Social media blunders: weet wat je doet...

Een BN’ner maakt een onsmakelijke grap op social media en moet zijn excuses aanbieden, een bedrijf reageert verkeerd op een klacht of een organisatie gebruikt social media voor een volledig misplaatste campagne… Regelmatig komen er dergelijke berichten van social media blunders voorbij in het nieuws. Social media is hier erg gevoelig voor; ga je eenmaal de fout in, dan wordt dit binnen enkele seconden verspreid en is het bijna niet meer op te lossen.

In dit artikel lees je waar het vaak fout gaat en laten we je 5 voorbeelden zien van hele grote (en vaak ook pijnlijke) social media blunders.

Veelvoorkomende fouten

‘We moeten iets doen met social media, maar we komen er niet helemaal uit en we zijn er niet echt vaardig mee…’ is een veelgehoord issue bij bedrijven. Het is natuurlijk erg aantrekkelijk om het social media beleid dan maar volledig over te laten aan een stagiair, of het er ‘even bij te doen’. Dit zou in theorie prima kunnen werken, mits je weet wat je doet. Het zetten van een misstap ligt anders namelijk op de loer.

Zonder duidelijk plan met richtlijnen en een goede strategie kan een fout snel gemaakt zijn. Een fout op social media kan, zeker voor grote bedrijven, ontzettend schadelijk zijn voor het imago. Een sterk social media beleid kan juist zorgen voor een aanzienlijke verbetering van het imago, de service en uiteindelijk de omzet.

Op deze 5 punten gaat het vaak fout:

  • Aanwezig zijn op social media zonder een goed plan
  • Slechte timing van posts
  • Het overtreden van basisregels voor het gebruik van social media en van het bedrijf
  • Het niet goed rekening houden met statistieken en het meten van belangrijke factoren
  • Geen aandacht besteden aan concurrenten

Nieuwsgierig geworden naar een paar (on)smakelijke voorbeelden? Wij selecteerden 5 grote social media blunders die je laten zien hoe het dus níét moet. Deze blunders hebben in de meeste gevallen geresulteerd in (behoorlijke) imagoschade.

5 grote social media blunders

1. Bic en #HappyWomensDay

Bic vierde ‘National Women’s Day’ met de onderstaande quote en verspreidde dit op social media. Vanzelfsprekend leverde dit een storm aan negatieve reacties op. Behalve de quote ‘work like a boss’ was vrijwel elke quote misplaatst aan deze campagne. Als je het doet, doe het dan goed!

social media blunders bic

2. BlackBerry zet zichzelf voor schut

Deze is nogal vanzelfsprekend: op het Twitter account van BlackBerry berichten plaatsen met een iPhone is geen strategische zet. Helaas voor BlackBerry werd het bericht, hoe snel ze het ook probeerden te verwijderen, al snel trending op het internet.

social media blunders blackberry

3. IHOP stuurt seksistische tweet naar 242,000 volgers

IHOP, een grote Amerikaanse restaurantketen, ging flink de fout in met deze tweet waarin geprobeerd werd op humoristische wijze pannenkoeken te linken aan borsten. ‘’The butter face we all know and love, flat but has a GREAT personality’’. Niet heel erg tactisch.

social media blunders ihop

4. Coolblue gaat de fout in (maar lost het ook weer goed op)

Oke, e-mail is niet helemaal social media, maar vrij recentelijk gingen recruiters van Coolblue de fout in. Ze hadden Mark nog in de CC staan bij onderling e-mailcontact. Deze screenshot werd door Mark geplaatst op de Coolblue Facebookpagina en werd razendsnel verspreid op social media.

social media blunders coolblue

Coolblue loste dit goed op door een filmpje te maken waarin Marjolein en Manon hun excuses aanboden en bekogeld werden met pannenkoeken. Klik hier voor het Facebook filmpje.

5. Nieuwe medewerker van London Luton Airport is iets té enthousiast

Deze post op Facebook was geen tactische zet van een nieuwe medewerker van London Luton Airport. De onderstaande foto werd gebruikt met een iets te enthousiaste en vrij misplaatste bijbehorende tekst. De foto bleek van de Southwest Airlines Flight in 2005 te zijn, die weg was gegleden bij het opstijgen. Een 6-jarig jongetje kwam hierbij om.

social media blunders london luton airport

Luton Airport claimde duidelijke social media richtlijnen te hebben waar alles in stond met betrekking tot wat acceptabel is en wat niet, maar de nieuwe medewerker was hier nog niet van op de hoogte. Dit bewijst maar weer hoe belangrijk deze richtlijnen zijn en hoe belangrijk het is dat de medewerkers die de social media beheren hiervan op de hoogte zijn.

Dus: denk goed na over het social media beleid, houd de veelvoorkomende social media fouten in je achterhoofd en zorg ervoor dat jouw social media posts niet als voorbeeld gebruikt worden als grote social media blunders!

Benieuwd wat een razendsnelle website of webshop gaat kosten?

Helpt Best4u Media jou ook aan een razendsnelle website of webshop? Al meer dan 3000 klanten gingen jou voor.
Wacht daarom niet langer en vraag direct een offerte aan voor jouw razendsnelle website of webshop.

Contact image

Arjan

Snelste vraagbaak van Nederland

Welkom bij Best4u Media, ik sta je graag te woord bij sales vragen. Kan ik je ergens mee helpen?
by Best4u Media
Je ontvangt op werkdagen tussen 09:00 en 21:00 uur binnen 15 minuten jouw offerte!