Web 1.0
Toen het internet net begon waren alle webpagina’s nog statisch. Informatie werd opgemaakt op een webpagina en alles wat je zag was door de beheerder van die pagina handmatig ingevoerd. Geen enkele informatie werd dynamisch opgebouwd. Wilde je deze informatie verspreiden, dan moest je dat delen via email en dergelijke media. Wilde je informatie hebben over een bepaald onderwerp, dan moest je daarvoor naar de bron om de desbetreffende informatie te kunnen vinden. Deze staat van het internet kennen we tegenwoordig als Web 1.0, die vooral gericht was op de interactie van de gebruiker met het web.
Web 2.0
In de jaren daarop heeft het internet een grote ontwikkeling doorgemaakt, wat langzaamaan Web 2.0 genoemd werd. Web 2.0 richtte zich voornamelijk op het snel delen, het zien van informatie en de interactie tussen gebruikers via het web, wat is uitgegroeid tot het fenomeen Social Media (Twitter, YouTube, Facebook etc.).
Web 3.0
Langzaamaan begint nu ook Web 3.0 zijn intrede te doen in de internet wereld, of moet ik zeggen: in ons leven? Web 3.0 zal zich met name gaan richten op de gebruiker waarbij – in tegenstelling tot Web 2.0 – het web zich zal gaan aanpassen aan de gebruiker.
Wat zijn de kenmerken van Web 3.0?
Experts noemen Web 3.0 ook wel ‘semantic web’. Semantisch (om maar even in Nederlandse termen te blijven) staat voor ‘data gestuurd’. Door het semantische web zijn systemen in staat om relaties tussen informatie te begrijpen. Bijvoorbeeld, wanneer jij als designer veel zoekt op ‘editorial design’ en je gaat vervolgens zoeken op ‘boek’, dan zal er bij het weergeven van de zoekresultaten voor ‘boek’ rekening worden gehouden met dat jij geïnteresseerd bent in ‘design’ en een bepaald type design, namelijk ‘editorial design’.
Wat zijn de voordelen van Web 3.0?
Een groot voordeel die wordt genoemd bij Web 3.0 is dat data niet alleen vanuit huis bekeken kan worden, maar vanaf overal ter wereld, door middel van onder andere smartphones en cloud applicaties. Het voordeel hiervan is dus dat je overal ter wereld bij je bestanden kunt komen en nooit meer het probleem met een vergeten of verloren usb stick zult hebben.
Een ander voordeel is dat je makkelijker over het web zult gaan browsen. Zoekmachines weten nog beter waarnaar jij opzoek bent en zullen zo betere zoekresultaten weer kunnen geven. Voor marketeers heeft dit natuurlijk als voordeel dat zij gerichter advertenties kunnen plaatsen en jij als bezoeker ook echt de advertenties krijgt waar jij in geïnteresseerd bent (alhoewel advertenties op websites over het algemeen nog steeds als vervelend worden ervaren).
Ook een voordeel van het Web 3.0 is dat het weet dat jij bijvoorbeeld op vrijdag avond met je vrienden naar de kroeg toe gaat. Wanneer het web vervolgens ziet dat die kroeg deze week gesloten is wegens een verbouwing, dan zal het web een suggestie doen om op vrijdag avond naar de film te gaan en direct een overzicht met de huidige films laten zien – aangezien het weet dat jij en je vrienden ook geïnteresseerd zijn in films.
Wat zijn de nadelen van Web 3.0?
Aan Web 3.0 zitten natuurlijk ook een aantal nadelen verbonden. Wanneer bijvoorbeeld jouw data overal te bereiken is, dan is deze data natuurlijk ook makkelijker te bereiken voor hackers. Een kleine lek in de applicatie kan er al voor zorgen dat jouw bestanden open staan voor onbevoegde gebruikers.
En dan nog een belangrijk punt die we niet uit het oog moeten verliezen: privacy. Om een semantisch web te creëren moeten jouw zoektermen en interesses worden geanalyseerd en opgeslagen om te kunnen bepalen wat jij interessant vindt, en het web weet dus ook dat jij elke vrijdag avond met je vrienden in de kroeg zit.
Een ander nadeel van deze opkomende term is dat marketeers hier gebruik van zullen gaan maken. Hoe lang zal het duren voordat we de eerste ‘100% Web 3.0 optimized website!’ kreten voorbij zien komen?