In dit blog zal ik proberen het paradigma ‘object georiënteerd’ programmeren te laten begrijpen. Object georiënteerd programmeren kan worden toegepast in verschillende programmeertalen maar in dit artikel worden voorbeelden gegeven in PHP.
Personen die object georiënteerd programmeren, kunnen soortgelijke onderdelen opdelen in codes, dit zorgt er onder andere voor dat je geen code hoeft te herhalen. Als je de code opdeelt in objecten kun je deze namelijk meerdere keren gebruiken.
Dus wat is nou een object? Hieronder staat een voorbeeld van een object geschreven in PHP.
Het bovenstaande object kunnen we gaan aanmaken om de functies die in het object staan te kunnen gebruiken. Dit zouden we kunnen doen op de manier die hieronder weergegeven is.
We hebben nu een persoon genaamd Henk, met een leeftijd van 21 en afkomstig uit Nederland aangemaakt. Vervolgens kunnen we de functionaliteiten die in het Persoon object zitten aanroepen om te gebruiken.
Zo komen er uit de onderstaande twee regels het volgende resultaat:
Henk zegt: Ik produceer nu een zin.
Henk zegt: Mijn naam is Henk.
Indien we een extra Persoon zouden willen maken kunnen we dit bewerkstelligen door simpelweg nogmaals gebruik te maken van de Persoon klasse. Dit voorkomt dat we ons moeten gaan herhalen wat weer resulteert in tijdsbesparing en bovendien in schonere en overzichtelijkere code.
Een ander voordeel van object georiënteerd programmeren is dat wanneer je een fout zou maken in de code en deze code op meerdere plekken herhaald zou hebben, je dit hierdoor niet op meerdere plekken dient aan te passen. In het geval van objecten hoef je namelijk enkel het object waarin de fout zich bevindt aan te passen waardoor de andere objecten die er gebruik van maken direct van de potentiële fout verholpen zullen zijn.
Mede door de bovenstaande voordelen is object georiënteerd programmeren een populair en tevens veelgebruikte methode. Wanneer je vragen hebt hierover, kun je altijd contact opnemen met ons team!