Heb jij een klacht over een bepaald product of een bepaalde dienst? Ben jij het ergens niet mee eens? Plaats dan je klacht op één van je social media accounts. Zo wordt jouw klacht gehoord door het desbetreffende bedrijf.
Hoe dien ik mijn klacht in?
Facebook en Twitter worden steeds vaker gebruikt om klachten naar buiten de brengen. Tegenwoordig hoef je niet urenlang aan de telefoon te hangen voor een je een klacht wilt indienen, maar kan jij je klacht plaatsen via social media. Je plaatst een berichtje met je klacht en de naam van het bedrijf. Het bedrijf ziet dit berichtje voorbij komen op hun account en speelt hier meteen op in.
Als het gaat om problemen met een product of dienst, gaan we tegenwoordig gezamenlijk online op zoek naar de juiste oplossing. Uit onderzoek van C¿to blijkt dat mensen tot 35 jaar het meest gebruik maken van het plaatsen van een klacht via social media. Voor ouderen van 55 tot 64 jaar speelt telefonische klantenservice nog steeds de belangrijkste uitweg voor hun klacht.
Hoe handel je als bedrijf naar de consument?
Voor de komst van social media waren de bedrijven zelf nog in controle over de vorm, snelheid en zelfs kwaliteit van de klantenservice. Nu zijn de rollen omgedraaid en bepaald de consument hoe hij de klacht indient. De consument wordt steeds mondiger en veeleisender. Om klachten te voorkomen is het voor een bedrijf belangrijk dat de klant vertrouwen blijft houden in het product. Het bedrijf moet er voor zorgen dat de klant blijft bij het product en niets liever wil dan alleen dat product (merktrouw). De klant ziet graag dat bedrijven ingaan op hun behoeftes.
Conclusie
Mocht je een klacht hebben, plaats dit op je social media account. Zo wordt je mening gehoord door het bedrijf en nemen ze contact met je op.