Waarschijnlijk weet je als ondernemer als geen ander hoe belangrijk het is om je doelgroep goed in kaart te brengen. Wanneer je je doelgroep in het oog hebt, wordt het een stuk makkelijker om je ondernemingsstrategie op je doelgroep aan te passen. Je weet immers wie je klanten zijn en wat hen drijft. Of toch niet helemaal?
Een struikelblok voor veel ondernemers is dat zij uitgaan van een te brede doelgroep. Het is begrijpelijk dat je het liefst zoveel mogelijk mensen wilt bereiken, maar op de langere termijn is dit niet de meest efficiënte manier. Het heeft geen nut om bezoekers te trekken die niet geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Daarom is een goede doelgroepsbepaling essentieel voor een succesvolle onderneming.
De Peter, Kim en Barbara uit jouw doelgroep
Om dit voor elkaar te krijgen maken steeds meer bedrijven gebruik van persona’s, ook wel ijkpersonen genoemd. Dankzij persona’s leer je je doelgroep beter kennen. Met behulp van persona’s creëer je ‘echte’ mensen die representatief zijn voor jouw doelgroep. Op deze manier komen je klanten ineens tot leven en kun je als ondernemer kennis maken met de ‘Peter’, ‘Kim’ en ‘Barbara’ uit jouw doelgroep.
Het profiel van een persona is erg gedetailleerd. Zo krijgt de persona daadwerkelijk een gezicht in de vorm van een foto. Daarnaast krijgt de persona een geslacht, naam en leeftijd. Ook wordt de persoonlijke en professionele achtergrond uitgewerkt. Zo wordt het bijvoorbeeld duidelijk wat de persona heeft gestudeerd, welke functie hij of zij bekleedt binnen een bedrijf en van welke merken de persona fan is. Ook de demografische- en geografische gegevens worden in kaart gebracht, zoals de burgerlijke staat en de woonplaats van de persona. Om het profiel volledig te maken wordt er vaak een quote of kleine biografie in de vorm van een verhaal toegevoegd aan het profiel.
Op deze manier is het hele plaatje van Peter, Kim en Barbara compleet. Een persona is zo specifiek, dat je uiteindelijk weet dat Peter het heerlijk vindt om te vissen in het weekend, dat het favoriete vakantieland van Kim Italië is en in welke auto Barbara het liefst rijdt. Nu is deze informatie wellicht niet direct van belang voor jou om te weten als ondernemer, maar het is wel heel belangrijk om te weten met wie je zaken doet. Op die manier weet je namelijk ook hoe je jouw klant of prospect het beste kunt benaderen (stuur je een mailtje of kun je toch beter de telefoon pakken?), wat jouw klant van jou verwacht (wil hij/zij graag op de hoogte gehouden worden van belangrijke ontwikkelingen in je branche of heeft hij/zij daar juist geen behoefte aan?) en of de klant al veel kennis heeft over jouw dienst/product of dat er juist veel ruimte is voor advies.
Up-to-date
Heb je jouw persona’s eenmaal in beeld gebracht, dan is het belangrijk om je persona’s up-to-date te houden. Een onderneming is continu in beweging, dus zorg ervoor dat de persona’s mee blijven ontwikkelen met het bedrijf zodat zij representatief blijven voor de gehele doelgroep.
Ook intern kan het gebruik van persona’s veel voor je onderneming betekenen. Het intern doorvoeren van persona’s zorgt ervoor dat de neuzen van alle werknemers dezelfde kant op staan. Het gevaar van interpretatie wordt hierdoor een stuk kleiner. Twijfel je over bepaalde keuzes? Pak je persona’s erbij en vraag jezelf af: wat zouden Peter, Kim en Barbara hiervan vinden?