De crème de la crème der webdesigns, Best4u Media B.V. heeft de trends van het moment op een rijtje gezet. Wat gebeurt er allemaal op gebied van webdesign? We zien overal trends met betrekking tot gebruiksgemak, doeltreffendheid en minimalisme. Maar hoe komt dit het beste tot zijn recht?
Gebruiksgemak centraal
Wat opvallend is, is dat er meer wordt stilgestaan bij gebruiksvriendelijkheid en doeltreffendheid. Niet alleen qua content, maar ook op gebied van grafische vormgeving. Alles op de website moet snel en gemakkelijk te vinden en lezen zijn, met minimale inzet. Alsof we niet al lui genoeg zijn met de huidige technologieën. Met deze trends wordt gebruiksgemak centraal gesteld. Er wordt voornamelijk nagedacht over dingen als schermvulling en de manier van navigeren.
De meeste trends van het moment gaan hand in hand. We houden het rustig maar duidelijk en groot met bijvoorbeeld grote foto’s en typografie. Minimalistisch, less is more. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik maken van één kleur en weinig poespas. Het wordt hiermee allemaal een stuk overzichtelijker en de nadruk wordt vooral op het product of de dienst gelegd. Voordeel hiervan is ook dat pagina’s sneller laden.
Om ervoor te zorgen dat je het wel goed doet – zonder dat het saai wordt – hebben we de volgende trends voor je om geïnspireerd te raken. Om een overkill aan inspiratie te voorkomen, hebben we alleen de beste trends voor je beschreven.
1 Scrollen zonder te scrollen
Voor de wat luiere mensen onder ons, die liever niet willen scrollen, kun je nu gewoon ergens in het menu klikken en de website doet het voor je. Het voordeel hiervan is dat alles beter past in een kader van 1024 x 768 en bovendien is het lekker makkelijk om door de website te bewegen.
2 Fixed navigatie
De fixed navigatie is ook een toevoeging aan het gebruiksgemak van een website. De navigatie staat namelijk altijd op één plek en scrollt niet mee. Wanneer je dus helemaal onderaan een pagina zit, hoef je niet helemaal naar boven te scrollen, op zoek naar het menu. Wel moet je hierbij oppassen dat het menu niet te groot is, omdat het altijd in beeld is en dan veel ergernis kan opwekken.
In combinatie met de eerste trend is dit de perfecte uitkomst voor mensen die niet de hele tijd willen scrollen en zoeken.
3 Verticale navigatie / menu
Back to the early days of webdesign. Vroeger stond de navigatie vaak links, toen hebben we een tijd de navigatie horizontaal gehad en nu komt de navigatie rechts of links weer helemaal terug. In combinatie met trend 2 is dit ook goed te doen. Voordeel hiervan is dat het misschien wel gebruiksvriendelijker is en je hebt meer ruimte om de rest van het scherm te vullen.
4 Een website voor elke schermresolutie
Met een website voor elke schermresolutie, passen de foto’s en teksten zich automatisch aan.
Zo komt een website als die van Aston Martin (zie voorbeeld) goed uit de verf.
Een voordeel hiervan is dat je altijd een optimale vulling van het scherm hebt, maar bij een foute codering kan de website er ook minder mooi uit komen te zien op bijvoorbeeld ’s werelds grootste LED scherm ; )
5 Eén kleurtint
Eén kleur gebruiken kan alles behalve saai zijn. Een website krijgt gauw een sterke uitstraling door het gebruik van minder kleuren. Het wordt rustiger en daardoor ook overzichtelijker. Je moet hierbij wel oppassen dat het niet te saai wordt. Deze trend is weer uitstekend te combineren met de volgende.
6 Diagonale lijnen
Voor de mensen die denken dat ze met cirkels origineler zijn dan met vierkantjes zijn er nu de diagonale lijnen. Het is uniek, dus opvallend. Het heeft voor de gebruiksvriendelijkheid geen toegevoegde waarde maar kan een bijzondere verschijning zijn.
7 Illustraties
In plaats van de veelvoorkomende foto’s op een website, zien we nu steeds meer illustraties. Het geeft een speels effect en is alles behalve saai. Vooral voor bepaalde branches en organisaties of diensten kan dit goed overkomen.
8 Beeldvullende foto’s
In tegenstelling met trend 7 en hand in hand gaande met trend 1, zijn foto’s als achtergrond van een website erg mooi. Schermvullend, het liefst zo groot mogelijk. Goed te gebruiken als je bijvoorbeeld de sfeer van een evenement wilt overbrengen. Het enige nadeel is vaak wel dat het laden van de website wat langer duurt.
Door het gebruik van deze trends wordt de gebruiksvriendelijkheid en doeltreffendheid van een website ineens een stuk beter. Het bewegen in een website gaat sneller en je zult sneller je doel bereiken. En is dat niet waar we uiteindelijk op zoek naar zijn? Het draait tenslotte allemaal om de organisatie, product of dienst.