7 tips om de communicatie met je klant te verbeteren

Bel nu naar 0575 512 125 0575 - 51 21 25

898041c74d84b53c7f988c4f1a4d53e2

>> Gepost op: 31 januari, 2012 in Kenniscentrum, ondernemen

Om er achter te komen wat de wensen en behoefte zijn van jouw klanten is het belangrijk om de doelgroep te bepalen. Aan de hand van de doelgroep kunnen er communicatiemiddelen worden ingezet om de klant te bereiken.

Bijvoorbeeld een mevrouw op leeftijd zou op een andere manier willen worden benaderd over haar verzekering dan een student. Communicatie is succesvol wanneer de kennis van de zender de ontvanger heeft beïnvloed. Om onnodige ergernis bij klanten te voorkomen, heb ik 7 adviezen op een rijtje gezet. Als de klant zich gehoord en begrepen voelt zal de samenwerking soepel verlopen.

 

1 Luisteren

Een open houding naar de klant toe is waar het om gaat, wees vriendelijk, enthousiast over zijn of haar ideeën en het belangrijkste van alles, wees nieuwsgierig. Luisteren is belangrijker dan praten. De kunst is om te achterhalen waar jouw klant behoefte aan heeft. Laat de klant praten en stel daarna je eventuele vragen. Op deze manier kun je er achter komen waar de klant precies naar opzoek is en kun je jouw aanbod daar op aanlaten sluiten. Probeer je te verplaatsen in de klant, deze zal misschien niet net zo veel van het vakgebied afweten als dat jij dat doet.

 

2 De gun factor

Hoe goed jouw product of dienst ook is, als klanten jou als persoon niet aanstaan, wordt het bijna onmogelijk om nog iets aan ze te verkopen. Als de klant jou persoonlijk graag mag, ontstaat er de gunfactor. Dit houdt in dat de klant je het succes en het geld gunt wat hij/zij aan jou wil spenderen. Waarom kocht je anders een bloemenvaas bij die ene bekende? Je vond het moeilijk om te weigeren omdat die bekende er zo enthousiast over was. Zorg ervoor dat jouw klanten jou en je product of dienst waarderen.

 

3 Praat in beelden

Een foto zegt meer dan duizend woorden, we kennen de uitspraak allemaal. Probeer jouw verhaal zo danig naar de klant te vertellen dat ze het al voor zich zien. Dit kan een extra positief effect geven. Gebruik eventueel foto’s of enkele video’s. Je kunt er ook voor kiezen om tijdens je gesprek te tekenen, dit kan je verhaal versterken.

 

4 Overtref de concurrent

Als ondernemer heb je vaak steeds minder tijd om aan nieuwe klanten te komen. Door elke keer de concurrent te overtreffen geef je de klant meer redenen om met jou een samenwerking aan te gaan.
Ik heb hier nog 3 kleine tips op een rijtje gezet waardoor je klanten zult gaan verrassen!
– Voordat je een gesprek aan gaat met een klant, zorg ervoor dat je onderzoek hebt gedaan naar hun organisatie zodat je weet wie ze zijn en wat ze doen. Op deze manier geef je indirect aan dat zij belangrijk voor je zijn.
– Beantwoord vragen snel, zodat de gasten de volgende dag (het liefst dezelfde dag) nog antwoord hebben op hun vraag.
– Verplaats je in de klant en probeer te adviseren wat in dit geval het beste voor hem of haar is.

 

5 Unique selling point

Een unique selling point is het geen waarmee jij je onderscheid van de concurrent. Wat maakt jouw bedrijf uniek? Hanteer jij een beter prijs/kwaliteit verhouding dan de concurrent? Verleen jij goede service? Probeer deze extra naar voren te halen tijdens een gesprek met de klant. Dit zullen ze onthouden en meenemen in hun beslissing. Jij bent degene die de klant ervan kan overtuigen dat jij de beste keus bent die hij kan maken. Dus zorg ervoor dat de klant genoeg redenen heeft om met jou zaken te gaan doen.

 

6 Klachten van klanten, hoe ga ik er mee om?

Al hoewel sommige klanten het wel van je verwachten, geen enkel bedrijf is perfect. Wat natuurlijk uiteindelijk wel het streven is. Probeer je in te leven in de klant en te kijken wat de mogelijkheden zijn om de klant te kunnen helpen. Wanneer dit niet mogelijk is kun je er voor zorgen dat klanten een online klachtenprocedure kunnen invullen op de website van jouw bedrijf.

 

7 Vermeld de algemene voorwaarde online

Als er bepaalde zaken onverhoopt anders verlopen zijn er de algemene voorwaarden. Niet elke procedure zul je aan elke klant apart gaan uitleggen. Als dit wel het geval zou zijn zou de klant waarschijnlijk hard weg rennen. Met de algemene voorwaarden kun je terug komen op het contract wanneer een klant niet wil betalen of van het contract af wil. Zet deze ook op je website, zo kan de klant weten waar hij/zij aan toe is voor het ondertekenen van het contract.

Best4u

Best4u

Best4u Group voorziet al jarenlang bedrijven in online oplossingen. Wij slaan een brug tussen ingewikkelde online technieken en een succesvol online eindproduct middels de meest fanatieke service en support.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *