Bij het ontwikkelen van een nieuwe website ligt de focus van de klant meestal op twee onderdelen: het design en de technische mogelijkheden. De website moet een aantrekkelijk, uniek en uitnodigend uiterlijk hebben en de functies moeten naar behoren werken.Minstens zo belangrijk en toch vaak vergeten, is de content. En dat terwijl pakkende en onderscheidende content in de tijd waarin we leven essentieel is. Dagelijks worden we geconfronteerd met een waterval aan informatie, die ons dwingt om alleen de meest interessante en relevante informatie te onthouden.
Om als ondernemer jouw publiek te bereiken (en aan te zetten tot actie) is het dus van groot belang goed na te denken over je content. De volgende 10 tips helpen je bij het creëren van aantrekkelijke teksten voor je website:
-
Houd je doelgroep in het vizier
Jouw doelgroep moet altijd het uitgangspunt zijn. De diensten die je levert zijn immers ook compleet gericht op de wens van jouw doelgroep. Zie je website (en de tekst daarop) als één van je services die volledig toegespitst moet worden op de behoeftes en verwachtingen van jouw doelgroep.
-
Bepaal je tone of voice
Op basis van je doelgroep bepaal je de stijl waarin je schrijft en de toon waarmee je jouw bezoekers aanspreekt. U of je? Jargon of Jip-en-Janneke-taal? Zakelijk of juist losjes? Stel voor jezelf een aantal van dit soort regels vast en toets al je teksten aan deze eisen.
-
Wees onderscheidend
Een inkoppertje, maar zeker niet minder belangrijk: creëer onderscheidende content. Klinkt lastig, maar is al te realiseren met een paar kleine aanpassingen. Geen “Welkom op deze website”, maar benoem direct één van de resultaten die jij kunt realiseren voor je klanten, bijvoorbeeld.
-
Beeldmateriaal
Ook foto’s en illustraties behoren tot de content. Een foto kan jouw verhaal versterken, aantrekkelijker maken, een gezicht geven. Kies dus voor beeldmateriaal dat jouw bezoekers datgene laat zien dat je niet of lastig in woorden kunt vertellen.
-
Let op de lengte
Schrijven is schrappen, zéker als het om webteksten gaat. Toch is het niet altijd waar dat korte teksten het beter doen dan lange. Sommige boodschappen kunnen nu eenmaal niet in drie zinnen verpakt worden. Bovendien kun je je bezoekers pas overtuigen als zij begrijpen wat jij in je tekst vertelt. Dat is geheel afhankelijk van jouw dienstverlening. Stel jezelf de vragen: heb ik verteld wat ik wil vertellen? Zo ja: kan dit korter? Beantwoord je ook de tweede vraag met ja, durf dan te schrappen zodat alleen de kern van je verhaal overblijft.
-
Content is een middel (en geen doel)
Heb je inmiddels een gedegen pakket aan content gecreëerd, waak er dan voor dat je je doel niet als behaald ziet. Content is namelijk een middel om je doel zoals het genereren van meer leads te bereiken. Om dit doel te bereiken moet je je middel daarop aanpassen.
-
Schrijf SEO vriendelijk
Zoekmachines rangschikken zoekresultaten op basis van diverse factoren en één belangrijke daarvan is een paginatitel. Om je teksten niet alleen voor je publiek, maar ook voor Google aantrekkelijk te maken, zorg je er dus voor dat je titels SEO-vriendelijk zijn. Verwerk (bij voorkeur aan het begin) zoekwoorden in je titels en teksten, maar wel op een natuurlijke manier. Je wilt immers ook je publiek een prettig leesbaar artikel aanreiken. Specifieke SEO-teksten horen niet thuis op je homepagina, maar houd SEO wel altijd in je achterhoofd.
-
Laat je teksten checken
Bijvoorbeeld door iemand uit je doelgroep. Of door een professionele tekstschrijver. Op basis van hun feedback kun jij je teksten optimaliseren.
-
Schrijf scanbare teksten
Een lap tekst zonder enige zichtbare structuur schrikt je bezoekers direct af. Maak daarom gebruik van tussenkopjes, links, opsommingen en geordende alinea’s. Zij geven bezoekers die een tekst alleen scannen (en dat is wat de meeste bezoekers doen) tóch die informatie die hen nieuwsgierig kan maken om nog even door te klikken op jouw website.
-
Je website is je digitale gezicht
Wees trots op de content op je website en durf je ermee te identificeren. Soms is een website voor ondernemers iets wat ze er ‘even snel bij doen’ omdat ze er eigenlijk geen tijd voor hebben. Begrijpelijk, maar vergeet niet dat iedereen die dat maar wil jouw bedrijf kan vinden op het internet. Door jouw website als het digitale gezicht van je bedrijf te zien, zorg je er automatisch voor dat je er de aandacht aan schenkt die het nodig heeft om optimale resultaten te behalen.
Denk je na het lezen van deze tips dat je er in je eentje niet uit gaat komen? Geen paniek, een content strateeg of tekstschrijver is erin gespecialiseerd jou te ondersteunen in het creëren van content. Neem gerust eens contact met ons op.