Magento behoort al jaren tot de bekendste platformen voor webshops. Sinds een aantal jaren heeft het platform er echter een geduchte tegenstander bijgekregen in de vorm van WooCommerce. Deze plugin van WordPress wint steeds meer terrein, vooral onder kleinere webshops. De grote vraag voor ondernemers in de e-commerce is dan ook: ga je voor Magento of WooCommerce? Hoe maak je de juiste keuze voor nu en voor de toekomst?
In dit artikel gaan we dieper in op de twee platformen en hopen we jouw keuze zo wat makkelijker te maken. Nog vragen naderhand? Dan kun je natuurlijk bij één van onze adviseurs terecht.
Plugin vs platform
WooCommerce heeft zijn grote populariteit te danken aan het feit dat het draait op het CMS van WordPress. Voor het eerst kunnen we tegelijkertijd met het beheren van een webshop ook gebruik maken van een briljant content management systeem (CMS). Dit was altijd één van de grootste tekortkomingen van de bestaande webshopplatformen. De plugin WooCommerce heeft hiermee een belangrijk streepje voor, want het belang van goede content en prikkelende informatie op je webshop wordt alsmaar groter.
Aan de andere kant bewijst Magento al sinds 2008 een stabiele oplossing te zijn als op zichzelf staand e-commerce CMS. Webshops met grote aantallen producten draaiende houden is voor Magento geen probleem, mits de webshop is voorzien van goede hosting. Ook biedt Magento mogelijkheden voor een uitgebreid productbeheer en is het platform ideaal voor het managen van de voorraad.
Kortom: zowel Magento als WooCommerce biedt ondernemers in de e-commerce voordelen. Welk platform voor jouw onderneming het meest geschikt is hangt af van factoren als het aantal producten, het doel van de shop, (inter)nationale klandizie en de wensen qua koppelingen met kassa- of erp-systemen. Hieronder zie je een infographic die de belangrijkste eigenschappen van beide platformen weergeeft en in de volgende alinea’s nemen we beide systemen afzonderlijk onder de loep.
WooCommerce
Gebruik maken van een degelijke e-commerce oplossing én de beschikking hebben over het meest gebruikte CMS ter wereld. Klinkt als de ideale combinatie, toch? Dat dachten drie WordPress fanaten in 2008 ook. Zij leerden elkaar kennen via een forum en kwamen samen op het idee om een webshopsysteem te ontwikkelen voor ‘s werelds meest gebruikte CMS. Zo ontstond WooCommerce.
Functionaliteiten WooCommerce
Omdat WooCommerce dus een plugin is van WordPress kun je met deze combinatie gemakkelijk een blog/nieuwsarchief bijhouden en andere content beheren. Op dit punt wint WooCommerce het van Magento. Magento biedt weliswaar plugins voor het beheren van content, maar meestal is de kwaliteit daarvan dusdanig laag dat ze de snelheid en stabiliteit van de webshop negatief beïnvloeden.
Een ander punt waarop Magento het aflegt tegen WooCommerce is de gebruiksvriendelijkheid. WooCommerce is simpel te beheren en bevat geen spannende of uitgebreide functionaliteiten. Daardoor is het systeem ideaal voor ondernemers die nog niet zoveel ervaring hebben en die willen starten met een relatief kleine shop.
Mocht je toch interesse hebben in uitgebreide functionaliteiten, dan is dat gewoon mogelijk in WooCommerce. De plugin beschikt namelijk over een API, wat inhoudt dat er maatwerkkoppelingen gelegd kunnen worden en dat elke programmeur zijn eigen functionaliteiten eraan kan koppelen.
De functionaliteiten waarover WooCommerce zelf beschikt zijn de standaard functionaliteiten die je in de meeste e-commerce systemen tegenkomt, zoals productbeoordelingen, layered navigation, kortingscodes en fotogalerijen. Voor SEO (zoekmachineoptimalisatie) is Yoast beschikbaar, een plugin die veelzijdige opties biedt om de webshop beter vindbaar te maken.
Mis je een functionaliteit, dan is hier vrijwel altijd een (betaalde) plugin voor te vinden.
Snelheid en hosting
Een groot pluspunt van een WooCommerce shop is dat deze in principe op elke hostingomgeving kan draaien. De snelheid is daardoor vrijwel altijd optimaal, in tegenstelling tot een Magento shop die alleen op een speciaal ingerichte server optimaal kan draaien. De kosten voor de hosting van een WooCommerce shop kunnen daardoor relatief laag blijven.
Wel raden we aan om kritisch te zijn in de keuze voor een hostingpartij. Een goedkoop maandelijks tarief betekent vaak ook geen backups. Mocht de webshop crashen dan kan dat schade veroorzaken. Kies daarom voor hosting bij een partij die ook onderhoudswerkzaamheden uitvoert en de nodige updates op tijd doorvoert.
De voordelen van WooCommerce in het kort
De belangrijkste voordelen van Woocommerce op een rijtje:
- Goede SEO opties. Met de Yoast plugin heb je een veelzijdig scala aan SEO opties.
