7 tips om de communicatie met je klant te verbeteren
Hoe zorg jij ervoor dat je klant blij wordt van de interactie en communicatie met jouw bedrijf? Succesvolle communicatie met de klant begint bij de inzicht van de klant. Als de klant zich gehoord en begrepen voelt zal de samenwerking soepel verlopen en klanttevredenheid stijgen, en wie wil dat nou niet? Wat kan jij als ondernemer doen om de communicatie met je klant te verbeteren? Aan de hand van mijn 7 punten help ik je verder op weg met de succesvolle communicatie met je klant!
1. Luister naar je klant
Luisteren is belangrijker dan praten. Een open houding naar de klant toe is waar het om gaat, wees vriendelijk, enthousiast over zijn of haar ideeën en het belangrijkste van alles, wees nieuwsgierig. De kunst is om te achterhalen waar jouw klant behoefte aan heeft. Laat de klant praten en stel daarna je eventuele vragen. Op deze manier kun je er achter komen waar de klant precies naar opzoek is en kun je jouw aanbod daar op aanlaten sluiten. Probeer je te verplaatsen in de klant, deze zal misschien niet net zo veel van het vakgebied afweten als dat jij dat doet.
2. De gun factor creëren
De gunfactor kan alles bepalend zijn. Hoe goed jouw product of dienst ook is, als klanten jou als persoon niet aanstaan, wordt het bijna onmogelijk om nog iets aan ze te verkopen. Als de klant jou persoonlijk graag mag, ontstaat er de gunfactor. Het geeft de klant een goed en positief gevoel. Dit houdt in dat de klant je het succes en het geld gunt wat hij/zij aan jou wil spenderen. Zorg ervoor dat jouw klanten jou en je product of dienst waarderen.
3. Praat in beelden
Een foto zegt meer dan duizend woorden, we kennen de uitspraak allemaal. Probeer jouw verhaal zo danig naar de klant te vertellen dat ze het al voor zich zien. Dit kan een extra positief effect geven. Gebruik eventueel foto’s of enkele video’s. Je kunt er ook voor kiezen om tijdens je gesprek te tekenen, dit kan je verhaal versterken.
4. Overtref de concurrent
Verras je klanten met je communicatie en overtref zo je concurrent! Als ondernemer heb je vaak steeds minder tijd om aan nieuwe klanten te komen. Door elke keer de concurrent te overtreffen geef je de klant meer redenen om met jou een samenwerking aan te gaan. Ik heb hier nog 3 kleine tips op een rijtje gezet waardoor je klanten zult gaan verrassen!
- Voorbereiden. Voordat je een gesprek aan gaat met een klant, zorg ervoor dat je onderzoek hebt gedaan naar hun organisatie zodat je weet wie ze zijn en wat ze doen. Op deze manier geef je indirect aan dat zij belangrijk voor je zijn.
- Reactiesnelheid. Beantwoord vragen snel, zodat de (potentiële) klanten de volgende dag – het liefst dezelfde dag – nog antwoord hebben op hun vraag.
- Persoonlijk advies. Verplaats je in de klant en probeer te adviseren wat in dit geval het beste voor hem of haar is.
5. Unique selling point
Laat je Unique Selling Point stralen en zien! Met je Unique Selling Point laat jij zien, waar jij je onderscheidt van de concurrent. Waarom moet de klant bij jou zijn en niet bij de concurrent? Wat maakt jouw bedrijf nou écht uniek? Hanteer jij een beter prijs/kwaliteit verhouding dan de concurrent? Verleen jij goede service? Probeer deze extra naar voren te halen tijdens een gesprek met de klant. Dit zullen ze onthouden en meenemen in hun beslissing. Jij bent degene die de klant ervan kan overtuigen dat jij de beste keus bent die hij kan maken. Dus zorg ervoor dat de klant genoeg redenen heeft om met jou zaken te gaan doen!
6. Klachten van klanten, hoe ga ik er mee om?
Al hoewel sommige klanten het wel van je verwachten, geen enkel bedrijf is perfect. Hoe kan jij hier het beste mee omgaan?
- Neem de klacht de klacht serieus en probeer je in te leven in de klant. Blijf rustig, laat de klant zijn of haar hart lucht en en kom er achter wat er precies is fout gegaan.
- Denk niet in problemen, maar in oplossingen. Het uitleggen waarom het is fout gegaan, zal er niet voor zorgen dat de klant weer blij is. De klacht wordt ook niet verholpen door een nieuwe levering van jouw product, want ja: de eerste levering was al fout! Er moet dus méér zijn dan alleen de fout herstellen. Kijk wat de mogelijkheden zijn om de klant te helpen en hoe je net dat stapje extra voor hem kan zetten.Zorg in deze fase dat de communicatie op zijn hoogst is. Verzamel de feiten, vat alles samen en leg duidelijk wat hoe het zit en hoe de komende stappen eruit komen te zien!
- Dat extra stukje persoonlijke aandacht kan een belangrijk keerpunt zijn voor de klant. Geef hierbij niet zo snel ‘even korting’, maar maak op een andere manier net dat stapje extra voor de klant
7. Vermeld de algemene voorwaarde online
Soms kan een website of een gesprek met een klant niet alle informatie weergeven van de gehele procedure. Met een document met de algemene voorwaarden kan de klant nog gemakkelijk alle informatie terugvinden over het contract en de voorwaarden vanuit jouw bedrijf. Zet deze op je website, zo kan de klant weten waar hij/zij aan toe is voor het ondertekenen van het contract en worden misverstanden voorkomen.