• Hoe scoort jouw website?

    Doe NU de gratis website scan!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Een nieuwe website voor de MKB’er: drie design-elementen waar je op moet letten

Bel nu naar 0575 512 125 0575 - 51 21 25

>> Gepost op: 17 oktober, 2018 in Algemeen, Blog, Kennisbank, Kenniscentrum, Ondernemen, Webdesign

Je bent ondernemer in het MKB segment en je wilt een nieuwe website. Eén van de eerste dingen waarover je dan gaat nadenken is: hoe moet mijn website eruit komen te zien? Ga je voor een strak, eenvoudig, zakelijk, creatief of dynamisch design? Wil je verrassen of juist in de lijn der verwachting blijven?

Nu is het natuurlijk enorm afhankelijk van de branche waarin je werkzaam bent – én je eigen smaak – wat voor jou het beste design is. Maar er zijn wel een paar elementen die voor iedere MKB’er van belang zijn om op te letten bij het ‘uitkiezen’ van een nieuw design. In dit artikel lichten we ze aan je toe. Heb je naderhand nog vragen over het (laten) ontwikkelen van een nieuwe website? Neem dan gerust contact op met één van onze adviseurs.

Focus op inhoudelijke content

Laten we beginnen met één van de belangrijkste tips: verplaats je in je bezoeker. Denk je eens in waarom hij of zij op jouw website terecht komt. In 9 van de 10 gevallen zal dit te maken hebben met een probleem waar hij of zij mee kampt, en in de zoektocht naar een oplossing springt jouw website in het oog. Met andere woorden: jouw dienst of product is datgene waarmee het probleem van je websitebezoeker wel eens opgelost zou kunnen worden. En dat is wat je als MKB ondernemer wilt, natuurlijk.

Nu je hierbij stilstaat kun je je goed voorstellen dat die websitebezoeker op zoek is naar relevante inhoud. Hij of zij wil weten wat jij voor hem of haar kunt doen en waarmee jij dat probleem kunt oplossen. De bezoeker denkt praktisch en wil snel weten waar ‘ie aan toe is. Daarom is het zo belangrijk om te focussen op de inhoudelijke content op je website.

Een veelgemaakte fout is namelijk dat MKB ondernemers zich teveel richten op de look & feel van de website. Natuurlijk is het belangrijk dat je de juiste sfeer uitstraalt en dat de website er goed uitziet. Het oog wil immers ook wat. Maar de ‘verpakking’ moet de inhoud niet overschaduwen. Niet voor niets schreven we eerder al een artikel over content als ondergeschoven kindje bij de ontwikkeling van een website.

Kortom: het gaat om de juiste balans tussen inhoudelijke content en een mooie uitstraling. Het is dan ook belangrijk om al in de ontwerpfase van je website goed na te denken over de manier waarop je je inhoudelijke content naar voren wilt brengen. Een ervaren webdesigner weet hier alles vanaf en kan je goed adviseren als het om de juiste mix van content en design gaat.

Responsive design

Inmiddels mogen we er wel vanuit gaan dat iedere website-eigenaar op de hoogte is van het belang van een responsive design. Toch vinden we dat een responsive design absoluut een plekje in dit artikel verdient. Het komt namelijk nog regelmatig voor dat – voornamelijk MKB’ers en ZZP’ers – een website hebben die niet responsive is. En dat betekent dus dat je website alleen gemaakt is voor desktop. Iemand die je website bekijkt op een mobiel of tablet zal dan ook niet blij worden van wat ‘ie te zien krijgt: de website schaalt niet mee en dus is het (als je bezoeker daar al de moeite voor neemt) in- en uitzoomen geblazen. En dat kan anno 2018/2019 écht niet meer.

Niet alleen voor je bezoekers is een responsive design van belang; óók Google hecht waarde aan de mobielvriendelijkheid van je website. Met de mobile first index van de zoekmachine wordt namelijk eerst de content op je mobiele website geïndexeerd en daarna pas de content op je desktop versie. Als jouw website niet mobielvriendelijk is zal deze slechter geïndexeerd worden door Google en dus lager eindigen in de resultaten van de zoekmachine.

Reden genoeg om voor een responsive design te gaan. Gelukkig wordt praktisch elke website die tegenwoordig ontwikkeld wordt, responsive gemaakt, maar het kan nooit kwaad om hier zelf extra alert op te zijn.

Voldoende conversiemogelijkheden

Heb je goed nagedacht over de inhoudelijke content die je wilt plaatsen in combinatie met een aantrekkelijke uitstraling van je website? Vergeet dan ook de conversiemogelijkheden niet. Ook hierbij is het van belang om je te verplaatsen in de bezoeker. Schrijf jij op een bepaalde plek op je website dat het mogelijk is om een gratis adviesgesprek aan te vragen, plaats er dan direct een button bij waarmee de bezoeker zo’n gesprek in één klik kan aanvragen. Hetzelfde geldt voor het downloaden van whitepapers/E-books/folders of andere content die je je bezoeker wilt aanbieden. Het gaat erom dat hij of zij niet hoeft te zoeken naar een manier om met jou in contact te komen; jouw website moet die mogelijkheden op een presenteerblaadje aanbieden.

Ga altijd uit van het feit dat jouw bezoekers per definitie ‘lui’ zijn. Zij zijn met één klik op het kruisje weer verdwenen van je website en dat is wel het laatste wat je wilt. Daarom moet je hem of haar continu op de juiste manier triggeren om te blijven hangen. Natuurlijk gaat het hier om de juiste balans: teveel schreeuwerige buttons en pop-ups werken averechts. Maar denk goed na over de route waarvan jij wilt dat je bezoekers ‘m afleggen. Via strategisch geplaatste buttons en formulieren kun je namelijk een heel eind komen.

Webdesigners zijn hier uiteraard (over het algemeen) van op de hoogte, maar het beste is om de expertise van de technische webdesigner te combineren met die van de resultaatgerichte online marketeer.

Hulp nodig?

Kun je wel wat advies gebruiken op webdesign gebied en ben je benieuwd naar de beste mogelijkheden voor jouw branche? Neem dan gerust eens contact op met één van de adviseurs van Best4u. Zij adviseren dagelijks de meest uiteenlopende ondernemers en nemen graag de tijd om bij je langs te komen voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Direct contact opnemen

 

Best4u

Best4u

Best4u Group voorziet al jarenlang bedrijven in online oplossingen. Wij slaan een brug tussen ingewikkelde online technieken en een succesvol online eindproduct middels de meest fanatieke service en support.