Een van de eerste stappen voor een bedrijf op het gebied van zoekmachine marketing is het claimen van je Google Places locatie. Dit is vrij eenvoudig te doen en je zet je bedrijf duidelijk op de kaart. Letterlijk. Wanneer je je bedrijf op de kaart wil zetten kan het zijn dat je tegen een probleem aanloopt. Een van die problemen kan zijn dat je Google Places locatie al geclaimd is door iemand anders. Dit is heel vervelend maar nog geen reden tot paniek. Je hebt een aanzienlijke kans om deze alsnog te kunnen claimen.
Voer eerst een controle uit. Het zou natuurlijk kunnen dat een collega de locatie al heeft geclaimd. Mocht dit niet het geval zijn, dan kun je volgens de volgende stappen te werk gaan voor het claimen van uw Google Places locatie:
- Vermeld de officiële bedrijfsnaam en gebruik geen ankertekst (link naar interne pagina over ankertekst)
- Gebruik bij het telefoonnummer een netnummer en geen 0800 nummer
- Voeg het adres van je bedrijf toe. Controleer zorgvuldig of alle adresgegevens kloppen
- Voeg vervolgens een zakelijk e-mailadres toe
- Vermeld de URL naar de pagina die het meest relevant is voor je locatie
- Selecteer een branche categorie
- Beschrijf in niet meer dan 200 karakters je bedrijf
- Het is mogelijk om maximaal 10 foto’s toe te voegen en 5 links naar een video
- In het gedeelte ‘’extra details’’ kan je beschrijven wat jouw bedrijf uniek maakt tegenover de concurrent
- De laatste stap is de verificatie. Dit kan via een sms-bericht, telefoongesprek of een postkaart
Je bent klaar. Het kan 48 uur duren totdat je locatie online is.
Nu wil je natuurlijk de valse Google Places locatie laten verwijderen. Ga naar de locatie die je wil verwijderen en klik op ‘’Deze plaats bewerken’’ en vervolgens op ‘’meldt u een probleem’’. Je krijgt het volgende scherm te zien:
Vink aan ‘’Plaats heeft een andere vermelding’’ en beschrijf bij ‘’Opmerkingen’’ de URL naar de juiste vermelding. Vraag of de andere (verkeerde) vermelding verwijderd kan worden. Als het probleem na een paar weken nog steeds niet opgelost is moet je het probleem nogmaals rapporteren.
Succes!