“Hoe komt het dat Jansen B.V. (fictieve bedrijfsnaam) boven mij staat in de zoekresultaten?”
Het is een veelgestelde vraag in de eerste gesprekken die ik als online strateeg met klanten heb: waarom doet de concurrent het beter? Dit kan met veel factoren te maken hebben. Zo kan het zijn dat de concurrent bijvoorbeeld:
- een betere technisch geoptimaliseerde website heeft;
- betere of relevantere content heeft geschreven;
- meer autoriteit heeft op een bepaald onderwerp;
- een websitepagina heeft die beter functioneert voor de bezoekers.
In dit artikel gaan we niet in op alle factoren die zoekmachines belangrijk vinden. Mocht je die overigens wel willen weten dan kun je hier een artikel vinden over 200 verschillende ranking factoren van Google. Het is dus nog een hele klus om net die ene factor te vinden die ervoor zorgt dat de website van de concurrent beter scoort dan de jouwe.
Laten we ons in dit artikel focussen op hoe we een concurrerende website kunnen gebruiken voor ons eigen succes.
Vaak start ik met een online concurrentieanalyse om te bepalen op welke zoekwoorden de concurrent scoort in vergelijking tot de eigen website(s). Dit kan bijvoorbeeld met software als Semrush of Ahrefs. Met deze softwaretools kunnen we op eenvoudige wijze een export genereren van alle top 100-posities van de concurrent en een analyse van welke websites op zoekwoorden ranken waarop jij ook rankt. In onderstaande afbeelding zie je ter illustratie een snelle online concurrentieanalyse van concurrenten van kpn.com.
De totale concurrentielijst kwam in dit geval uit op meer dan 26.000 verschillende websites met vergelijkbare zoekwoorden als die KPN gebruikt. Dit is per branche verschillend.
Wat kunnen we met deze concurrerende websites?
Op basis van deze online concurrentieanalyse kunnen we onder andere bekijken op welke zoekwoorden de concurrent beter scoort dan jij. Ook geeft het vaak interessante opties voor zoekwoorden waaraan jij nog niet hebt gedacht. De concurrent heeft hier wellicht wel aan gedacht én er een goede contentpagina over geschreven. Er blijkt ook nog eens meer dan 500 keer per maand gezocht te worden op dat zoekwoord. Dit brengt ons op ideeën! Beter goed gejat dan slecht bedacht, luidt het spreekwoord immers…
Schrijf beter dan je concurrent
Nu we weten op welk zoekwoord de concurrent beter scoort kunnen we een vergelijkbaar artikel schrijven, maar dan beter. Op gebied van content zijn er tal van ranking factoren waar Google naar kijkt. De kans is groot dat het artikel van de concurrent niet meer helemaal up-to-date is. Op de volgende punten kunnen wij een inhaalslag maken:
- Een langer artikel schrijven met meer content;
- Een actueler artikel schrijven, het artikel van de concurrent kan gedateerd zijn;
- Meer verrijkende content gebruiken zoals videomateriaal, foto’s, opsommingen etc.
Door een beter artikel te schrijven krijgen wij van zoekmachines als Google of Bing een betere waardering voor ons artikel dan de concurrent krijgt. Wij hebben immers ons best gedaan om de zoeker nóg betere content te bieden.
Autoriteit vergelijken met een online concurrentieanalyse
Ten tweede vergelijk ik de autoriteit van de concurrent. Deze autoriteit kunnen we namelijk ook gebruiken om zelf beter te worden. Met een softwarepakket als Majestic kun je alle backlinks analyseren die naar jouw website of naar die van de concurrent gaan. Om bij het voorbeeld van kpn.com te blijven: hieronder zie je een uitdraai van de verschillende sectoren en de hoeveelheid links die naar de website van kpn gaan.
Op basis van deze backlinks kunnen we analyseren op welke websites met een hoge autoriteit de concurrent staat en hoe hij dit voor elkaar heeft gekregen. Staan ze hier bijvoorbeeld met een advertentie, goed blogartikel, nieuwsartikel of hebben ze een samenwerking met deze website? We kunnen op basis van de sterke websites kijken of wij, aangezien wij immers in een vergelijkbare branche zitten, ook op deze websites een backlink kunnen genereren of, beter zelfs, vervangen.
Misschien loopt er namelijk wel een linkje naar een niet meer bestaande pagina van de concurrent of gaat er een link naar een gedateerd artikel van de nieuwe mobiele telefoons van KPN. Dit geeft ons een kans om deze pagina aan te maken en de websitebeheerder aan te geven dat hij een dode link of een gedateerde verwijzing op zijn website heeft. Wij hebben dan net een nieuwe pagina aangemaakt met de nieuwe mobiele telefoons van nu. De websitebeheerder is dan waarschijnlijk snel bereid om zijn link te wijzigen naar onze website. Op die manier hebben we dus een (sterke) link van de concurrent afgesnoept die nu waarde doorgeeft aan onze website.
Conversiemogelijkheden
Tot slot kunnen we de concurrent gebruiken om te analyseren of hij interessante conversietechnieken of interessante website-informatie biedt. Wellicht kunnen wij hier weer iets beters op maken. Zit er bijvoorbeeld een selectiemodule op de website om snel te kijken welke schoenen bij je passen, een waardebepalingstool voor de auto die je wilt inruilen of een configurator waarmee je zelf kunt bepalen welke laptop het beste bij je past? Samengevat: we kijken naar welke website de beste gebruikerservaring biedt. Naast het genereren van verkeer is het namelijk ook belangrijk om bezoekers interessante informatie en mogelijkheden te bieden zodat ze graag op je site verblijven én naar je gaan verwijzen. Ook hier kunnen we de concurrent weer voor gebruiken.
Het moet altijd beter…
Conclusie van dit artikel: eigenlijk ben je altijd aan het kijken hoe je het beter kunt doen dan de concurrent. In feite werkt de SEO wereld ook zo. Wil je de concurrent een stapje voor zijn, dan zal je jezelf continu moeten verbeteren. En werkt het niet in elke branche zo? Overal zie je concurrenten strijden om het bieden van een beter, sneller of goedkoper product. In sommige branches is dat echter wat lastiger geworden dan in andere branches. Hierdoor is SEO soms al niet meer de beste strategie voor jou en moeten we kijken naar andere mogelijkheden om verkeer te genereren. Gelukkig groeien de online mogelijkheden ook continu en zijn er altijd wel mogelijkheden te vinden om online resultaat te boeken. En bedenk dat je gelukkig niet altijd de beste hoeft te zijn om een goede boterham te verdienen.