- Het systeem is simpel te beheren. Geen spannende of uitgebreide functionaliteiten, maar ideaal voor personen die willen starten met een relatief kleine shop en die weinig ervaring hebben.
- WooCommerce draait op WordPress: een perfect CMS waarmee je eenvoudig een blog kunt schrijven of andere content kunt beheren.
- Er zijn steeds meer koppelingen met bekende platforms van verzendpartijen en payment service providers beschikbaar. Diverse payment service providers zijn inmiddels door middel van een simpele extensie te koppelen aan WordPress.
- Met de extensie WPML kun je je site op een relatief eenvoudige en snelle manier meertalig maken.
WooCommerce lijkt dus het perfecte systeem voor het opzetten van je nieuwe shop. Toch zijn er ook een aantal fronten waarop WooCommerce het aflegt tegen Magento.
Zijn er ook nadelen?
Het feit dat WooCommerce onderdeel is van WordPress brengt naast bovengenoemde voordelen ook een ‘maar’ met zich mee. De plugin fungeert als een extra ‘laag’ bovenop het al bestaande WordPress, dat voor veel meer dan alleen e-commerce is gebouwd (in tegenstelling tot Magento, dat e-commerce als enige doel heeft). WooCommerce mist vastgelegde structuren voor grote aantallen producten en het gebruik van veel plugins kan de logica in de back-end (‘achterkant’ van de webshop, gedeelte dat niet zichtbaar is voor de gebruiker) in de weg zitten.
Wordt je e-commerce onderneming groter en heb je behoefte aan meer structuur en meer uitgebreide functionaliteiten, dan zal WooCommerce je groei op een gegeven moment gaan belemmeren.
Algemeen oordeel WooCommerce
WooCommerce is het ideale systeem voor ondernemers die een (kleine) webshop met een maximum van ongeveer 500 producten willen beginnen en nog weinig ervaring hebben. Een WooCommerce shop is eenvoudig op te zetten en te beheren en de kosten voor hosting zijn relatief laag.
Wil je gebruik maken van uitgebreide functionaliteiten, dan biedt WooCommerce hier tot op zekere hoogte de mogelijkheid voor. Echter loop je wel het ‘gevaar’ om met te veel plugins de logica in de back-end te belemmeren. Zoals gezegd is een WooCommerce shop een website met een kleine webshop en is dit een prima oplossing voor kleine webshops. Maar heb je behoefte aan uitgebreide mogelijkheden op het gebied van productbeheer en -structuur, kortingsregels en verzendmogelijkheden, dan is het verstandig om je eens in Magento te verdiepen.
Magento
Op 31 maart 2008 publiceerde Varien Inc., tegenwoordig Magento Inc., de eerste versie van inmiddels het populairste webshopsysteem ter wereld. Met Magento kun je rekenen op professionele, veilige, stevige en complete webshops met standaard functionaliteiten en uiteenlopende uitbreidingsmogelijkheden. Magento is niet alleen voor de grootste e-commerce reuzen geschikt, ook het gemiddelde segment in de e-commerce haalt met Magento een passend systeem in huis.
Functionaliteiten
Magento behoort dus tot de meest gebruikte open source e-commerce systemen ter wereld. Met de community edition van Magento kun je een webshop met meer dan 250.000 producten prima draaiende houden. Het systeem is zeer compleet (er is weinig wat Magento niet kan), wat inhoudt dat er in principe weinig of geen plugins gedownload hoeven te worden voor een goede werking van het systeem. In de praktijk blijkt echter vaak dat klanten specifieke wensen hebben waarvoor wel plugins nodig zijn. Dankzij de uitgebreide plugin store die allerlei additionele functionaliteiten biedt is dat geen probleem.
Net zoals WooCommerce beschikt ook Magento over een API, die het leggen van maatwerkkoppelingen en het koppelen van eigen functionaliteiten mogelijk maakt. Daarnaast is Magento aan bijna elk kassa- of voorraadsysteem te koppelen en is ook een koppeling met verkoopkanalen als Amazon en eBay goed mogelijk. Dergelijke datakoppelingen bieden de klant ontzettend veel mogelijkheden, want Magento kan op die manier binnen een bestaand bedrijfsproces geïntegreerd worden. Dit illustreert hoe sterk het systeem van Magento is.
Magento biedt je een uitgebreide opzet om verschillende producttemplates (attributensets) per productgroep in te richten. Ook kun je kiezen voor vele soorten producten. Ideaal als je bijvoorbeeld een T-shirt wilt verkopen in verschillende maten en kleuren en je dit T-shirt maar één keer wilt tonen op je shop. Zo geef je je klant de keuze.
