In 2010 is er door Ethan Marcotte een artikel online gezet dat voor het eerst een naam gaf aan een benadering die er voor moet zorgen dat gebruikers op uiteenlopende platformen websites kunnen bekijken. De benaming “Responsive Web Design” was geboren en webdesigners streefde naar een optimale gebruikerservaring voor diverse platformen van bijvoorbeeld desktops tot smartphones.
“…but it also requires a different way of thinking.”
Ethan Marcotte
Ethan Marcotte merkte dat steeds meer bedrijven bezig waren met het maken van zogenoemde “mobiele websites”, een website speciaal gemaakt voor een smartphone. Echter, door de ontwikkelingen in smartphones – en met name het verschil tussen schermen en resoluties – is het niet mogelijk om een mobiele website te maken.
Anno 2015 zullen er ruim 4.77 miljard smartphone gebruikers zijn, dit is z’n 65% van de wereldbevolking die toegang heeft tot een smartphone en gebruik kan maken van internet. Het is daarom dus belangrijk om ervoor te zorgen dat een website op elk smartphone een goede gebruikservaring kan leveren.
Bij het ontwerp van een website is het daarom van belang dat de webdesigner rekening houdt met diverse elementen binnen een website, zodat deze op een desktop optimaal werkt, maar ook op een smartphone.
Mobile First
Met deze benadering gaat men er in eerste instantie uit van het kleinste scherm (smartphone) en wordt er vervolgens gekeken naar een ontwerp die ook geschikt is voor andere platformen. Een argument dat veel genoemd wordt als voordeel van mobile first, is dat wanneer er klein begonnen wordt, er gefocust kan worden op de essentiële inhoud, deze wordt dan ook altijd goed getoond.
De tijd vooruit
Hoewel webdesigners op dit moment volop bezig zijn met het zorgen voor optimale gebruikservaringen zullen webdesigners ook langzaam vooruit moeten gaan kijken naar de komst van Smartwatches. Deze opkomst zal in de toekomst groter gaan worden en zal de kijk op Responsive Web Design sterk gaan veranderen.