Veel mensen denken dat werken met Google AdWords niet zo moeilijk is. Iedereen kan een account aanmaken en een campagne opzetten. Maar hoe gaat het verder? Hoe ga je ervoor zorgen dat de campagne resultaten boekt of rendabel wordt? Welke technische stappen worden gezet voor een succes? Google AdWords is een vak waarin constant nieuwe ontwikkelingen plaatsvinden.
De onderstaande tips & tricks bieden jou de mogelijkheid om AdWords campagnes te optimaliseren.
1. Test met meerdere advertenties.
De welbekende A/B-testen. Om erachter te komen welke advertentieteksten het beste rendement opleveren, moet je ervoor zorgen dat je gebruik maakt van meerdere advertentieteksten. Op deze manier kun je diverse uitingen testen bij de doelgroep en uiteindelijk met statistieken onderbouwen welke advertentieteksten het meest aanslaat bij de doelgroep. Op basis van deze resultaten, kan je de campagne weer verder optimaliseren.
2. Gebruik uitsluitingszoekwoorden.
Uitsluitingszoekwoorden zijn woorden die ervoor zorgen dat je advertenties niet getoond worden. Ze kunnen je helpen om de meest geïnteresseerde klanten te bereiken. Daarnaast helpen uitsluitingszoekwoorden je om de kosten te beperken en je ROI te verhogen. Uitsluitingszoekwoorden dragen voor een groot deel bij aan de optimalisatie van een AdWords campagne. Door deze zoekwoorden te gebruiken voorkom je niet alleen hoge kosten maar ook irrelevant verkeer.
3. Koppel Google AdWords met Analytics (meten = weten).
Koppel je AdWords account altijd met Google Analytics. Op deze manier worden de bezoekers die via Google AdWords op de website binnen komen ook in Google Analytics gemeten. Je kunt dus zien hoeveel bezoekers er via Google AdWords op de website komen, welke pagina’s ze bezoeken, hoelang ze op de website zijn en nog veel meer. Doordat deze gegevens worden gemeten kan de AdWords campagne specifieker geoptimaliseerd worden.
4. Logische campagne structuur.
Voordat je een AdWords campagne op gaat zetten moet je er altijd voor zorgen dat je een duidelijk structuur gaat hanteren. Doordat je een campagne overzichtelijk indeelt is het voor de persoon die de campagne beheerd eenvoudiger om de campagne te optimaliseren. Door een goede structuur te hanteren kun je eenvoudiger bepalen welke onderdelen van een campagne waardevol zijn en welke je moet uitbreiden of beperken.
5. Reëel dagbudget.
Het is belangrijk om te weten hoeveel budget er beschikbaar is voor de Google AdWords campagne.
Dit is per branche afhankelijk. Als de klikprijs van de zoekwoorden gemiddeld € 1 per klik is, zal € 10 per dag te weinig zijn om op korte termijn de campagne optimaal te laten draaien. Ook duurt het dan langer voordat je waardevolle data verzameld om de campagne te optimaliseren. Kijk daarom voordat je een campagne opzet goed in de Google Keyword planner om een indicatie te krijgen van de klikprijzen en stem daar het budget op af.
Het beschikbare budget bepaalt voor een groot gedeelte de manier waarop een campagne presteert. Een campagne met een hoger groter budget geeft de mogelijkheid om de campagne breder in te richten. Met een lager budget zal de campagne specifieker ingericht moeten worden omdat er anders teveel budget verbruikt wordt waardoor de advertenties beperkt zichtbaar zijn. Denk dus goed na over het budget dat je in wilt gaan zetten voor Google AdWords.
6. Gebruik relevante landingspagina’s.
Bij het opzetten van advertenties moet er aangegeven worden waar de gebruikers naartoe wordt verwezen nadat zij op de advertentie hebben geklikt. Het is mogelijk om gebruik te maken van de homepage, dit gaat echter niet het maximale rendement opleveren. Waarom? Gebruikers moeten dan op de website nogmaals zoeken naar hetgeen ze in Google zochten. Daarom is het handig om advertentiegroepen een bestemmingspagina mee te geven die aansluiten bij het doel van de advertentie. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar rode rozen wil je niet op een pagina van gele tulpen terecht komen. Je moet dan alsnog opzoek gaan naar de rode rozen.
7. Maak gebruik van advertentie-extensies.
Door gebruik te maken van advertentie-extensies vallen advertenties meer op en nemen ze meer ruimte in beslag waardoor de concurrentie wordt verdreven in de topposities. Door deze extensies in te zetten krijg je de mogelijkheid om extra unique selling points toe te voegen aan je campagne en je website of webshop beter te promoten.
8. Gebruik unique selling points in je advertenties.
Om je advertenties op te laten vallen zul je USP’s (unique selling points) in de advertenties gaan zetten. Maar wanneer is een USP nou uniek? Als je op Google gaat zoeken om inspiratie op te doen zul je direct al concurrenten vinden die het grootste assortiment hebben of de laagste prijsgarantie hebben. Probeer daarom daadwerkelijke USP’s te gebruiken in je advertenties.
9. Let op de kwaliteitsscore!
De kwaliteitsscore geeft een schatting van hoe relevant de advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina zijn voor een bezoeker. Een hoge kwaliteitsscore kan gegeven worden door Google als zij vinden dat deze drie factoren relevant zijn voor de bezoeker. Het is een belangrijk hulpmiddel bij een Google AdWords campagne. Een campagne met een hogere kwaliteitsscore zal leiden tot lagere cpc’s en een hogere advertentiepositie. Je zal dus minder gaan betalen per klik wat een positief effect zal hebben op het rendement van de campagnes.
De kwaliteitsscore kan bijgehouden worden door het continu aanpassen van:
- Advertentieteksten;
- zoekwoorden toepassen in advertenties;
- relevante landingspagina’s;
- impact van advertentie extensies;
10. Maak gebruik van verschillende zoektypes in je Google Adwords campagne
Veel mensen die voor het eerst beginnen met het adverteren in Google AdWords, gebruiken alleen brede zoekwoorden. Door het inzetten van brede zoekwoorden vergroot je de kans dat er irrelevante bezoekers op de website terecht komen. Doordat er irrelevante bezoekers op de website komen via AdWords geef je ook meer budget uit terwijl dit beter besteedt kan worden. Daarom is het beter dat je met exacte zoektermen en woordgroepen gaat werken. Je bent dan specifieker bezig en je verlaagd je CPC ook. Natuurlijk kun je met brede zoekwoorden wel achterhalen hoe de doelgroep te werk gaat. Pas hier wel mee op!