is het van groot belang dat de bezoekers die naar je website toe komen, daar niet direct wegstuiteren naar een andere website. Hierbij komt de bounce rate om de hoek kijken.
De bounce rate vertelt je hoeveel initiële bezoekers er naar een andere website stuiteren, zonder dat zij naar andere pagina’s binnen jouw website hebben genavigeerd. De bounce rate is op onderstaande manieren te verbeteren:
- Zorg dat je website goed functioneert. Geen dode links of loading errors.
- Zorg dat je website snel laadt. Wanneer een bezoeker via een zoekmachine op zoek is naar een bepaald product, klikt deze vaak direct door naar een ander zoekresultaat wanneer een website niet snel genoeg wordt geladen (zie hierbij ook het stukje verderop in dit artikel over server overload).
- Zorg ervoor dat je website er aantrekkelijk uitziet. Een bezoeker van een website bepaalt binnen 50 milliseconden of de website interessant genoeg is om verder te lezen.
- De gebruiksvriendelijkheid van een website heeft ook een belangrijke rol. Een gebruiksvriendelijke interface en navigatie geeft een bezoeker comfort en vertrouwen bij het bezoeken van een website. De navigatie moet opvallen en makkelijk te begrijpen zijn.
- En als laatste: content, content content.. Goede content geeft bezoekers de motivatie om door te lezen en zo dieper in de website te komen. Zorg dat je je bronnen controleert, controleer je spelling, houd het kort, maak het interessant om te lezen, zorg voor een goede indeling van de tekst en niet te vergeten: wees origineel!
Server overload
Een ander onderdeel waardoor bezoekers een website over kunnen slaan, is een server overload. Op het moment van server overload zijn er te veel aanvragen naar de webserver waardoor deze het grote aantal aanvragen niet meer kan afhandelen. De website wordt hierdoor onbereikbaar.
Een server overload kan verschillende oorzaken hebben:
- Er vindt een plotseling populariteit plaats waardoor er in een keer een groot aantal bezoekers naar je website komt (in dit geval is de titel van dit artikel misschien minder van toepassing).
- Er zit een fout in de hardware van de server, er is niet voldoende RAM/CPU beschikbaar of de I/O usage is te hoog.
- Je server wordt aangevallen door een DoS aanval. Bij een DoS aanval wordt er door een computer (of in geval van een DDoS meerdere computers) een groot aantal aanvragen gedaan naar een server, waardoor deze niet meer in staat is om andere aanvragen af te handelen en soms zelfs crasht.
Zoals je ziet is het aantal bezoekers dat naar een website komt afhankelijk van een groot aantal aspecten.
Een aantal handige links voor het optimaliseren van je website (Engelstalig):
How to measure the effectiviness of web designs
Site speed performance