Je hebt het vast wel eens gemerkt. Je zit schoenen te bekijken op bijvoorbeeld wehkamp.nl. Een paar dagen later bekijk je het laatste nieuws op nu.nl en komen diezelfde schoenen langs in een advertentie van de Wehkamp. Dit wordt remarketing genoemd. Er is nu een website waarop je kunt aangeven of je wel of niet gevolgd wilt worden door deze vorm van adverteren. Het blijkt meteen een succes te zijn aangezien de website van het volg-me-niet-register meteen overbelast was.
Cookies
Wanneer jij, zoals in het voorbeeld hierboven, wehkamp.nl bezoekt plaatst deze website een cookie op je computer. Cookies zijn kleine tekstbestandjes die (tijdelijk) op je computer worden opgeslagen wanneer je een website bezoekt. De cookie die op je computer zit volgt jou op het internet. Hierdoor wordt je op andere websites geconfronteerd met advertenties van, in dit geval, wehkamp.nl.
Het iab
Tot voorkort had je hier geen controle over. Daar is nu verandering in gekomen. Het iab (interactive advertising bureau) heeft een volg-me-niet-register gelanceerd. Het iab is de brancheorganisatie voor de online advertising en interactieve marketing industrie. Ze hebben een ledenlijst van 176 bedrijven met onder anderen: Microsoft, RTL Nederland, Wegener en Google. De advertenties van deze bedrijven beschikken nu over een informatie-icoontje. Wanneer je hier op klikt kom je op een website terecht waar uitgelegd wordt wat cookies zijn en wat deze op je computer doen. Vanuit die website kun je doorklikken naar het volg-me-niet-register.
Youronlinechoices.eu
Het register is te vinden op de website youronlinechoices.eu. Hier kun je zien welke bedrijven jouw surfgedrag in de gaten houden en kun je de cookies uitschakelen. Het blijkt meteen een doorslaand succes. Het register was op de eerste dag meteen al volledig overbelast. Vandaag is de website weer te raadplegen.
De cookiewet
Het iab komt met dit initiatief om de Tweede Kamer af te laten zien van de cookiewet. In deze wet staat dat internetters van tevoren aan moeten geven of ze de advertenties willen zien of niet. Volgens het iab zorgt dit alleen maar voor irritatie omdat je dan bij elke advertentie moet aangeven of je deze wilt zien of niet.
Wat is jouw mening over dit volg-me-niet-register?