Het meest succesvolle, zakelijke en sociale netwerk op internet is LinkedIn. Het is belangrijk dat je als bedrijf een profiel hebt. Het wordt namelijk niet alleen gebruikt als een eigen online visitekaartje maar ook om aan te sluiten bij groepen in je vakgebied en connecties op te doen. Voor het gebruik van LinkedIn heb ik hier wat praktische tips op een rijtje gezet.
1. De P van promotie
Zorg er te allen tijde voor dat je persoonlijke profiel er tiptop uit ziet. Dit kan door mensen bezocht worden en is op deze manier je visitekaartje. Als ondernemer zijnde doe je er goed aan hier een company profile aan te koppelen. Dit bedrijf zal dan vervolgens zichtbaar worden op jouw persoonlijke profiel. Als iemand geïnteresseerd is in de producten of diensten die jij levert zal de persoon waarschijnlijk op jou klikken. Wanneer dat is gebeurd kom je in het bedrijfsprofiel waar veel informatie over het bedrijf te vinden is, zoals: een samenvatting van het bedrijf, doorverwijzingen een blog enzovoort.
2. Vinden en gevonden worden
Wanneer je de woorden waar je opgevonden wil worden vaker laat terug komen in je bedrijfsprofiel, is de kans groter dat je hoger in de zoekresultaten van Google zult komen. Uit onderzoek is gebleken dat mensen vaak alleen klikken op de eerste 4 zoekresultaten en 97% van de Nederlanders gebruikt Google. Dus hoe hoger je in de lijst staat, hoe groter de kans is dat mensen je LinkedIn profiel via Google zullen vinden. Bijvoorbeeld je bent advocaat: Advocaat | echtscheiding | Gelderland | vreemdelingenrecht | erfrecht.
3. Hoe zend ik een tweet naar LinkedIn?
Al een aantal jaren kan Twitter gekoppeld worden aan LinkedIn. Dit is vooral zakelijk erg handig, dus post niet al je privétweets naar je LinkedIn profiel. Zakelijke contacten interesseert het niet dat jij ’s avonds boerenkool met worst hebt gegeten 😉 Je kunt ervoor kiezen om hashtag #IN te gebruiken, dan zullen je tweets op jouw LinkedIn profiel verschijnen. Andersom is het ook mogelijk, bij de Share-button op LinkedIn staat een Twittervakje, als je deze aan klikt zal wat je wilt versturen op je Twitter profiel komen.
4. Zorg voor aanbevelingen
Als je van meerdere klanten schriftelijke positieve reacties krijgt is het aan te raden om dit aan de referenties van LinkedIn toe te voegen. Rechts in de pagina kun je zien voor hoeveel procent je profiel compleet is, hoe meer toevoegingen, hoe beter! Pas dan zal je profiel 100% af zijn.
5. Wie hebben mijn profiel bekeken?
Mensen komen nooit zomaar op je profiel terecht, ze zijn geïnteresseerd in jou als persoon of in het bedrijf. Dit betekent dat wanneer ze geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf dat er kans is dat ze binnenkort contact zullen opnemen. Rechts van de pagina kun je klikken op “who viewed my profile” daar kun je precies zien wie er jouw profiel hebben bezocht de afgelopen dagen. Ook is het mogelijk om te zien hoe vaak je naam in een zoekresultaat van LinkedIn te voor schijn is gekomen en welke zoektermen hieraan verbonden waren. Dit laatste is overigens wel een betaalde functie.
6. Hoe groter je netwerk hoe beter
Personen of bedrijven die veel contactpersonen hebben zijn beter te vinden op het internet. Als je gaat zoeken naar mensen zullen degene met de meeste contacten bovenaan in de zoekresultaten staan. De kans om gevonden te worden neemt dus toe wanneer je meer contactpersonen hebt. Nog een belangrijk voordeel is dat iedereen iemand in zijn kring kan hebben staan die interessant kan zijn voor jouw zakelijke netwerk.
7. Interesse tonen naar andere bedrijven/personen door hun te volgen op LinkedIn
Bedrijven en personen volgen kan pas sinds een korte tijd op LinkedIn. Het leukste van dit is dat je continu updates hiervan binnen krijgt en dus op de hoogte kan blijven waar ze op dit moment mee bezig zijn. Interessant voor jezelf om te weten, als je geïnteresseerd bent in een bepaald bedrijf of persoon. Maar ook leuk om klanten te volgen, zodat wanneer je deze weer spreekt mee kan praten over het bedrijf. De klant zal verrast zijn!
8. Groepen binnen je zakelijke netwerk
Mensen willen altijd graag ergens bij horen, wanneer je een groep aan maakt en mensen vinden jouw organisatie interessant genoeg zullen ze lid worden van de groep. Hier kunnen discussies ontstaan over een of meerdere onderwerpen waar iedereen zijn mening over kan geven. Als bedrijf is het belangrijk dat jezelf ook lid bent van bepaalde groepen. In zo’n discussies zouden nog wel eens interessante zakelijke netwerken kunnen ontstaan. Ook is het mogelijk om je eigen event aan te maken. Hierop staat wanneer en waar welke activiteit te doen is en mensen kunnen dan aangeven dat ze aanwezig zullen zijn. Hun contactpersonen kunnen dit ook weer zien en ontstaat er de kans dat er meer mensen geïnteresseerd zullen worden in het event of het zelfs willen gaan bezoeken.
9. Enquêtes maken
Een enquête heeft vaak als hoofddoel de verstrekker te informeren hoe klanten over bepaalde zaken denken. Op deze manier voelen mensen zich ook meer betrokken bij de organisatie omdat ze dan het gevoel hebben dat hun mening telt! Dit zou meteen een goede referentie kunnen zijn die je kan toevoegen op je LinkedIn profiel.
10. Adverteren
Nederlanders zijn de meest actieve gebruikers op LinkedIn van heel Europa. Met een netwerk van 35 miljoen mensen is dit het grootste zakelijke netwerk ter wereld. Dit betekent dat wanneer je hier een advertentie op plaatst een grote groep aantal mensen het zullen lezen. De advertenties die je plaats kun je selecteren op leeftijd, branche , functie enzovoort. Ook dit is een betaalde dienst van LinkedIn, waarin je kunt betalen per klik of per 1000 vertoningen.
Ik hoop dat je wat aan deze LinkedIn tips hebt gehad. Vragen stellen staat altijd open.
Succes met jouw profiel!