Hoe beoordeel je het ontwerp van een website?

Het is zover, je krijgt een nieuwe website! Je huidige website is toe aan vernieuwing of wellicht heb je nog nooit een website gehad. Wat de reden ook is, jouw onderneming gaat binnenkort gepresenteerd worden middels een mooi online product. Het ontwerp van een website beoordelen is een belangrijke stap die goed moet worden gezet vóórdat we de website echt kunnen gaan bouwen. In dit artikel lees je welke feedback wel en niet relevant is voor mij als grafisch vormgever.

De eerste stap is dus het maken van een ontwerp. Als interactief vormgever van Best4u maak ik op basis van jouw wensen en mijn expertise een ontwerp dat bij jouw onderneming past. Het is aan mij om een goed ontwerp voor jou neer te zetten, maar daarnaast wordt er ook het één en ander van jou als klant verwacht. We willen er namelijk voor zorgen dat jij een website krijgt waar je trots op bent. Daarvoor is feedback van jouw kant onmisbaar. Het ontwerp van een website beoordelen is jouw verantwoordelijkheid. Maar weet je wel waar je precies op moet letten bij het beoordelen van een ontwerp? Om je op weg te helpen bij het formuleren van bruikbare feedback geven we je in dit artikel een aantal tips.

Even terug naar het ontwerp. Ik (of één van mijn collega’s van de grafische afdeling) heb het ontwerp met een bepaald idee gemaakt en afgestemd op de wensen van jou als klant. Soms zullen er elementen afwijken van de vooraf besproken wensen. Niet alle wensen zijn namelijk per definitie goede ideeën. Natuurlijk adviseer ik je van tevoren zo goed mogelijk over de mogelijkheden en schets ik een realistisch beeld. Tijdens het ontwerpen kan ik echter op nieuwe, betere ideeën komen of ontdekken dat een bepaalde kleur veel beter werkt. Het is dan aan mij om mijn keuzes te verantwoorden en te verdedigen.

Zelf heb je natuurlijk een ideaalplaatje van je nieuwe website in je hoofd. Wel is het belangrijk om het advies van mij of mijn collega serieus in overweging te nemen. We nemen namelijk niet zomaar een besluit, maar baseren onze keuzes altijd op onze ervaring en professionele kennis. Om je op weg te helpen heb ik een lijstje gemaakt met do’s en don’ts voor als je het ontwerp van een website gaat beoordelen.

Ontwerp van een website beoordelen: de don’ts

De volgende ‘feedbackpunten’ helpen mij en mijn collega’s niet verder:

  • “Het logo moet groter”

Dit is een veel voorkomende wens. De vraag is echter waarom. Bezoekers van je website zijn geïnteresseerd in wat je te vertellen hebt en niet in welk logo je hebt. Een groot logo kan schreeuwerig overkomen en voegt in feite niks toe. Neem je een kijkje op websites van grote merken zoals Ikea, Apple of Tweakers, dan zie je dat ook zij voor een klein logo kiezen.

  • “Ik mis iets, maar ik weet niet wat”
  • “Het ontwerp is niet creatief genoeg”
  • “Heb je ook nog een alternatief voorstel?”
  • “Ik heb verschillende mensen ernaar laten kijken, hier heb je een lijst met alle punten”

Deze punten zijn eigenlijk allemaal erg suggestief. Probeer duidelijke richtlijnen te geven en zo concreet mogelijk aan te geven wat je anders wilt zien. Vind je bijvoorbeeld een kleur niet mooi? Dan horen we graag welke kleur je dan wél mooi zou vinden. Dan kan ik hier als ontwerper iets mee doen. Wanneer je feedback verzamelt van verschillende mensen, probeer deze reacties dan eerst zelf te filteren zodat het een helder en overzichtelijk feedbackdocument wordt. Staat alles open voor eigen interpretatie, dan is de kans groot dat het volgende voorstel niet veel beter aansluit op je wensen. Zonde van de tijd, want we willen jouw nieuwe website zo snel mogelijk de lucht in krijgen.

Ontwerp van een website beoordelen: de do’s

Een ontwerp op de juiste manier beoordelen vergt wat tijd. Focus je je bij het geven van feedback op de volgende punten, dan zit je al een heel eind in de goede richting:

  • Kan ik alles wat ik wil vertellen kwijt in het voorgestelde ontwerp?
  • Wat is mijn belangrijkste doel met de website en komt dit terug in het ontwerp?
  • Is de layout van mijn website conform mijn huisstijl?
  • Kijk eens naar andere (hedendaagse) websites en vergelijk het ontwerp hiermee.

Het ontwerpen van een website is dus eigenlijk een proces dat je samen met mij als vormgever aangaat. Goed naar elkaar luisteren en elkaars wensen en expertises serieus in overweging nemen vind ik daarom heel belangrijk. Mijn doel is om jou een nieuwe mooie website te geven die voldoet aan al je verwachtingen. Dat doel bereik ik graag samen met jou!

Wil je in contact komen met mij of één van mijn collega’s? Aarzel dan niet; we helpen je graag verder.

Benieuwd wat een razendsnelle website of webshop gaat kosten?

Helpt Best4u Media jou ook aan een razendsnelle website of webshop? Al meer dan 3000 klanten gingen jou voor.
Wacht daarom niet langer en vraag direct een offerte aan voor jouw razendsnelle website of webshop.

Waar kunnen we je mee helpen?
Contact image

Arjan

Snelste vraagbaak van Nederland

Welkom bij Best4u Media, ik sta je graag te woord bij sales vragen. Kan ik je ergens mee helpen?
by Best4u Media
Je ontvangt op werkdagen tussen 09:00 en 21:00 uur binnen 15 minuten jouw offerte!