Terwijl bij onze noorderburen er bijna 20.000 e-shops bedrijvig zijn, moet België het doen met 5.000 webshops.Het wordt hoog tijd dat Belgische KMO’s tijd en vrij tijd maken voor een e-commerce strategie. KMO’s lopen zo veel kansen mis en de kloof met Nederland blijft op deze manier groot. Google heeft samen met UNIZO een gesprek gehad hierover en zijn van mening dat een neutraal platform, waarin de overheid en een aantal private organisaties de krachten bundelen, hen op het juiste pad kan zetten.
Hoe groter het bedrijf, hoe intenser over een e-commerce strategie wordt nagedacht. Voor kleine KMO’s is de drempel hiervoor vaak nog te hoog. Julien Blanchez, country marketing bij Google Benelux vindt dat die drempel alleen maar gebruikt wordt als excuus. “Er is vandaag de dag geen enkel valabel argument om e-commerce niet als een volwaardig onderdeel van het handeldrijven in het algemeen te beschouwen,” aldus Julien Blanchez.
Ook vind hij vindt ook dat de online keuze in België te mager is, aangezien de Belgische surfer meer online zoekt dat het Europese gemiddelde. Een toename van webwinkels is daarom ook noodzakelijk.
Waarom de Belgische KMO’s zich nog niet willen wagen aan e-commerce heeft verschillende redenen. België heeft de structuur van een fijnmazig winkellandschap, winkels zijn hierdoor nooit veraf. Velen shoppen online maar er wordt maar liefst 85% van al die aankopen afgehaald in de winkelpunten zelf. Bovendien is er de fraude met betaalkaarten en het verzakingsrecht, wat vooral kleine KMO’s laat twijfelen. Daarnaast is het cultuurverschil in België een probleem. Het feit dat veel online webwinkels gebruik maken van Engels als voertaal heeft de online verkoop in het Franstalige gedeelte van België geen goed gedaan.
KMO’s zouden zich meer moeten richten op online verkoop. Bedrijven moeten e-commerce opnemen in hun business model, omdat er in de online verkoop veel kansen en mogelijkheden liggen.
(Bron: I-tel.be)