24-02-2011 kwam Google met het bericht dat zij een grote aanpassing in het algoritme van de zoekmachine hebben doorgevoerd. Deze aanpassing is op dit moment alleen nog in de VS zichtbaar, maar zal binnenkort ook bij de Nederlandse Google worden doorgevoerd. Er zijn twee soorten websites die Google aanpakt; De zogenaamde Scraper en Content farms.
Wat zijn nou Scraper en Farmer websites?
Scraper website:
Een zogenaamde “scraper” website is een site welke content van andere websites verzameld met als doel advertentie inkomsten te genereren uit bijvoorbeeld Google Adsense.
Farmer website:
Een zogenaamde “farmer” website is een website welke content van andere website kopieert om zo hoger in de zoekmachines komen te staan (SEO), zonder daarbij echt de bezoeker te willen helpen.
Google ziet beide soorten websites als spam en wil er met de nieuwe algoritme voor zorgen dat deze website in positie zullen dalen en dat de hoogwaardige kwaliteit websites hoger in de zoekresultaten zullen komen te staan.
Google wil deze aanpassing doorvoeren met de bedoeling de gebruiker:
1: de meest relevante informatie te bieden
2: de snelheid waarin de informatie wordt getoond ( de zoekmachine gebruiker wil niet eerst 4 keer klikken om de juiste informatie te krijgen )
3: niet te laten lokken door websites die dusdanig zijn ingericht om enkel en alleen gericht websiteverkeer te genereren en deze vervolgens te laten doorsluizen naar de website waar wel de juiste informatie staat ( de zogenaamde Scraper en Farmer websites )
4 tips om jouw website snel aan te passen voordat het te laat is!
Hieronder omschrijf ik een aantal tips om ervoor te zorgen dat jij als ondernemer of websitehouder direct kan inspringen op de veranderingen in het algoritme van Google:
Tip 1: Hoge kwaliteit content
Zorg dat jouw website hoge kwaliteit informatie aanbiedt. Heel simpel gezegd; mensen moeten de behoefte die zij hebben direct op jouw website kunnen vervullen en niet weggaan omdat jij dit niet aanbiedt. Zorg daarom dat er genoeg informatie op de website staat om de vragen die een geïnteresseerde heeft direct te kunnen beantwoorden.
Tip 2: Schrijf nieuwe content ( niet kopiëren van andere websites )
Het komt nog vaak voor dat websites teksten en afbeeldingen van andere websites gebruiken. Doe dit niet! Het is misschien een oplossing om op korte termijn de website met teksten en afbeeldingen te vullen, maar daar gaat Google je voor straffen en lager ranken in de zoekmachine.
Tip 3: Goede navigatie
Hoe vervelend is het als je door een winkel loopt en je het product niet kan vinden? Heel vervelend. Immers jij wilt de winkel doorgestuurd worden naar de juiste plek waar jouw product staat. Dit doen supermarkten in de fysieke wereld al goed. Dit moet op het internet op dezelfde manier gedaan worden. Maak een online “winkelpad”.
Tip 4: Niet doen -> Lange halen snel thuis
Deze kreet hoor ik vaak in de voetballerij. Dit betekent dat de ene partij zo snel mogelijk de bal naar voren schiet om zo snel mogelijk bij het doel van de ander partij te komen en te scoren. Dit gebeurt ook met veel websites. Zij zetten een website op met als doel zo snel en zo veel mogelijk bezoekers te genereren. Zij hebben dus niet als doel de Google gebruiker echt te helpen, maar enkel om zo snel mogelijk veel bezoekers te genereren welke zij vervolgens doorsluizen naar andere websites ( vaak tegen betaling ) . Dit heeft misschien op de korte termijn nut, maar op de lange termijn is een goede opbouw en techniek de bepalende factor. Google voert deze aanpassing door om de website met een goede opbouw ( en veel content ) sneller te laten scoren en de partij die probeert snel te scoren, juist lager in de zoekmachine te plaatsen. Kortom, ga voor kwaliteit en een goede opbouw!
Voor verdere informatie over de aanpassing in het algoritme van Google verwijs ik jullie naar het blog van Google.