Content marketing is een populaire term binnen de (online) marketing wereld. Het content marketing institute definieert het begrip content marketing als volgt:
Content marketing is een marketing techniek die zich richt op het creëren en distribueren van waardevolle, relevante en consistente content om een sterk gedefinieerde doelgroep aan te trekken – en uiteindelijk te drijven richting een actie.
Content marketing is een marketing techniek die – mits het goed ingezet wordt – klanten kan binden en een techniek waarmee je het gedrag van je doelgroep kunt beïnvloeden. Tevens kun je je middels content marketing positioneren als thought leader binnen jouw branche. Wanneer je dit consistent en ook consequent doet, zal de consument je gaan zien als een betrouwbare bron van informatie. Hierdoor wek je vertrouwen bij je doelgroep met alle bijkomende voordelen daarvan.
Content verspreiden kan in de vorm van een blog, e-mails, social media, filmpjes, advertorials, artikels, whitepapers, infographics, je website en nog veel meer. Zo ben je waarschijnlijk via één van deze kanalen terecht gekomen op dit kenniscentrum.
De basis van content marketing
Content marketing vergt veel tijd. Je moet kennis opdoen over je doelgroep, content creëren en actief verspreiden, het gesprek aangaan met je doelgroep en uiteraard het resultaat meten en analyseren. Daarnaast is het begrip vaak onbekend of vaag bij ondernemers. In enkele korte stappen, laten we je hieronder kennis maken met de basis van content marketing.
- Leer jouw doelgroep kennen
Leer de behoefte van je doelgroep kennen en creëer content voor ze die hierop aansluit. Stel jezelf de vraag: wat vindt mijn doelgroep belangrijk? En bedenk hoe jij op deze behoefte kunt inspelen. Met relevante content trek je de aandacht van je doelgroep en met consequent relevante content kun je ze binden.
- Content marketing & zoekmachine optimalisatie gaan goed samen
Stem je zoekmachine optimalisatie campagne goed af op je content marketing strategie. Content is namelijk niet alleen goed voor het binden van je doelgroep, maar zorgt er ook voor dat je beter gevonden wordt. Zoekmachines zijn namelijk ook kanalen!
- Meten & analyseren
Meet het gedrag van je doelgroep. Waar klikken zij op, wat vinden ze interessant, wat loopt minder goed? Aan de hand van deze informatie kun je jouw content optimaliseren. Tevens krijg je zo inzichten in de interesses van je doelgroep en kun je wellicht je doelgroep segmenteren. Is er bijvoorbeeld een groep die veel interesse toont in één specifiek onderwerp? Biedt deze groep dan meer van dat aan!
- Gebruik handige tools
Er zijn voldoende tools op de markt die de distributie van je content vergemakkelijken.
Voor je social media kan dat bijvoorbeeld Hootsuite Via dit platform kun je gemakkelijk een bericht op Facebook, Twitter, Linkedin en andere platforms verspreiden met één klik. Je kunt tevens berichten inplannen zodat ze automatisch op een door jou bepaald tijdstip worden verspreid. Met een dergelijk systeem kun je ook makkelijk het gesprek aangaan met je doelgroep op social media. Daarnaast heb je verschillende e-mail marketing systemen die jouw e-mail marketing campagnes een stuk gemakkelijker helpen opzetten. Denk bijvoorbeeld aan Laposta of Getresponse. En tot slot kun je met Google Analytics en in WordPress ook je resultaten meten. Verdiep je hierin zodat je content marketing efficiënter kunt inzetten.
Dit is de basis van content marketing waarmee elke ondernemer van start kan gaan.
Een goed begin is het halve werk. Bedenk daarom eerst wat je wil bereiken met content marketing en verdiep je altijd goed in je doelgroep alvorens je ergens mee begint. Zo voorkom je imago schade en mis je niet de aansluiting bij je doelgroep die juist zo belangrijk is bij een goede strategie. Daarnaast moet je niet bang zijn om het gesprek aan te gaan met je doelgroep. Je zult online meer aanwezig zijn en dat betekent dat je ook meer reacties kunt verwachten en wellicht misschien zelfs negatieve feedback. Hier moet je goed op voorbereid zijn.
Succes met het creëren van jouw content marketingstrategie. Wanneer je hier hulp of advies bij nodig hebt kun je altijd contact opnemen met ons.