Groupon heeft een enorme bekendheid in Nederland en eigenlijk wel in de hele wereld. Het is een Amerikaans bedrijf dat deals sluit met ondernemingen. Het gaat erom dat een product of dienst van deze onderneming via Groupon met korting aan de klant wordt verkocht. Groupon is met deze strategie enorm groot geworden. Het is een wereldwijd begrip aan het worden en het succes blijft doorgroeien. Hierbij maakt Groupon ook veel gebruik van social media. Via Twitter en Facebook kunnen mensen de aanbiedingen van Groupon met elkaar delen. Hierdoor wordt de groep die bekend is met Groupon ook steeds groter.
Mensen houden van korting dus is hier veel animo voor. Elke dag zijn er nieuwe deals te vinden. Dit kan variëren van een avond uit eten tot een schoonheidsbehandeling tot nieuwe winterbanden.
De werking van Groupon
Een klant is nooit zeker dat hij de gewilde kortingsbon krijgt. Er is altijd een minimum aantal mensen dat daar binnen een bepaalde tijd op moet reageren. Wanneer dit het geval is krijgen de mensen die gereageerd hebben een Groupon bon die ingeleverd dient te worden als betalingsbewijs. Reageren er niet genoeg mensen op een bepaalde aanbieding, gaat de hele deal niet door en krijgt niemand wat.
De aanbiedingen kunnen oplopen tot 70% dus trekt Groupon veel bezoekers die toch altijd even willen kijken of er iets voor hen bij zit.
Kosten van Groupon
Een uitgelezen kans dus voor ondernemingen om potentiële klanten aan te trekken. Of is het niet zo slim om hieraan mee te doen?
Er zijn altijd een aantal factoren waarmee je rekening moet houden. Als MKB moet je minimaal 50% korting geven op het product of de dienst wat je aanbied. Ook moet je 50% betalen aan Groupon als commissie. Dit zorgt ervoor dat het erg moeilijk wordt om iets aan een Groupon deal te verdienen.
Voor MKB die met Groupon in zee gaan gaat het meestal ook niet om de eerste inkomsten waar de bon voor zorgt. Het gaat vooral om nieuwe potentiële klanten erop te wijzen dat de onderneming bestaat. Het doel is de mensen kennis laten maken met de producten of diensten die de onderneming levert. Dit moet dan wel opwegen tegen de kosten die een deal van Groupon met zich meebrengt. Daarom kun je jezelf een paar vragen stellen voordat je hieraan begint.
Om over na te denken
Je moet bekijken wat de waarde is van de nieuwe potentiële klanten. De mensen die de bon hebben aangeschaft zijn met name gelokt door de kortingsbon. Hierbij moet je dus bedenken of deze mensen de echte koopjesjagers zijn of dat ze wel een tweede keer zullen terugkomen. Dit is vaak ook brancheafhankelijk.
Wanneer je vaker acties hebt lopen kan het zijn dat mensen denken dat niemand je producten koopt. Ook kan het vervelend worden als mensen telkens jouw actie tegenkomen. Niet te vergeten dat mensen misschien geen producten meer bij jou aanschaffen aangezien je vaak op Groupon staat. Mensen gaan daar dan (als het om een hogere prijs gaat) op wachten. Niet minder belangrijk is de doelgroep die je aanspreekt met acties van Groupon. Stel je wilt een bepaalde groep mensen aanspreken, maar deze passen totaal niet in het Groupon plaatje. Vraag je dan af of je de mensen die wel een Groupon kortingsbon aanschaffen als potentiële klant wil. Dit kan namelijk je imago veranderen zonder dat je dat wilt
Voor elke onderneming kunnen er dus redenen zijn om het wel of niet te doen, dit is voor iedereen anders. Daarom is het belangrijk de voor- en nadelen tegen elkaar op te wegen en niet zomaar ergens aan te beginnen omdat het in het begin veel afnemers oplevert.