Zeg het met kleur

Bel nu naar 0575 512 125 0575 - 51 21 25

kleur

>> Gepost op: 24 juni, 2015 in Algemeen, content marketing, Kenniscentrum

Overal om je heen is kleur en overal om ons heen worden kleuren geassocieerd. Zo vinden veel mensen Rood de kleur van de liefde en ziet een groot deel van de bevolking Zwart als een kleur van rouw. Mensen associëren bewust en onbewust kleuren.

Ook jouw klanten zullen onbewust jouw bedrijf associëren aan de hand van het kleurgebruik in logo en huisstijl. Benieuwd of jij de juiste kleuren gebruikt voor je bedrijf? Lees dan snel verder!

 

Kleuren hebben een grote invloed!

Geloof het of niet, maar de kleuren van je huisstijl en logo hebben een grotere invloed dan je denkt. Maar liefst 60 tot 80 procent van alle aankoopbeslissingen wordt namelijk op basis van kleur gemaakt! Dat blijkt uit onderzoek van Marketo, een Amerikaanse leverancier van marketing software.

En dat is op zich best logisch, als je weet dat het eerste wat consumenten van een logo zien de kleur is.

Kleuren in cijfers

Een studie naar de honderd grootste merken ter wereld, gemeten naar merkwaarde, wijst uit dat 95% van de logo’s uit één of twee kleuren bestaan. De overige 5% bestaat uit meer dan twee kleuren.

Welke kleuren in logo’s zie je het vaakst terugkomen?

  • Blauw (33%)
  • Rood (29%)
  • Zwart (28%)
  • Geel (13%)

 

Opvallend om te zien, is dat het uitsluitend primaire kleuren zijn die worden gebruikt. Een duidelijke reden hiervoor is niet te vinden. Mocht jij suggesties hebben over de reden hiervan, laat het ons weten!

Beeldmerk of woordmerk

Naast het bepalen van een goede kleur voor je logo, is het ook goed om te bedenken of je een woord of beeldmerk wilt. In een woordmerk is de naam van je organisatie als ‘beeld’ gebruikt. Bij een beeldmerk wordt er alleen gebruik gemaakt van een symbool wat de organisatie kenmerkt.

Bekende beeldmerken zijn bijvoorbeeld Apple en Nike. Bekende woordmerken zijn onder andere Coca Cola en Hugo Boss. In logo’s komen ook vaak combinaties voor waarin beeld en woordmerk met elkaar zijn verweven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Adidas en Starbucks.

Als je begint met een eigen onderneming is het verstandig om hier van tevoren goed over na te denken. Heb je een bedrijf wat lastig in beeld is te ‘vangen’, dan is het goed om te beginnen met een woordmerk waarbij jouw bedrijf duidelijk naar voren komt. Zo leren klanten sneller de naam van je bedrijf kennen en is het voor potentiële klanten gelijk duidelijk wat voor dienst en/of product jij hen kunt aanbieden.

Welke kleur ben jij?

Bij de keuze van een kleur is het belangrijk om niet je persoonlijke voorkeur te gebruiken. Beter is om jezelf af te vragen: welke kleur past bij mijn (merk)identiteit? In deze infographic van marketo.com staat een uitgebreid overzicht die jou hier ongetwijfeld bij kan helpen.

Heb jij een kleur gekozen die volkomen aansluit bij jouw identiteit, dan is het handig om met het volgende rekening te houden. Laat de kleuren van je logo terugkomen op de landingspagina van je website, dit vergroot namelijk de impact. Tenslotte draagt kleur ook bij aan de herkenning van je bedrijf.

Dus, zeg het met kleur!

Mocht je hier meer informatie over willen, dan horen wij dat graag!

Best4u

Best4u

Best4u Group voorziet al jarenlang bedrijven in online oplossingen. Wij slaan een brug tussen ingewikkelde online technieken en een succesvol online eindproduct middels de meest fanatieke service en support.