Het genereren van slechte reviews over de klantenservice van webshops werd als een heuse zoekmachine optimalisatiestrategie gezien. Niet heel gek als je bedenkt dat dankzij deze kritiek de webshops fors stegen bij de zoekresultaten van Google, waardoor de omzet ook mee omhoog ging.
Een voorbeeld van iemand die deze ‘strategie’ gebruikte is Vitaly Borker; de eigenaar van de webwinkel Decomyeyes.com. Sinds hij startte met het genereren van negatieve feedback was zijn site in Google van plaats 35 naar plaats 1 gestegen bij belangrijke zoekwoorden. Hij ging zelfs zo ver dat hij ontevreden klanten op belde en ze de huid vol schelde in de hoop dat die klanten vervolgens online gingen om te klagen en een link plaatsten naar zijn website toe. Niet alleen kreeg hij veel meer bezoekers op zijn site, ook zag hij zijn omzet flink stijgen.
Nadat Google op de hoogte was gebracht van de werkwijze van Vitaly Borker, heeft Google actie ondernomen. Google heeft direct het zoek-algoritme drastisch aangepast, om deze vorm van Search Engine Optimization tegen te gaan. Webshops die negatieve kritiek krijgen, riskeren straf of zelfs een ban van Google. Webshops met een slechte klantenservice komen dus in een lagere positie te staan bij de zoekresultaten. Voor webshops komt dit hard aan, aangezien webshops een heel groot deel van hun bezoek ontvangen uit Google.
Het straffen van webshops is echter een lastig karweitje voor Google, ze moeten het namelijk handmatig doen. Ze hebben een lijst gemaakt van webshops die in hun ogen een slechte service verlenen. Die krijgen vervolgens een lagere positie bij de zoekresultaten van Google.