Ken of ben jij er zo één? Je bent zo trots als een pauw op je (zelfontwikkelde) website en wilt hier nog lang geen afstand van doen. Al die uren werk die je in dit geesteskindje hebt gestoken. En alles werkt toch nog prima? Waarom dan een nieuwe website maken? Toch?
Maar terwijl jij het misschien nog niet wilt accepteren, is het wellicht al wel de hoogste tijd. Het is tijd om wakker te worden en je website te bekijken vanuit de ogen van je bezoeker. Vanuit dat perspectief hebben we een checklist opgesteld. Check hier de gebruiksvriendelijkheid van jouw website en weet direct hoe het ervoor staat met jouw website. Hoeveel kun jij er zo afvinken?
Check #1: Conversies blijven uit
Al stop je al je vrije uren in het optimaliseren van je website, de leads en verkopen blijven tot nog toe uit of zijn teleurstellend laag. Bedenk je dan of je wel op juiste plaatsen aan je website werkt. Voor het genereren van conversies moet je website ook gericht zijn op de gewenste conversies.
Een goed design, overtuigende tekst op de pagina’s en een duidelijke structuur zijn van belang om je bezoeker een logische richting op te sturen en tot actie aan te zetten. Pas wanneer een bezoeker overtuigd is, zal hij zich aanmelden voor je nieuwsbrief, die whitepaper downloaden of contact opnemen.
To do: Achterhaal via Google Analytics (klik op Gedrag > Site Content) via welke pagina’s bezoekers jouw website (snel) weer verlaten en optimaliseer deze content.
Check #2: Je website is niet mobielvriendelijk
Een responsive (mobielvriendelijke) website is vandaag de dag een must. De meeste internetgebruikers bezoeken een website via hun smartphone (of tablet), in plaats van via de computer. Laadt jouw website niet snel, goed of netjes in op mobiel? Dan is er werk aan de winkel. Als je een nieuwe website laat maken, dan is deze standaard mobielvriendelijk.
To do: Controleer via Google Analytics hoeveel bezoekers jouw website via een mobiel apparaat bezoeken. En bekijk daarna eens hoe jouw pagina het doet op mobiel. Dit kan via de mobielvriendelijke test van Google.
Check #3: Aanpassingen doen is lastig
Iedere website heeft onderhoud nodig. Maar jouw website bestaat uit stapels plug-ins en andere lagen en is enorm statisch. Je hebt eigenlijk maar weinig aanpassingsopties en blijft hierdoor in een vast stramien hangen. Herkenbaar? Dan is er eigenlijk maar één logische oplossing op termijn: een nieuwe website.
To do: Doe ook jezelf een lol en kies voor het ontwikkelen van een gebruiksvriendelijke website. Behoud je liever toch nog even je huidige website? Dan is het wel zaak om je website regelmatig van nieuwe content te voorzien. Hiermee blijf je Google seintjes geven dat je werkt aan je website en sterke content zal je helpen je positie in Google te verbeteren.
Check #4: Je ziet je eigen website niet in Google
Wanneer jij je eigen website wilt bezoeken, typ je de url in de zoekbalk en je bent er. De meeste andere mensen doen dit niet zo en vinden jouw website enkel via een zoekopdracht in Google. Zorg daarom dat je op relevante zoekopdrachten vindbaar bent en tussen de zoekresultaten staat. Staat jouw website hier niet tussen, dan doe je te weinig aan zoekmachineoptimalisatie (SEO).
SEO is ingewikkeld en afhankelijk van veel factoren en veranderende algoritmes. De vindbaarheid van je website wordt dan ook bepaald door o.a. de techniek, populariteit en content van je website.
To do: Laat een specialist je website analyseren en zorg dat eerst de basis klopt. Vanaf daar kun je op een dieper niveau werken aan je vindbaarheid en dit bijvoorbeeld ook uitbesteden.
Check #5: Je website is traag
Niemand heeft tegenwoordig nog het geduld om langer dan een paar seconden te wachten tot een pagina volledig geladen is. Duurt het laden te lang? Dan wordt men ongeduldig, klikt terug naar de zoekresultaten en je kans is voorbij.
Het is ontzettend zonde om vanwege je lage paginasnelheid bezoekers te verliezen/ mis te lopen. Ook Google hecht waarde aan de paginasnelheid. Een hoge snelheid krijgt een hogere ranking in Google.
To do: Controleer je paginasnelheid met de tool PageSpeed Insights van Google. Hier lees je direct tips om je snelheid te verbeteren.
Check #6: Je content prikkelt onvoldoende
De content op je website moet bezoekers enthousiasmeren en vervolgens activeren. Doet jouw content dit niet, dan kun je op dit vlak potentiële klanten of leads mislopen. Sterke, relevante en prikkelende content zorgt ervoor dat je een bezoeker vasthoudt en overtuigt om tot een contactmoment, aanvraag of aankoop over te gaan. Met de juiste informatieve content kun je ze dat laatste zetje geven.
Sterke content schrijf je alleen niet zomaar. Webteksten zijn anders opgebouwd dan tekst op papier. In enkele seconden moet je de aandacht weten te pakken, anders is je bezoeker alweer weg.
To do: Denk voor het schrijven van relevante content vanuit de informatiebehoefte van je bezoeker, niet aan wat jij ze graag wilt vertellen. Een goede aanpak is nagaan wat iemand wil weten en op welke vragen een bezoeker antwoorden wil vinden op het moment dat hij jouw website bezoekt. Geef je bezoeker die informatie. Laat dit door een professionele content marketeer doen en je bent verzekerd van prikkelende en activerende content.
Check #7: De concurrentie heeft een mooiere website
Kijk tot slot eens naar je concurrentie. Natuurlijk moet je vooral dichtbij jezelf blijven en doen wat goed bij jou past. Maar even kijken hoe een ander zijn design heeft ingericht is zeker niet verkeerd. Aan de hand van je concurrentie kun je vergelijken of jij nog steeds goed met je website uitstraalt wat je wilt uitstralen. Komen jouw merkidentiteit en persoonlijkheid nog steeds goed naar voren in het logo, de kleuren en de afbeeldingen?
Als een concurrent aantrekkelijker overkomt, zullen mensen zich eerder verdiepen in wat hij verder allemaal op zijn website heeft staan. Een goede eerste indruk is ook digitaal dus van groot belang.
To do: Vraag diverse mensen in je omgeving of een specialist wat ze van het design van jouw website vinden en of dit wel past bij wat je aanbiedt en de doelgroep die je wilt bereiken. Zo niet, pas dit (consequent) aan of ga voor een nieuwe website met compleet vernieuwend design.
Conclusie
Kun je aardig wat punten van de checklist afvinken? Dan is het tijd voor een nieuwe website. Begin 2020 goed en kies voor een nieuw hoofdstuk met frisse, up-to-date website. Wij helpen je graag bij het vormgeven en realiseren van een website die wél bij jouw diensten of producten past. Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.