Wij krijgen ze nog vaak aan de telefoon. Mensen die graag e-mailmarketing bij ons willen afnemen. Daar is op zich niks mis mee. Maar vaak gebruiken bedrijven e-mailadressen voor mailings zonder toestemming van de geadresseerden. Dat kan goed fout gaan. Zo kan je bijvoorbeeld een flinke boete krijgen.
Wat is OPTA
De partij die hier achter zit is de OPTA. De Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit. Deze partij werd in 1997 in het leven geroepen en houdt toezicht op alle digitale communicatie, waaronder het versturen van spam. Dit met het doel om de privacy en het vertrouwen van de consument te waarborgen. De OPTA is een ZBO. Dat wil zeggen, een Zelfstandig BestuursOrgaan. Dit houdt in dat het een overheidsinstantie is welke zelfstandig opereert.
Wanneer is een bericht spam?
Een bericht wordt als spam gezien wanneer de geadresseerde deze ongevraagd ontvangt. Dit kan een e-mail zijn, maar ook een sms of mms. Het is daadwerkelijk spam wanneer het gaat om een commerciële, ideële of charitatieve boodschap. Dus wanneer jij mailings wilt sturen naar personen of bedrijven, moeten ze aangegeven hebben dit te willen ontvangen. Hebben ze dat niet gedaan, stuur ze dan ook niks. Doe je dit toch, dan riskeer je een boete die kan oplopen tot € 450.000, – of 10% van de relevante omzet.
Waar moet mijn bericht aan voldoen?
Er zijn drie eisen voor het verzenden van elektronische berichten:
1. De geadresseerde moet toestemming hebben gegeven.
Dit moet uitdrukkelijk gebeuren. Bijvoorbeeld door zelf een vinkje te zetten bij het invulformulier op de website. Een vermelding in de algemene voorwaarden is dus niet uitdrukkelijk genoeg. Het moet duidelijk zijn waar de geadresseerde toestemming voor geeft.
2. Vermeld duidelijk wie de afzender is.
In elk bericht welke je verzendt moet duidelijk weergegeven worden wie je bent. Gebruik van een bijnaam of iets dergelijks is niet toegestaan.
3. Mogelijkheid tot afmelden
In elk bericht moet de ontvanger de mogelijkheid hebben zich af te melden voor het ontvangen van berichten. Dit moet gemakkelijk zijn. Wanneer de ontvanger eerst een hele vragenlijst moet beantwoorden is dit dus niet gemakkelijk genoeg.
Wanneer je aan deze eisen voldoet mag je berichten gaan versturen. Het is natuurlijk anders als het gaat om daadwerkelijke klanten. Deze mag je gewoon berichten sturen. Ook zonder uitdrukkelijke toestemming van de ontvanger. Mocht je meer willen lezen over de regels en wetten, kijk dan eens op de website van de OPTA.