Momenteel ben ik bezig met mijn afstudeerstage bij Best4u Media B.V.. Samen met Sander Geels (@sandergeels) heb ik een plan opgezet voor het opzetten van een website / applicatie voor de klanten van Best4u Internet Marketing B.V. Uiteindelijk is het de bedoeling dat er eind oktober een prachtig concept staat, die de communicatie met de klanten van de afdeling Internetmarketing transparanter maakt en zorgt voor een duidelijke informatievoorziening.
Om de website / applicatie vorm te geven is het belangrijk om input te krijgen van directe klanten, maar ook van potentiële klanten. Per doelgroep is er een onderzoek opgezet. In principe zijn de twee onderzoeken hetzelfde, bij de directe klanten werd iets meer interne informatie gevraagd. Via twitter kreeg ik de vraag van Jesse van Doren (@Jessevandoren) of ik het één en ander aan resultaten wilde delen. In dit blog zal ik de resultaten laten zien en deze ook toelichten.
Kenmerken van de respondenten
Om een beeld te krijgen van de doelgroep zijn er een aantal statistische gegevens gevraagd. Het enige wat vooraf duidelijk was: alle respondenten zijn ondernemers of website-eigenaren. Uit het onderzoek blijkt dat 68% van de respondenten mannelijk is. Daarnaast zijn de meeste respondenten in de leeftijd van 18 tot en met 25. 27% is ouder dan 40 jaar en 24,3% is tussen de 25 en de 40 jaar jong. Het meest opvallend is dat van alle respondenten 51,4% meer dan 30 uur per week op internet zit. In eerste instantie is dat geen schokbarende percentage.
Wat wel opvallend is, van de directe klanten zit 50% minder dan 10 uur op internet, bij de potentiële klanten is dit percentage 0,0%. Bij de potentiële klanten zit meer dan 76,0% meer dan 30 uur op internet, bij de directe klanten is dit percentage 18,8%. Waarschijnlijk is dit terug te leiden naar het feit dat de directe klanten internet marketing voor hun bedrijf hebben uitbesteed. (Dit was trouwens een goede vraag geweest voor het onderzoek, maar helaas ontbrak deze.)
Internet marketing
Een aantal veelvoorkomende internetmarketingtermen zijn: SEO (zoekmachine optimalisatie), SEA (zoekmachine adverteren) en zoekwoorden. Alle respondenten is gevraagd in hoeverre zij met dit soort termen bekend zijn. De kennis van de respondenten valt niets tegen: 77,3% is bekend of heel bekend met de termen over internetmarketing. 22,7% is neutraal of (heel) onbekend met de termen over internetmarketing. Hieruit is te concluderen dat men graag op de hoogte wil zijn van hetgeen waar ze mee werken of uitbesteden. Er wordt geld in gestopt dus men wil ook weten wat het inhoudt.
Internetmarketing is een belangrijke input voor de inkomsten
De respondenten geven aan dat internetmarketing een belangrijke input kan zijn / is voor hun inkomsten. Er worden meerdere argumenten genoemd, maar de meest voorkomende zijn ‘meegaan met de tijd’ en ‘naamsbekendheid opbouwen’.
“Men kijkt steeds meer op internet en dit is de eerste plek waar men een selectie gaat maken.”
Ook wordt genoemd dat je een grote groep klanten relatief goedkoop kunt bereiken.
“Je kunt met internetmarketing doelgericht een hele grote groep potentiële klanten bereiken.”
Bezoekersstatistieken zijn het belangrijkst in de Analytics rapportage
Analytics is een onderdeel van Google. Wanneer je je aanmeldt bij Analytics (gratis overigens) kun je verschillende gegevens over je website terug zien in een rapportage. Je kunt bijvoorbeeld instellen dat je deze rapportage wekelijks via de e-mail ontvangt. De directe klanten van Best4u Internet Marketing B.V. krijgen wekelijks een rapportage van Google Analytics.
De termen uit de rapportage zijn opgesomd in de vragenlijst. Elke respondent kon door middel van een ranking aangeven in hoeverre de term belangrijk is voor hem of haar. Het belangrijkste gegeven in de rapportage zijn volgens de respondenten de bezoekersstatistieken, nauw op de voet gevolgd door welke zoekwoorden worden gebruikt om de website te vinden. Hieronder een top 5:
- Bezoekersstatistieken met een ranking van 4,25 op een schaal van 1 tot 5
- Welke zoekwoorden worden gebruikt door de bezoeker (4,11)
- Welke pagina’s het meest bekeken zijn (3,97)
- Het bouncepercentage (3,56)
- Welke verkeersbronnen worden gebruikt (3,54)
55,5% van de respondenten geeft aan dat hij of zij de rapportage van Analytics wekelijks bekijkt. 13,9% geeft aan dat ze de rapportage nooit bekijken. Veel respondenten willen zien wat de website oplevert. De belangrijkheid van de rapportage zelf wordt beoordeeld met een 3,7 op een schaal van 1 tot 5.
De blog van Best4u Media B.V. heeft een duidelijke lay-out
Om een beeld te krijgen van de websites die als fijn worden ervaren, zijn er een aantal schermafbeeldingen als voorbeeld gegeven. Elke respondent had hier de keuze tussen drie verschillende voorbeelden. Uit deze voorbeelden komt de blog van Best4u Media B.V. het beste naar voren. Een mooi compliment voor Melvin van de Bout (@melvinvdbout) en twitterloze Hugo Oppelaar, de ontwerper en ontwikkelaar van deze blog.
“Bij de lay-out van de blog van Best4u Media B.V. kun je in een oogopslag alles zien, en is alles direct duidelijk.”
“Bij deze website zie ik geen lappen tekst. Zodra ik een flinke lap tekst zie heb ik al de neiging om niet verder te lezen.”
Maar naast deze goede punten worden ook een aantal verbeterpunten gegeven. Hartstikke fijn! Niets is perfect, dus deze verbeterpunten zullen absoluut in een nieuw ontwerp worden meegenomen. Genoemd wordt het kleurgebruik, er mag eventueel een contrasterende kleur in. Daarnaast is er momenteel veel witruimte bij de nieuwsitems.
“Wanneer er zoveel witruimte is gereserveerd, kun je ook meer inleidende tekst plaatsen.”
De beste manier om veel content gestructureerd weer te geven…
De beste manier om veel content gestructureerd weer te geven is de navigatie van ABN Amro . Bij de directe klanten scoort deze navigatie zelfs met 100%. Over het algemeen scoort de navigatie van ABN Amro met 87,5%.
De reden dat deze navigatie zo hoog scoort is te danken aan de duidelijke en zakelijke indeling. De navigatie is overzichtelijk en zorgt dat veel content gestructureerd weergegeven kan worden.
“Zo zie je welke informatie er te vinden is op de website. En hierdoor kan de informatie handig opgedeeld worden. Uit onderzoek naar gebruiksvriendelijkheid komt deze ook het beste uit de bus.”
Als enig concreet verbeterpunt wordt het kleurenschema genoemd.
“De contrast tussen de tekstkleuren en de achtergrondkleuren moet groter in verband met de leesbaarheid.”
Bedankt!
Zonder jullie input zijn de resultaten weinig waard! Voor nu staat gepland om de vormgeving en de navigatie van de verschillende onderdelen van de website / applicatie te ontwerpen. Wellicht heb ik je hulp nog eens nodig, maar tot dan, bedankt!