Conversieoptimalisatie, ook wel CRO genoemd is het proces waarin geprobeerd wordt meer conversie te halen uit hetzelfde aantal bezoekers. In plaats van de focus te leggen op trafficgeneratie wordt er dus juist gekeken naar het bestaande bezoek en hoe daar meer uitgehaald kan worden, bijvoorbeeld meer omzet of meer offerteaanvragen.
In dit blog gaan wij wat dieper in op conversieoptimalisatie door middel van Usability, ook wel gebruiksvriendelijkheid genoemd. Het blijft ons namelijk verbazen hoeveel impact het kan hebben om bijvoorbeeld een button een andere kleur te geven of een menu net iets anders in te delen!
Visual Website Optimizer
Conversieoptimalisatie via Usability testing. Het is een hele mond vol en klinkt misschien heel technisch maar het is absoluut geen Rocket Science. Dit proces begint vaak met gezond verstand. Zo is het natuurlijk vrij logisch dat een website goede en opvallende buttons moet hebben en dat het menu op een zichtbare plek moet staan.
Het door-ontwikkelen en testen hiervan moet op een systematische wijze gebeuren. Zo kan er bijvoorbeeld getest worden wat er met het doorklikratio gebeurt wanneer er een groene button wordt ingezet in plaats van een rode button. De testmogelijkheden zijn eindeloos en dat is maar goed ook aangezien er altijd verbeteringen zijn te vinden op een website.
Wij gebruiken Visual Website Optimizer als tool om websites te testen en verbeteren. Visual Website Optimizer is een Tool waarin je een bepaalde websitepagina kan inladen. In dit programma kan je de betreffende pagina aanpassen zoals je wilt, bijvoorbeeld met kleuren, buttons, afbeeldingen maar ook de indeling van de website.
Nadat de aanpassingen zijn verwerkt op de websitepagina gaat het systeem testen welke versie het beste werkt. Zo krijgt bijvoorbeeld de ene bezoeker een groene button te zien en de andere bezoeker een rode button.
Soorten Usability Testing
Er zijn een aantal verschillende manieren waarop een website getest kan worden. Van A/B testen tot gesegmenteerd testen. In onderstaand overzicht is in het kort te zien welke testen wij inzetten.
Heatmaps
Heatmaps geven inzicht in het klikgedrag van de bezoeker. De Heatmap dient vaak als startpunt voor verdere testing.
A/B test
A/B testing wordt ingezet voor het testen van twee (of meer) variabelen. Hier kan bijvoorbeeld getest worden met verschillende soorten buttons of verschillende soorten afbeeldingen.
Multivariabele test
Een Multivariabele test gaat al wat meer de diepte in. Hier kunnen er namelijk, zoals de naam al zegt, meerdere variabelen getest worden. Zo kan er getest worden met twee soorten buttons, twee soorten afbeeldingen en twee soorten menu-indelingen. Het doel hierin is om te bepalen welke combinatie van variabelen het beste werkt.
Gesegmenteerde test
Een Gesegmenteerde test kan heel specifiek worden ingezet. Op basis van bepaalde doelgroep-eigenschappen wordt de test ingezet. Zo kan er bijvoorbeeld een test worden opgezet enkel voor bezoekers uit Amsterdam die de website bezoeken vanaf een iPhone. Enkel de bezoeker die aan de bepaalde criteria voldoet wordt in deze test meegenomen.
Split URL test
Een split URL test wordt ingezet wanneer er twee totaal verschillende pagina’s zijn. Zo kan er hier het verschil getest worden tussen twee totaal verschillende homepagina’s.
Tot slot
Een website die optimaal is ingericht voor conversie is een website die doorgaans flink getest is en naar aanleiding hiervan continu geoptimaliseerd wordt. Middels testen leer je het gedrag van je bezoekers goed kennen en kun je hier slim mee omgaan. Het doel is ook uiteindelijk om een website te creeëren die invulling geeft aan jouw doelstelling, bijvoorbeeld offerte aanvragen of aankopen in je webshop.
Nog aanvullingen? Laat het ons weten in een reactie. Succes met testen!