Het belang van een responsive website voor Google

Bel nu naar 0575 512 125 0575 - 51 21 25

responsive website

>> Gepost op: 2 maart, 2017 in Algemeen, Blog, Google, Kenniscentrum, Mobiel, Trends, Webdesign

Maar liefst 75% van al het internetverkeer zal in 2017 afkomstig zijn van een mobiel apparaat, blijkt uit cijfers van Zenith Media. Het is dan ook niet gek dat een responsive website de standaard aan het worden is in de online wereld. Niet voor niets geeft Google websites die responsive (ook wel mobielvriendelijk) zijn vanaf 21 april 2015 voorrang in hun zoekresultaten. Is jouw website niet responsive? Grote kans dat je concurrent je dan een stap voor is.

Toch zie ik als supportmedewerker dat er veel websites actief zijn op het internet die op dit moment niet responsive zijn. Deze websites lopen achter op hun concurrenten in de zoekmachines. Bij Best4u vinden we dat een mobiele website tegenwoordig een must is. Zeker omdat Google een mobile first aanpak heeft aangekondigd: er komt een aparte mobiele index die leidend wordt. ‘Responsive’ is dus absoluut geen hype!

Interessant? Like Best4u Group op Facebook voor meer artikelen!

Wat is een responsive website?

Een responsive website schaalt mee met het beeldscherm waarop je een website bekijkt. Heel simpel gezegd passen websites die responsive zijn zich aan aan het scherm waarmee een bezoeker de website bekijkt. Of dit nu een desktop, tablet of mobiel is; de lay-out van je website past zich aan en is te allen tijde perfect leesbaar voor bezoekers.

Het is niet gek dat mobiele bezoekers afhaken als jouw website niet responsive is. De content is dan namelijk niet goed leesbaar en de lay-out niet meer kloppend. Ook jij haakt waarschijnlijk snel af bij een website waarbij je moet inzoomen om de tekst te kunnen lezen.

Is jouw website responsive?

Google scant jouw website op een aantal onderdelen zoals gebruiksvriendelijkheid, de klikbaarheid van linkjes en de grootte van de tekst. Deze onderdelen zijn bepalend voor de mobielvriendelijkheid van je website. Om te testen of jouw website mobielvriendelijk is heeft Google een scan ontwikkeld. Met deze tool zie je of je website mobielvriendelijk is en, zo niet, welke elementen je moet aanpassen om wel een mobielvriendelijke website te ontwikkelen.

Test hier of je website mobielvriendelijk is >

Wat zijn de mogelijkheden?

Er bestaan meerdere mogelijkheden om een mobielvriendelijke website te ontwikkelen. Twee opties springen eruit: enerzijds dus de responsive website, anderzijds een aparte mobiele website. Een responsive website is één website met één URL die zich aanpast aan het beeldscherm waarop de website geopend wordt. Je weet met een responsive website zeker dat je website op elk beeldscherm goed uit de voeten komt.

Een aparte mobiele website is – de term suggereert het al – een losstaande website die geplaatst is op een andere URL, bijvoorbeeld m.domeinnaam.nl. De inhoud van deze website is compleet onafhankelijk van de normale desktop versie. Dit betekent dat je je content altijd dubbel moet aanpassen.

Bij Best4u hebben we een voorkeur voor de responsive website. Dat heeft meerdere redenen, maar vooral de vindbaarheid is een belangrijke. Heb je een aparte mobiele website met minder informatie dan op je desktop versie, dan kan dat in de loop van 2017 zorgen voor een minder goede vindbaarheid van je website. Dat komt door de mobile first aanpak die Google heeft aangekondigd. Daarnaast is een aparte mobiele website vaak een beperkte variant van de ‘echte’ desktop website. De kans bestaat daardoor dat je bezoekers alsnog niet kunnen vinden waarnaar zij op zoek zijn.

Het belangrijkst is om te denken vanuit je bezoeker. Bij Best4u adviseren we je graag en brengen we de mogelijkheden voor je in kaart. Neem gerust contact op voor meer informatie!

Jordi

Jordi

Als supportmedewerker ben ik dagelijks bezig met het ondersteunen en adviseren van onze klanten.