Online winkelen steeds populairder
De Kerst nadert, dus tijd voor cadeaus. Ik had me voorgenomen om zaterdag flink inkopen te doen in de stad Groningen. Eenmaal aangekomen in de stad, bleek ik bij lange na niet de enige te zijn met het idee om eens lekker te gaan winkelen. Nee, want het leek wel of half Nederland in de Herestraat rond liep. Toch begon ik vol goede moed met mijn zoektocht naar de perfecte cadeaus voor mijn familie. Eindelijk, na een half uur duwen en drukken, was ik dan op de juiste afdeling in de V&D aangekomen. Na een tijdje zoeken had ik het juiste boek in mijn handen: het nieuwste boek van Stephen King. ‘Yes, gelukkig niet uitverkocht’, dacht ik en ik liep vrolijk naar de kassa toe. Bij de kassa aan gekomen stonden er 10 wachtenden voor mij. ‘Heb ik weer’, dacht ik bij mezelf. Na een kwartier wachten was ik eindelijk aan de beurt. Tot stomme verbazing hadden ze het ook nog eens te druk om het in te pakken voor mij. ‘Daar staat het pakpapier, je kunt het zelf inpakken. Hier hebben wij geen tijd voor nu’, aldus de caissière.
Dit is een van de reden waarom ik bepaalde dingen veel liever op internet bestel. Je gaat naar de website, bestelt het en met een beetje geluk heb je het de volgende dag in huis. Geen wachtrijen, drukke winkelstraten of chagrijnige caissières.
Ik ben niet de enige die het ‘online-shoppen’ uitgevonden heeft. Uit een onderzoek van belangenorganisatie Thuiswinkel.org is namelijk gebleken dat steeds meer mensen winkelen op het internet. De omzet van online winkels is het eerste jaar van 2010 naar 3,85 miljard euro gestegen. Dat is 10 procent meer dan er in het eerste half jaar van 2009 werd uitgegeven. Ook het aantal mensen dat op online winkelt, steeg met 7 procent naar 7,8 miljoen. Samen waren zij in de eerste zes maanden van 2010 goed voor ruim 32 miljoen bestellingen.
Persoonlijk vind ik het zelf niet gek dat mensen steeds meer online aankopen doen. Consumenten maken steeds vaker gebruik van discussieforums, gebruikersrecensies en social media om het juiste product te vinden. De invloed van winkelreclame en advertenties neemt af en consumenten zullen daarom steeds minder afgaan op het advies van winkelpersoneel. Tegenwoordig gaan consumenten zelf op productonderzoek uit via hun mobiele telefoon.
Een andere reden dat mensensteeds meer online winkelen is doordat de angst voor internetbetalingen is verdwenen. Dit komt voornamelijk door de nieuwe mogelijkheden waarmee mensen veilig kunnen betalen, zoals PayPal en iDeal. Steeds meer mensen zien het gemak in van online winkelen.
Ook kan online winkelen voordeliger zijn, omdat sommige producten goedkoper zijn in het buitenland. Betaal je hier in Nederland voor een paar designer pumps 350,- euro, betaal je voor dezelfde pumps in Amerika slechts 220,- dollar. De ultieme oplossing voor vrouwen die al tijden sparen voor hun eerste Christian Louboutins!
Naar mijn idee zal, door de technologische ontwikkelingen op het internet, de online aankopen in de toekomst in een stijgende lijn voort zetten.