Je kunt hoog of laag springen, maar als het puntje bij het paaltje komt, gaat het je als houder van een webshop om de keiharde knaken. En laten er nu heel wat manieren zijn om jouw conversieaantallen omhoog te laten knallen! Een van die methodes is het Goal Gradient Effect.
Dit principe, begin vorige eeuw bedacht door de Amerikaanse psycholoog Clark L. Hull, is een relatief eenvoudige methode om gebruikers een gevoel van tevredenheid te geven. Het Goal Gradient Effect leidt ertoe dat consumenten eerder geneigd zijn om de bestelknop in te drukken. Genoeg reden om eens stil te staan bij dit principe!
Hoe werkt het Goal Gradient Effect?
Het Goal Gradient Effect speelt in op de psychologische behoefte van mensen om doelen te behalen in het leven. De stelregel luidt namelijk: hoe dichter iemand zich bij een bepaald doel bevindt, des te groter de kans wordt dat men de stappen afmaakt. Vergelijk het maar eens met een zware hike in de bergen van Zwitserland. Vermoeid een bordje zien dat je nog maar 2 kilometer tot de top hoeft, motiveert meer om door te gaan dan als je geen idee hebt dat het hoogste punt nog 2 kilometer is. Precies dát principe kun je ook in jouw webshop toepassen.
Goal Gradient Effect in de praktijk
Het uitproberen van het Goal Gradient Effect vond niet online, maar juist offline plaats. In cafeetjes werden stempelkaarten uitgereikt aan mensen die een kop koffie bestelden. Elke kop koffie die geschonken werd was goed voor een stempel en een volle kaart betekende een gratis ronde van het café. Geconcludeerd kon worden dat er sneller een nieuwe kop werd gekocht dankzij deze formule.
Voorbeelden Goal Gradient Effect
Het principe van het Goal Gradient Effect is je inmiddels wel duidelijk. Maar hoe kun je dit nu in jouw webshop of website toepassen? De gemakkelijkste manier is om een visuele balk aan te brengen, die aangeeft op welke trede iemand zich bevindt van de trap. Een erg efficiënte methode is om aan te geven dat iemand zich al bij stap 2 begeeft, terwijl stap 1 in feite niets meer of niets minder was dan het aanklikken van een product. Hierdoor geef je iemand het idee dat diegene dichter bij het einddoel is.
Beloningen
Het Goal Gradient Effect is overigens niet alleen gericht op het behalen van doelen, maar ook waardering. Een taalapp als DuoLingo maakt hier handig gebruik van. Na ieder behaalde les, krijg je een trofee of certificaat toegekend. Vaak gaat dit gepaard met een aangenaam geluid, waardoor je eerder geneigd bent om langer door te spelen in de app. Als jij dus meer geld verdient door mensen in de app te houden, kan dit een handige manier zijn.