Het laatste grote nieuws uit de wereld over zoekmachine optimalisatie is toch wel het nieuws dat Matt Cutts (hoofd spam gerelateerde zaken van Google) de wereld in bracht. Hij vertelde namelijk dat ze bezig zijn met een ontwikkeling van een filter en penalty om over-geoptimaliseerde websites te onderscheiden van websites met goede kwalitatieve inhoud.
Wat is over-optimalisatie? Is SEO over-optimalisatie?
Er gaan op dit moment veel vragen rond over het internet. Dit zijn vragen zoals: moet ik stoppen met SEO? Is SEO niet meer toegestaan? Moet ik rekening houden met een penalty voor het over-optimaliseren van mijn website?
Wanneer je wilt weten of je het slachtoffer wordt van de penalty voor het over-optimaliseren van je website, moet je jezelf eens afvragen wat SEO nou precies is.
SEO is een basiselement dat men toepast bij het bouwen van een website. SEO zorgt ervoor dat onder andere de basis structuur van een website goed is. Een zoekmachine optimalisatie zorgt er dus voor dat de website makkelijker begrepen wordt. Zonder de basis structuur wordt het krijgen van een hoge positie in de zoekmachines erg lastig.
Krijg ik een penalty voor over-optimalisatie?
Wanneer je bezig bent met het maken van een website, waarbij het vooral draait om een goede inhoud en gebruiksvriendelijkheid, dan krijg je vast en zeker geen penalty. Je krijgt ook geen penalty wanneer je de inhoud makkelijk vindbaar probeert te maken voor de zoekmachines.
Over-optimaliseren is niet een website opbouwen waarbij het draait om de goede inhoud, maar om de pagina’s hoog proberen te ranken waar een bezoeker eigenlijk niks aan heeft.
Een over-optimalisatie penalty vermijden
Hier volgen enkele tips die je goed kunt gebruiken om een over-optimalisatie penaly te voorkomen.
Tip 1: Nuttig gebruik van zoekwoorden
Als eerste zou je moeten stoppen met het volproppen van je website met zoekwoorden. Dit werkt niet meer om je pagina hoger in zoekmachines te ranken. Gebruik de zoekwoorden slim, zet ze bijvoorbeeld op strategische plaatsen neer. Maak ook gebruik van verschillende zoekwoorden en synoniemen. De tekst moet goed leesbaar zijn voor de bezoekers en voor Google, overdrijf het allemaal niet!
Tip 2: Linkbuilding
Gebruik de linkbuilding slim, richt je niet alleen op één zoekwoord maar op verschillende woorden en woordgroepen. Zo laat je aan de zoekmachines zien dat je website interessant is voor verschillende onderwerpen, zoekwoorden en doelgroepen. Je website heeft meer waarde!
Tip 3: De bezoeker staat op nummer 1
Probeer te denken aan je bezoekers en houd daarbij de zoekmachine in je achterhoofd. Trek geen conclusies die voor jou in het voordeel zijn en erg nadelig zijn voor de bezoekers!
Wanneer je goed aan de slag gaat met deze drie tips voorkom je een over-optimalisatie penalty zeker weten!