Google Analytics is een handige tool wanneer je wilt inzien hoe en hoeveel bezoekers jouw website bereiken. Daarnaast kun je ook zien of die bezoekers een conversie doen. Helaas geven deze gegevens vaak een vertekend beeld. Nu komt daar verandering in met een nieuwe functie in Google Analytics.
Stel dat een potentiële klant op zoek is naar jouw product of dienst. Diegene komt via jouw advertentie op de website en bekijkt de informatie. Je ziet nu in de statistieken dat er een bezoeker binnen is gekomen via een advertentie. Stel dat deze bezoeker de dag daarvoor ook al op jouw website is gekomen via de organische kan in Google.
Google Analytics geeft nu aan dat er een bezoeker is binnengekomen via de advertentie. Daarnaast zie je dat er ook een bezoeker is binnengekomen via de organische zoekresultaten. Wat je niet kunt zien is dat deze twee bezoeken van dezelfde persoon zijn. Daar heeft Google Analytics nu een nieuwe functie voor.
Multi-Channel Funnels is de benaming van deze nieuwe functie. Een trechterfunctie. Hiermee kun je dus zien dat één bezoeker via verschillende kanalen je website heeft bezocht. Maar er is meer. Ook zie je of er nog andere kanalen betrokken waren zoals een banner, nieuwsbrief of een tweet. Je ziet ook in welke volgorde ze deze kanalen hebben gebruikt en hoe lang ze er over gedaan hebben om tot een conversie te komen. Dit kun je zien tot een maand terug.
Google heeft ook een video gemaakt over deze nieuwe functie.