Verder is de mogelijkheid voor uitgebreid voorraadmanagement een groot pluspunt van Magento. De databasestructuur van Magento is veel beter gericht op groei van je shop. Het systeem kan zoals gezegd gekoppeld worden aan meerdere kassasystemen, wat handig is als je zowel een winkel als een webshop hebt en je dezelfde voorraad wilt gebruiken. Daarnaast kun je met Magento meerdere webshops beheren in één back-end. Producten en bestellingen staan overzichtelijk in dezelfde back-end terwijl de webshops op verschillende domeinnamen draaien.
Snelheid en hosting
Omdat Magento in vergelijking met WooCommerce een redelijk log en ‘lomp’ gebouwd systeem is (de databasestructuur is veel uitgebreider en groter dan die van WordPress en de opbouw van de files is anders), is goede hosting essentieel. Hiervoor is een gespecialiseerde server van belang. Een standaard hostingpartij is in principe wel in staat om een Magento shop draaiende te houden, maar zeker bij grote aantallen producten neemt de snelheid van de shop snel af. De snelheid van je webshop is van grote invloed op de conversies die je (niet) behaalt. Ter illustratie: iedere seconde boven de 1,7 seconden laadtijd leidt tot een conversieverlies van minimaal 30%. Daarom is het belangrijk om voor een hostingpartij te kiezen die jouw webshop ook op lange termijn vlot en soepel draaiende houdt.
De voordelen van Magento
Net zoals we eerder deden bij WooCommerce, sommen we ook hier de voordelen van Magento overzichtelijk voor je op, zodat je een ‘quick overview’ krijgt van de pluspunten die dit CMS voor jou kan bieden.
- Magento is voor een uitgebreid productbeheer veel geschikter. Ook de categoriestructuur en opzet zijn een stuk beter te beheren. Dit is bijvoorbeeld handig als je een t-shirt wilt verkopen in verschillende maten en kleuren, zonder het shirt meerdere keren te tonen.
- Magento is ideaal voor het managen van de (offline) voorraad. Dit is handig als je zowel een winkel als een webshop hebt en je dezelfde voorraad wilt gebruiken.
- Met Magento beheer je meerdere webshops in één backend. Producen en bestellingen staan overzichtelijk in één backend terwijl de webshops op verschillende domeinnamen draaien.
- De databasestructuur van Magento is veel meer gericht op de groei van je shop.
- Er is een standaard uitgebreid scala aan BTW-instellingen opgenomen in het systeem voor diverse landen. Deze zijn eenvoudig te koppelen aan administratiepakketten als Yuki, Exact, etc. Ook kun je Magento koppelen met betaal- en verzendproviders.
Zijn er ook nadelen?
Magento is op het eerste gezicht lastig te doorgronden. Dit zorgt ervoor dat Magento in het dagelijks gebruik minder goed te beheren is dan WooCommerce. De hoeveelheid beschikbare plugins is namelijk enorm en al die functionaliteiten moet je leren gebruiken. Geduld, doorzettingsvermogen en gezond verstand zijn essentiële eigenschappen om met Magento aan de slag te kunnen.
Daarnaast is Magento zoals gezegd redelijk ‘lomp’ gebouwd in vergelijking met WooCommerce. Een Magento shop heeft daardoor sneller de neiging om traag te worden, zeker als de shop op een server draait die niet speciaal voor Magento is ingericht. Speciale hosting is daarom een vereiste, maar hier hangt natuurlijk wel een wat hoger prijskaartje aan.
Algemeen oordeel Magento
Magento is niet voor niets al jaren een zeer populair systeem binnen de e-commerce. Het ijzersterke platform is prima in staat een catalogus van meer dan 250.000 producten in de lucht te houden en biedt ontzettend uitgebreide mogelijkheden voor productbeheer/voorraadmanagement, kassasystemen, datakoppelingen en meer. De kosten voor hosting liggen wat hoger, maar kiezen voor de juiste hostingpartij zorgt er wel voor dat je webshop optimaal draait. Kies je ook nog eens voor hosting door een partij die jouw webshop optimaal onderhoudt op gebied van veiligheid, dan weet je zeker dat je webshop ook in de toekomst kan blijven draaien.
Het lijkt misschien alsof Magento alleen is weggelegd voor de allergrootste e-commerce reuzen, maar als je behoefte hebt aan uitgebreidere mogelijkheden kom je al gauw bij Magento uit. Bijvoorbeeld als je een multistore omgeving wenst omdat je in meerdere landen producten verkoopt, of als je je webshop wilt koppelen aan een extern kassasysteem. Magento heeft zich ruimschoots bewezen als het om stabiliteit en functionaliteit gaat én biedt je de mogelijkheid om flink door te groeien.
WooCommerce of Magento?
Met bovenstaande informatie hopen wij de keuze voor WooCommerce of Magento makkelijker en helderder te maken. Natuurlijk betekent dat niet dat we je niet meer voorzien van persoonlijk advies. Wens je een (vrijblijvend) adviesgesprek met één van onze adviseurs of heb je vragen over WooCommerce of Magento? Aarzel dan niet en neem contact met ons op. Jou helpen naar een hoger online niveau is immers ons streven!